Zeptám se úplně laicky. Co je to chatbot?
Ondra: Já nevím. (smích) Ale udává se, že je to počítačový program, který je určen k vedení dialogu s reálným uživatelem.
Petr M.: Ale taky můžou chatboti komunikovat mezi sebou, jenže to se zatím moc nedělá.
Jakub: Záleží na tom, o jakém chatbotovi se bavíte. Jedni, tzv. goal oriented chatboti, mají za cíl vám prodat třeba letenku, jízdenku a jídlo. A pak jsou tzv. social chatboti, kteří mají za úkol se s vámi kvalitně o čemkoli bavit.
A ve kterém odvětví se chatboti používají nejvíce? V marketingu, na sociálních sítích, nebo někde úplně jinde?
Jakub: Na Facebooku třeba. Ale jde jen o chatboty textové. Dále mají různé firmy chatboty na automatické psaní zpráv o sportu, jednoduchou zákaznickou podporu a jednoduchý prodej. Náš chatbot se ale ovládá přímo hlasem a využívá se v hlasových asistentech, jako je Amazon Echo nebo Google Home.
Honza: Nejlépe se totiž chatboti používají tam, kde můžete předmět konverzace ohraničit a specifikovat. Třeba v call centru je poměrně jednoduché implementovat chatbota. Na základě chování a dat o práci člověka, který zde pracoval "manuálně", dokáže práci chatbot efektivně automatizovat.
Alquist
Tým studentů z ČVUT a Karlovy Univerzity (Jan Pichl, Martin Matulík, Jakub Konrád, Petr Marek, Petr Lorenc, Van Duy Ta, Ondřej Hrách a Radka Fléglová) pod vedením Jana Šedivého vytváří konverzační umělou inteligenci s názvem Alquist pro chytré asistenty Amazon Echo. Vývoj probíhá v inkubátoru e-Club pod hlavičkou CIIRC ČVUT. Čerstvě obhájili druhé místo v mezinárodní soutěži The Alexa Prize pořádané americkým gigantem Amazon, kde předčili ty nejlepší univerzity světa, a odvezli si cenu 100 000 dolarů. Nyní se připravují na další ročník soutěže a hledají nové možnosti pro využití vytvořené hlasové technologie.
Petr L.: Chatbot ale může fungovat skvěle i v kombinaci s člověkem. Nemusí člověka nahradit úplně. Příklad: Musíte si v call centru nastudovat velký manuál, ve kterém máte pokyny, co vůbec volajícím říkat. Když vám někdo zavolá s otázkou, tak se místo šprtání manuálu jednoduše zeptáte chatbota. Chatbot navrhne odpovědi a pracovník jen zkontroluje, jestli je dobře gramatika nebo jestli odpověď skutečně dává smysl.
Petr M.: Chatboti prostě napovídají, co má člověk v call centru odpovědět, a díky tomu se zautomatizuje osmdesát procent nejčastějších dotazů. Call centrum na tom ušetří peníze a nepotřebuje tolik lidí.
Dobře, takhle to funguje dnes. A co za pět let? Máme očekávat nové chatbotí technologie?
Jakub: Myslím, že budou super chytří chatboti, co zvládnou de facto všechno. Zařídí vám rezervaci v restauraci, a ještě k tomu přihodí konverzaci na téma kvality jídla. Z chatbotů se prostě stanou přátelé.
Váš tým na tom chatboto-lidském přátelství usilovně pracuje. Minulý rok jste obhájili druhé místo v globální soutěži The Alexa Prize, kterou vyhlašuje mega obchodní supergigant Amazon. Mimo jiné i za účelem zlepšení své virtuální asistentky Alexy. Jaký byl pocit porazit skoro všechny ostatní programovací mágy světa?
Honza: Radost, protože do soutěže se na začátku hlásí přes dvě stě týmů z celého světa. Následně Amazon vybere jen osm, kterým umožní díky financím dále na vývoji pracovat. Umístit se na druhém místě ve světovém měřítku je hodně velký úspěch.
To bez debat úspěch je. A co nějaký rival? Něco jako Nebelvír vs. Zmijozel?
Jakub: Jak loni, tak letos se v poslední trojici umístily dva týmy. My a skotská Univerzita Heriot-Watt. V obou případech soutěž skončila stejně. My dvakrát druzí a oni dvakrát třetí. Spíše než rivala teď máme kamaráda.
Zpátky k Alquistovi. Účelem programátorského klání bylo vyvinout chatbota, který si dokáže "přirozeně" povídat více než dvacet minut. To je taková průměrná délka rozhovoru u jednoho piva. Vydržím si s chatbotem na pivku takhle dlouho povídat?
Petr M.: My jsme letos zvládli osm minut. To je o pět minut více než v minulém roce. Může se to sice zdát jako krátká doba, ale na chatbota je to fakt dobrý. Navíc jde o průměr z několika uskutečněných konverzací mezi skutečnými lidmi a naším chatbotem, přičemž některé konverzace s reálným uživatelem se vůbec nepovedly a byly zhruba tříminutové. Některé ale zase byly o poznání delší.
Ondra: Dokonce jsme experimentálně zkoušeli, jak to funguje u lidí, když se z ničeho nic musejí bavit s cizím člověkem. A i mezi lidmi je těžké poznat, jestli je konverzace baví nebo nebaví.
Petr L.: My totiž o uživateli, se kterým chatbot komunikuje, víme v podstatě jen jeho Amazon ID a nic víc. Vše, co potřebujeme vědět, tak z něho postupně musíme dostat - jméno, jak se má, co má rád - a pak už podle těchto informací nechat chatbota vést konverzaci.
Chápu to dobře tak, že čím déle bych chatbota používal, tím delší dobu bychom si měli co říct?
Jakub: Přesně tak. To máte, jako když jdete někam s kamarády. Bavíte se o společných věcech i zálibách. O podobnou konverzaci se snaží i social chatbot. Máte rádi filmy? Chatbot se bude bavit o filmech. Jste fanoušek Slavie? Tak bude téma Slavie. Ale svou roli hraje i skutečnost, že lidé zatím nejsou zvyklí mluvit na stroj. Člověk, který nikdy v životě nemluvil se strojem, z toho nebude mít dobrý zážitek, zatímco když s chatbotem mluvíte po páté, po šesté…
Programátoři hledají nadšené studenty IT i humanitních oborů
Pokud se zajímáte o svět umělé inteligence a hledáte možnost, jak se dále rozvíjet, ozvěte se klukům a chatbotu Alquistovi! Uvítají studenty technických i humanitních oborů a dají vám příležitost spolupracovat na pestrých projektech pro největší mezinárodní značky.
--> více na webu Alquist
Což mi připomíná, že po internetech kolují videa malých dětí ovládajících domácího virtuálního asistenta, třeba Amazon Echo. Dětem to asi nepřijde tak "podivné", bavit se s chatbotem, co?
Martin: Hodně uživatelů našeho chatbota jsou podle záznamu děti a ty si s Alquistem dokážou povídat opravdu dlouho. Navíc je povídání i dost baví.
Čím to, že zrovna váš chatbot je natolik unikátní, že s ním uživatele baví konverzovat? Jde jen o nějaký dojem z Alquista, nebo jde o jeho "myšlení"?
Honza: Jde o několik věcí. Jednoduše se Alquist musí tvářit jako kamarád a být zábavný. Kdybychom do konverzace nedali nějaké ty vtípky a zajímavosti, tak by uživatele pokec nebavil. Dále musíme hrát na city a uživatele nenutit bavit se striktně jen o jedné věci.
Vtípky?
Petr M.: Náš Alquist využívá dva typy dat. Jedna jsou dialogové scénáře vypadající jako rozvětvený divadelní scénář. Uživatel řekne tohle a Alquist na to odpoví tamto. A pak je druhý typ dat. To jsou obvykle informace z internetu. My třeba používáme fun fakta z Redditu nebo novinky z The Washington Post a ty přes odkaz vkládáme do scénáře.
A když se ve scénáři konverzace objeví pocity? Poradí si s nimi Alquist?
Petr M.: My dokážeme z věty zjistit tzv. sentiment, který nám uživatel řekne a poskytne. Když bude někdo nadávat na film ve smyslu, že je to nejhorší film na světě, tak nám to řekne: Jo, hele, tohle je negativní věta.
Ondra: Ale pak je problém, když to uživatel myslí ironicky a význam věty se úplně překlopí. Tuhle situaci v současné době nelze poznat.
Nejdůležitější otázka závěrem - kde si mohou čtenáři vyzkoušet pokec s Alquistem?
Jakub: Na jakémkoli zařízení, na kterém si můžete povídat s Alexou. Když řeknete v aplikaci: Alexa, let's chat, tak s vámi začne komunikovat jeden ze tří finálových chatbotů, třeba právě Alquist z ČVUT. Rovněž si lze stáhnout i simulátory Alexy pro chytré telefony, stačí jen aplikaci nainstalovat a říct: Alexa, let's chat.