Shodli se na tom účastníci semináře, který se nedávno uskutečnil v CzechInvestu. Uspořádala ho právě Agentura pro podporu podnikání a investic. V diskusi - kromě generálního ředitele CzechInvestu Miroslava Křížka – vystoupili rektoři a další čelní představitelé vysokých škol: Václav Havlíček z ČVUT v Praze, Vladimír Hamáček ze Škody Auto, a.s. Vysoké školy, Karel Rais z Vysokého učení technického v Brně, Josef Koubek z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze, František Konečný z Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích, Jakub Novotný z Vysoké školy polytechnické Jihlava a Pavel Suchý z Veterinární a farmaceutické univerzity Brno.
Nový vysokoškolský zákon
Tématem pracovního setkání byl věcný záměr nového vysokoškolského zákona a jeho dopad na vysoké školy a veřejnost. Václav Havlíček, rektor pražské ČVUT, uvedl, že legislativní úprava mimo jiné počítá s posilováním vysokých škol neuniverzitního typu a s dělením vysokých škol na výzkumné a nevýzkumné univerzity. Tuzemské vysoké školy mají také mít - podle akreditační komise – zejména tříleté bakalářské studium. „Na delší praxi v rámci takového studia nezbývá čas, často se pak na bakaláře nedívá jako na plnohodnotného absolventa. Kdyby bylo bakalářské studium o semestr delší, mohli bychom studenta učit tak, aby hned mohl začít pracovat“, upřesňuje Václav Havlíček.
Praxe na technických školách je základ
Rektor Vysokého učení technického v Brně Karel Rais míní, že nový zákon o vysokých školách je konfliktem mezi tradičním školstvím a otevřenými univerzitami a dodává: „Řada vysokých škol funguje způsobem „Dejte nám peníze na hlavu a o víc nestarejte“, jenže technické školy jsou velmi závislé na odběratelích a potřebují mít prakticky připravené lidi. Některé obory se bohužel studují, aniž by bylo jasné uplatnění absolventů na pracovním trhu.“
Potvrzuje to rektor Škody Auto, a.s. Vysoké školy Vladimír Hamáček, podle kterého by součástí bakalářského studia rovněž měl být jeden povinný semestr praxe: „Naše vysoká škola má s povinnou praxí studentů nejlepší zkušenosti. Pátý semestr pracují naši studenti na praxi ve strojírenském podniku, nejčastěji ve Škodě Auto, ti nejlepší i v zahraničních závodech společnosti či koncernu VW. Škola připravuje absolventy podle potřeb podniku, její strategii rozvoje určuje představenstvo akciové společnosti. Náplň studia ovlivňují odborníci z praxe a pozorně také sledujeme uplatnění našich absolventů.“
František Konečný, prorektor Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích, k tomu dodává: „Máme praxi v sedmém semestru a spolupráci si chválí jak studenti, tak firmy. Dnes jednáme o větším zapojení do výchovy studentů například s firmami Bosch nebo Eaton.“ Fungující bakalářské programy se semestrální praxí potvrzuje i Jakub Novotný, rektor Vysoké školy polytechnické Jihlava: „Nabízíme pouze bakalářské studijní programy, ale vždy s praxí. V některých oborech bakalářské vzdělání zcela dostačuje a jsem rád, že se nám teď na Vysočině podařilo zajistit uplatnění řady absolventů na klíčových pozicích.“
Podniková stipendia mohou pomoci firmám i studentům
Podle generálního ředitele CzechInvestu Miroslava Křížka by mohla efektivně pomoci také podniková stipendia. Miroslav Křížek k tomu říká: „Podniková stipendia by přinesla zvýšení zaměstnanosti a vyšší kvalifikaci zaměstnanců už v rámci studia. Rovněž by se podpořila efektivní výměna informací mezi akademickou obcí, podniky a studenty samotnými. V případě, že by se firmy prostřednictvím podnikových stipendií a přípravy studentů více zapojily do výzkumů, které realizují univerzity, mohly by rychleji přenášené poznatky z této oblasti táhnout průmyslovou poptávku.“
Podniková stipendia mimo jiné podporuje Josef Koubek, rektor Vysoké školy chemicko-technologické v Praze: „Myšlenka zavést podniková stipendia se mi líbí. Dovedu si představit uzavření smlouvy mezi univerzitou a firmou o tom, že podniku dodáme studenta s garancí jeho kvalitní přípravy a znalostí. Samozřejmě bychom museli být dostatečně flexibilní a rychle reagovat na poptávku. “
Další setkání v jsou očekávatelná
Účastnící debaty se také shodli, že je nutná i praxí ověřená jazyková vybavenost absolventů vysokých škol a větší zaměření univerzit na vzdělávání studentů v oborech, které na trhu práce chybí. Z diskuse, kterou moderovala Daniela Písařovicová z České televize, vyplynula i řada dalších témat, a tedy i záměr v podobných setkáních v budoucnu pokračovat.