Splnit si sen a postavit formuli... Studentské týmy ví, jak na to. Zjisti taky!

eForce – České vysoké učení technické (elektrický motor)

Má smysl se FS zabývat, přestože se soutěže účastní konkurenční týmy s výhodnějšími podmínkami pro stavbu vozu?

Rozhodně má smysl se FS zabývat a účastnit se, ať máte dostatek peněz na stavbu, nebo musíte umět s rozpočtem kalkulovat, vždy jde především o to, postavit to nejlepší auto v těch podmínkách, které máte. A když peníze nemáte, tak musíte umět zapojit mozek a vymyslet takové řešení, které bude funkční, konkurenceschopné a zároveň levné.

A peníze nedělají až takový rozdíl. Při otázce, jak jsme na tom s rozpočtem oproti týmům z čela žebříčku, odpovídám vždy, že to, co my máme v českých, oni (myšleno top týmy) mají v eurech. A podívejte se, kde jsme v žebříčku my.

V loňském roce jsme se registrovali na závod FS East konaný v Maďarsku. Zde jsme se poprvé potkali a závodili právě s těmito nejlepšími týmy. Do té doby tu v týmu panoval dojem, že jsou všechny top týmy nedosažitelné. Není to pravda, mají stejné problémy jako my a v celkovém výsledku naše ztráta není tak velká. Při sedmé formuli už nejde postupovat mílovými kroky. V takovém stádiu vývoje se musíme zaměřit více na detaily auta. Základní směr máme dobrý. Uvidíme, co ukáží závody.

V čem je vaše auto speciální/lepší, než většina ostatních? V čem váš tým eForce vyniká?
Celé auto je postaveno na jedné základní myšlence. Maximum komponent a to jak mechanických, ale především elektrických, si chceme vyvíjet sami. To si s sebou nese výhody i nevýhody. Vývoj elektroniky je velmi časově náročný. Na druhou stranu, má každý vývojář možnost nakouknout tzv. pod pokličku. Naučit se navrhovat řídící jednotky, aby byly plně funkční, kompaktní a třeba i kompatibilní se staršími monoposty, nebo naopak počítat s kompatibilitou do dalších monopostů. Mnohem víc autu rozumíte a jste s ním schopni lépe pracovat.

Stejné je to v mechanické části auta. I zde jsou komponenty, které lze snadno koupit a namontovat např. takové kolo. Můžete jej koupit, nebo se rozhodnete, že si jej vyrobíte a to např. z uhlíkových vláken. Výhodou vlastního návrhu je pro konstruktéra pochopení funkčnosti dané komponenty. Ve výsledku může být vlastně navržený díl lehčí a zároveň pevnější, tužší, více variabilní, prostě takový, jaký ho přesně potřebujeme.

A v tom je, si myslím, naše specialita.

Jak se v týmu rozhoduje o změnách na autě?
Tak jak je auto složeno z mechanické a elektrické části, tak je rozdělen i tým. Kromě toho, máme i PR skupinu. Každá tato skupina má jednou týdně schůze, kde se řeší právě takové věci, jako jsou změny na autě. Na schůzích už však většinou probíhají diskuze, jak něco změnit, jak to bude fungovat s ostatními komponenty apod. Ten hlavní návrh auta, tedy diskuze o tom, co je potřeba změnit na základě předchozích zkušeností, měření či testování, co chceme změnit, protože to můžeme posunout zase o kus dál a co se naopak osvědčilo a pro další auto to zachováme, tak tahle diskuze probíhá celotýmově a to vždy na začátku sezóny. Jsou to většinou dvě až tři schůze, kde se ujasní ty hlavní části a posléze se právě v těch jednotlivých skupinách diskutují další detaily.

Pokud je samozřejmě potřeba, sejdeme se jako celý tým znova a probereme případné problémy s těmito změnami. Taktéž se na prvních schůzích rozhoduje, kdo bude mít jakou část auta na starosti. Pokud je potřeba volí se hlasováním vedoucí skupin, či celého týmu a rozhoduje se takto o většině záležitostí důležitých pro tým.