eForce – České vysoké učení technické (elektrický motor)
O čem celá soutěž FS je?
Soutěž má svůj teoretický i praktický cíl, které jsou spolu provázány několika soutěžními disciplínami. Tím teoretickým je účast týmu jakožto firmy, ve fiktivním výběrovém řízení, kde je požadavkem vytvoření závodního vozu formulového typu dle daných pravidel, pro víkendového jezdce. Firma, respektive tým na závodech, musí předvést tzv. Business plan, tedy fakticky schopnost umět vůz v daném nákladu kusů na rok prodat. Cena vozu, jako takového, je pak stanovena dle tabulkových hodnot, kde jsou nastaveny hodnoty pro všechny myslitelné výrobní operace, materiál, nákup komponent apod., což zahrnuje druhá ze tří statických disciplín tzv. Cost Report.
Praktickou stránkou soutěže je reálná aplikace teoreticky nabytých znalostí, respektive jejich přetvoření na praktické zkušenosti. A nejedná se jen o technickou stránku věci, kdy kromě vlastního návrhu, děláme i verifikace pomocí simulačních výpočtů či přímých zkoušek a testů, ale i řešení samotné výroby. Jednodušší věci vyrábíme ve vlastní dílně na našich konvenčních obráběcích strojích, stejně jako všechny svařované díly či celou elektroniku auta, ty komplikovanější vyžadující CNC stroje nebo speciální vybavení, kooperujeme s firmami zabývající se danou problematikou, či s našimi specializovanými partnery. Tedy si procvičíme i komunikační dovednosti, mnohdy v anglickém jazyce. Následně si celý návrh monopostu musíme obhájit, což vyžaduje znalost nejen současného monopostu, ale i předchozích návrhů, tak aby byl zřejmý vývoj. Tato disciplína se nazývá Engineering Design Report.
Jaká by byla vaše vize soutěže, kdybyste soutěž pořádali vy? Co byste udělali jinak?
Myslím, že obecně by týmy byly šťastnější bez statických disciplín, aby se tak mohly soustředit na dynamické disciplíny. Osobně s tím ale souhlasit nemohu, jelikož disciplíny jako Business Plan nebo Engineering Design Report, jsou pro konstruktéra/návrháře či byznysmena důležité z hlediska zpětné vazby na jeho návrh. Samozřejmě má i přímé srovnání s ostatními monoposty na závodní trati, ale možnost osvětlit svůj návrh špičkovým inženýrům z prestižních, mnohdy i mezinárodních firem, a dostat zpětnou vazbu je v nadhledu lepší.
Asi bychom se obešli bez Cost Reportu, který je velmi náročný pro celkové zpracování, ale jeho přesah do Business plánu je zřejmý na první pohled.
Proč jsou závody tak prestižní záležitost? Co z nich pro členy týmu plyne?
Záleží, z jakého úhlu se na závody koukáte. Z pohledu pořadatelů jde o vytvoření takového prostředí na závodech, aby se nejen vracely týmy z předešlých let, ale přidávaly se i nové. I proto mají závody jako takové taktéž své sponzory, kteří zde mají své stánky, různé workshopy, prezentace, ukázky i třeba menší soutěže. Pro tyto sponzory je takový závod výborným "loveckým rajonem" pro hledání talentovaných jedinců co by mohli rozšířit jejich řady zaměstnanců.
Z pohledu účastníků, tedy týmů a jejich členů, je hlavní předvést se v co nejlepším světle a samozřejmě získávat co nejlepší umístění. Pokud chcete být nejlepší, musíte ty nejlepší porážet. Abyste je poráželi, musíte jezdit na ty nejprestižnější závody, kam tyto týmy jezdí, jako jsou třeba závody v Německu, Rakousku či v Maďarsku.
Z pohledu obyčejného diváka jde o další motoristickou událost v jeho kraji. Sice zde neuvidí závod kolo na kolo jako např. v F1, ale i tak si tu přijde na své, protože vidět to naživo opravdu stojí za to a řekne vám to každý, kdo na závodech byl.