Cílem těchto podnikatelských aktivit je řešit společenský nebo environmentální problém. Sociální podnikání je tak spojení dvou světů - veřejně prospěšné aktivity, která je však zároveň ekonomicky udržitelná a umí generovat zisk, aby byl podnik soběstačný. Nejčastějšími příklady společensky prospěšných podniků jsou ty z oblasti ochrany životního prostředí, zdraví, vzdělávání, prosazování rovných příležitostí či zaměstnávání znevýhodněných osob.
Základní principy společensky prospěšného podnikání popsal i držitel Nobelovy ceny za mír Muhammad Yunus. Ten tvrdí, že o sociálním podnikání můžeme mluvit, pokud je účelem podniku bojovat s chudobou nebo jiným společenským problémem a pokud je finančně a ekonomicky udržitelný. Důležitou podmínkou je také využití zisku především k rozvoji a zlepšování činnosti podniku. Ten by měl být rovněž šetrný k životnímu prostředí, vytvářet dobré pracovní podmínky a těm, kteří se mu věnují, přinášet radost.
Mezi nejznámější společensky prospěšné podniky v České republice patří například Rekola, jejichž růžová kola můžeš potkat v Praze, Brně, Olomouci, Českých Budějovicích a Teplicích. Ale nejenom je potkat, ale i si je jednoduše přes aplikaci půjčit a ulehčit tak dopravě i životnímu prostředí. Dalším příkladem sociálního podniku je projekt Bezobalu, kde si můžeš zakoupit zdravé potraviny bez zbytečných fólií a sáčků. Forewear zase využívá staré oblečení a přetváří jej v recyklované výrobky, které jsou navíc ekologické a mají sociální přesah díky ušití v chráněné dílně. Lidi bez domova zaměstnává Pragulic. Ti zájemcům ukazují Prahu trochu jinak, očima lidí, kteří se nemají kde zahřát, kteří řeší především to, kde budou jíst a spát. Jaký je každodenní svět neslyšících zase slyšící většině hravou formou představuje projekt NáZNAK.
Pokud se v tvojí hlavě rodí také nápad na společensky prospěšný podnik neváhej se do něj pustit. V začátcích ti může pomoci soutěž Social Impact Award, která každoročně vybere deset nejlepších nápadů, jejichž týmům umožní účast v letním akceleračním programu. Díky přednáškám a radám zkušených mentorů z mnoha oblastí, které jsou v podnikání stěžejní, se z nápadu může stát životaschopný podnik. Tři nejperspektivnější projekty pak na konci léta získají cenu poroty v podobě finanční injekce na rozjezd a cesty do zahraničí na SIA Europe Summit.
Studentské projekty, které mají přesah, podporuje Nadace O2 skrze program O2 SmartUp. Zajímavou možností jak nastartovat svůj nápad, který k řešení společenských problémů využívá technologie, je Laboratoř Nadace Vodafone. Projekty touto formou dostanou možnost ověřit si, zda jsou jejich vize životaschopné a zda je o ně na trhu zájem, aby se mohly stát finančně udržitelnými.
Společensky prospěšné podniky, které se uchytí, pak sdružují a podporují další organizace jako je například Ashoka. Jedná se o mezinárodní nevládní organizaci, která usiluje o společnost, ve které platí: "Každý může změnit svět". Tato největší světová síť společensky prospěšných podnikatelů čítá téměř 3000 členů v 70 zemích.
Další vzpruhou a oceněním práce, která má smysl, pak mohou být i mezinárodní soutěže. Mezi ně patří například SozialMarie, cena pro sociálně inovativní projekty, která zároveň oceňuje vzájemné propojování společensky prospěšných podniků a podněcuje diskusi na toto téma.
Máš nápad, jak svět udělat zase trošku lepším místem k žití? Neváhej a podnikej. S přesahem.