Studovat nad svoje schopnosti
Nalijme si čistého vína. Někteří žáci prostě nemají dostatečné studijní předpoklady na to pokračovat ve svém vzdělávání na střední škole po ukončení základní školní docházky. Často mívají problém vůbec základní školu dokončit. A někteří ani nemají motivaci a ve svém studiu pokračovat prostě nechtějí. Proč je nutit?
Tahle změna by středním školám navíc úplně svázala ruce, jelikož by prakticky nemohly žáky vyloučit, ať by studenti porušovali pravidla školy sebevíc. A pro ty, kteří nemají na vystudování střední školy dostatečné studentské předpoklady, by to znamenalo spíš utrpení. Tito lidé by byli nuceni studovat nad svoje schopnosti, což by automaticky vedlo také ke zhoršení kvality středních škol, jelikož by se musely přizpůsobit těm méně schopným.
Snížilo by to i motivaci učitelů, protože by se určitě našla spousta žáků, kteří by studium bojkotovali, dělali pouze problémy a znepříjemňovali by pedagogům práci. Všichni známe ze základních škol celou řadu "sígrů". Nuceným studiem na střední škole by se určitě nenapravili, spíš naopak…
Popelář středoškolák
Lidé se základním vzděláním jsou na trhu práce znevýhodněni, nicméně povinná školní docházka do 18 let by jim nijak nepomohla. Lidé bez střední školy často dělají manuální práce, které ostatní s vyšším vzděláním dělat nechtějí. Nicméně jsou stejně důležité jako ostatní a někdo je vykonávat musí. Tím, že budou mít všichni středoškolské vzdělání, tyto povolání nevymizí. K čemu však bude popeláři střední škola? Dostane snad díky tomu více zaplaceno? Mladý člověk si bude muset proti své vůli prodloužit studium, které mu prakticky téměř nic nepřinese. To je celé.
Řada lidí v reakci na tento návrh celkem trefně poukazuje na neúspěch podobného návrhu - povinná předškolní docházka pro pětileté děti. Dětí z vyloučených lokalit, kterým měl zákon pomoci, ve školkách nepřibylo. Jediným výsledkem jsou problémy a pokuty pro jejich rodiče, které většina z nich nemůže zaplatit.
Tenhle návrh se snaží, stejně jako třeba povinná maturita z matematiky, řešit důsledek, ne příčinu. Místo toho, aby se zlepšila kvalita školství, snažilo se naučit žáky kritickému myšlení, motivovat lidi k dalšímu studiu, tak se vymýšlí nařízení, příkazy a zákazy, které nikdy nefungovaly dobře, což vláda nejen v otázkách školství asi stále ještě nepochopila.