Buďte si jisti, že při každé prezentaci sedí ve vašem publiku alespoň jeden člověk, který by v tu chvíli chtěl sedět úplně někde jinde. Udržet pozornost takového posluchače je dost náročná. Jak na to?
V úvodu začněte příběhem! Přitom ani tolik nezáleží na tom, zda je založen na pravdě, nebo jste si ho vymysleli při cestě autobusem. Příběhy vyprávějí největší světové firmy, aby zaujaly své potenciální zákazníky, kteří se s příběhem dokážou okamžitě ztotožnit. Příběhy si vyprávějí lidé mezi sebou, čteme je v novinách, vídáme v televizi. Správně zvoleným příběhem na úvod prezentace dokážeme zabrnkat na struny empatie i u členů publika, kteří se ještě před startem našeho výstupu těšili pouze na závěrečný potlesk a cestu domů.
Nic vás nenapadá?
Zkuste vaše, dost možná úplně obyčejné téma prezentace, propojit s nějakou světovou událostí a začněte třeba slovy: „Minulý týden jsem narazil v novinách na článek, který…“ Stručně jej rozeberte, a pak jeho obsah aplikujte na téma vaší prezentace. Určitě vymyslíte něco poutavějšího na začátek, než prostý výčet z wikipedie, jako prezentující před vámi.
Zamyslet byste se měli také nad přínosem vaší prezentace. Chcete publikum něco naučit, změnit mu pohled na svět? Během přípravy vašeho výstupu si odpovězte na základní otázky: Jaká je situace teď, tedy co si posluchači o tématu myslí a co v souvislosti s ním dělají? Po té si odpovězte na otázku: Jak bych chtěl, aby se chovali po mé prezentaci?
Přemýšleli jste někdy o tom, proč lidé poslouchají naše prezentace? Jasně, spolužáci v hodinách většinou musí, je to jejich povinnost. Ale co mimoškolní prezentace? Existují vlastně dva důvody. Buď ve své prezentaci řešíte nějaký problém, který publikum zajímá, nebo s její pomocí zlepšíte nebo alespoň dosti usnadníte posluchačův život. Neubírá se vaše prezentace ani jedním směrem? V tom případě je něco špatně a je zde celkem reálná šance, že vaše představení nikoho nenadchne.
Předpokládáme, že základní designové přešlapy se vám podařilo vymýtit již na střední škole, ale pro jistotu shrňme ty naprosto nejhorší z nich. Vyvarujte se nečitelnému textu na tmavém pozadí, sjednoťte textový font, a především nezahlťte každý jednotlivý snímek rozvinutými větami, které budete z plátna za vámi doslovně předčítat.
Originalitě se meze nekladou
Zkuste umístit nadpis doprostřed stránky a zbylé obrázky, šipky a hesla kolem něj. Buďte kreativní!
Důležitá je také práce s daty. Zapamatovali byste si, jakého zisku dosáhla jakási finanční skupina v minulém roce? Já pochopitelně taky ne! Zapomněl jsem to vteřinu po té, co to má spolužačka přednesla před třídou. Oněch 31,5 milionu korun je ale přibližně stejné číslo, jako počet sekund v kalendářním roce. Kdyby tehdy má spolužačka použila větu „Finanční skupina vydělala za minulý rok s každou vteřinou přibližně jednu korunu,“ už by se to pamatovalo lépe. Nutná sdělení číselných údajů jsou tak mnohem účinnější a atraktivnější, podají-li se netradiční formou.
Co se týče samotného prezentování, je nám jasné, že řada z vás se zakoktá i před malou skupinou spolužáků. Známe to asi každý. Nikdo z nás nebyl schopný od první chvíle sáhodlouze řečnit bez sebemenšího zadrhnutí. Zkuste si prezentaci nejprve doma před zrcadlem, později požádejte vaši rodinu či přátele, aby si vás poslechli a váš výstup zhodnotili.
Veškerá tréma je jen a jen o zvyku. Někteří známí speakeři ale přiznávají, že velkou trému pociťují i po dlouholeté praxi, že jim však naopak pomáhá a jistá dávka adrenalinu v krvi je nabudí k ještě lepším projevům.
Důležitá je barva a tón hlasu
Ale také jeho hlasitost a rychlost mluvení. Neostýchejte se zastavit a využijte mocného kouzla pauzy. Pokud už nějakou chvíli přednášíte a vaše publikum se uchyluje ke spánku, na moment přestaňte. Krátká pauza zdůrazní předešlou větu a vytrhne posluchače z letargie.
Chcete-li poslední větu ještě více zdůraznit, po krátké odmlce ji ještě jednou důrazně zopakujte. Tento trik používá většina politiků při projevech, které sledují miliony lidí, proč byste ji nemohli použít i vy. Garantujeme vám, že právě takto zopakovaná věta bude to první, co si vaši posluchači vybaví, kdykoliv si na vaši prezentaci vzpomenou.
Ať už se tedy pouštíte do jakékoliv prezentace, věnujte jí více času a zdokonalte své prezentační dovednosti. Slibujeme vám, že vaše další prezentace bude vždy o něco lepší, než byla ta předchozí. Držíme vám palce!
Text: Oliver Sálus
Foto: bigstockphoto.com, pixabay.com