Nárok na zlevněné jízdné mají všichni cestující od 8 do 18 let, žáci a studenti od 18 do 26 let, kteří jsou na základní škole nebo se "soustavně připravují na budoucí povolání studiem na střední škole konzervatoři, vyšší odborné škole, vysoké škole v denní nebo prezenční formě studia v ČR nebo studiem, které je svým obsahem a rozsahem postaveno na roveň studia na těchto školách, nebo mají obdobné postavení v zahraničí", všichni cestující nad 65 let a lidé s průkazem ZTP/P. Nárok na slevu všichni oprávnění musí prokázat platným osobním dokladem s fotografií, jménem, příjmením a datem narození, žáci a studenti od 18 do 26 let jsou povinni se prokázat i platným průkazem s názvem školy (například ISIC). Sleva pak platí po celý rok, i o prázdninách.
Důležité je upozornit, že snížení ceny platí jen na druhou vozovou třídu a vnitrostátní dopravu. Pokud tedy vlak nebo autobus směřují do zahraničí, sleva platí jen do poslední stanice před hranicí. Přetížené spoje zároveň mohou dopravci ze slev vyloučit, zejména třeba ty ve špičce. "Ministerstvo zatím nemá informace o tom, že by někdo stanovil či schválil výjimku," řekl serveru Aktuálně.cz Zděněk Neusar z tiskového oddělení úřadu.
Zároveň zatím dopravci neplánují ani navýšení už teď vytížených spojů, u kterých je potenciál ještě většího nárůstu cestujících. "Budeme monitorovat změnu poptávky od září, kdy mají slevy vstoupit v platnost, a v návaznosti na její vývoj zvážíme případné další kroky," sdělila Studentě manažerka PR společnosti Flix bus Martina Čmielová. "RegioJet nijak neomezuje spoje, ve kterých je možné slevy uplatnit. Situaci budeme sledovat, spoje budeme posilovat stejně, jako to děláme v návaznosti na růst poptávky i nyní. Jsme schopni dát do prodeje dodatečné vozy vlaků a posilové autobusy i několik hodin před odjezdem," řekl tiskový mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Například společnost KAVKA podle její mluvčí Aleny Kavkové nárůst zájmu vůbec nepředpokládá.
Co se týče MHD, nařízená sleva platí jen pro linky překračující hranice města. V těchto případech platí ale až od a do první zastávky na území města, ne na další cestě v něm. Ústecký a Liberecký kraj se ale rozhodli slevu rozšířit právě i na dopravu ve městech. V hlavním městě se také momentálně schvaluje zlevněné jízdné. Studenti a senioři by tam mohli koupit roční jízdenku už za 1280 korun, zatímco doteď stál desetiměsíční kupon 2400 korun.
Slevy měly původně platit už od 10. června. To ale vláda z důvodu možných technických problémů na žádost krajů odložila na dobu, kdy začnou platit nové jízdní řády (1. září). Podle předběžných odhadů ministerstva dopravy zaplatí stát za nové slevy 5,83 miliard korun ročně, což by se letos mělo pokrýt nespotřebovanými výdaji ministerstev z minulých let. Není ale jasné, z čeho se slevy uhradí v letech příštích. Ministerstvo si od slev slibuje podporu cestování obyvatel s nižšími příjmy. "U dětí pak jako významnou přidanou hodnotu vidíme to, že se naučí používat veřejnou dopravu a brát ji jako plnohodnotnou alternativu osobnímu automobilu," uvedl serveru Aktuálně.cz ministr dopravy Dan Ťok.
Odpůrci slev naopak namítají, že by měl stát investovat raději do modernizace veřejné dopravy. Studenti také upozorňují, že by bylo lepší peníze dát na zlepšení školství a platy učitelů. V červnu proběhlo několik protestů, stále však Česká středoškolská unie a organizace pro vzdělávání pedagogů Otevřeno levné jízdné odmítají. "Požadujeme, aby vláda toho usnesení revokovala, plánovaný výdaj 400 milionů korun vyhledala v jiných kapitolách státního rozpočtu a tyto peníze z rozpočtu školství reinvestovala do některé z oblastí vzdělávání," píší na svém Facebooku.
Co řikáte na zlevněné jízdné vy? Dejte nám vědět na Facebooku.