Splňte si sen pomocí crowdfundingu
Crowdfunding je způsob získávání finančních prostředků pomocí sbírky, občas se mu říká i davové financování. K tomu, abyste se do crowdfundingu zapojili, stačí natočit video o svém projektu, nahrát ho na web (např. Hithit, Kickstarter) a napsat si o částku, kterou k podnikání potřebujete. Nebojte se do videa zapojit emoce, vtipkovat a ukázat to nejlepší, co ve vás je. Přispěvatelé se po zhlédnutí videa rozhodnou, jestli je nápad zaujal natolik, aby ho podpořili.
Jedním z českých crowdfoundingových serverů je Hithit. Ten propojuje kreativní nápady s lidmi, kteří je chtějí podpořit. Na Hithitu máte 45 dní na to, abyste získali cílovou částku. Pokud to nestihnete, všechny vybrané peníze se vrátí zpět podporovatelům. Když hranici překročíte, můžete oslavovat! Jak na úspěšnou kampaň poradila Jana Hanfová z Hithit.cz: "Obecně je klíčová příprava, mít vše promyšlené, spočítané a naplánované. Na Hithitu hlavně ukažte, co děláte! Dobré obrázky řeknou víc než text. Hezky se to povedlo třeba Amálii a Davidovi, kteří na svůj projekt Nemléko vybrali bezmála půl milionu."
Oslovte inovační centra
Pokud mimo kapitál uvítáte i cenné rady odborníků, jsou pro vás inovační centra jasnou volbou. Pomáhají rozjet projekty, získat dotace, nabízí poradenství, školení a kanceláře za zvýhodněné ceny. Setkáte se tam s experty i dalšími začínajícími podnikateli, se kterými můžete sdílet zkušenosti a navazovat partnerství. Pražské inovační centrum InnoCrystal nabízí k pronájmu dokonce laboratorní prostory. Inovační centra najdete snad v každém kraji.
Speciální program pro studenty nabízí Jihomoravské inovační centrum. "Pokud se studenti rozhodnou jít do podnikání naplno, je pro ně určen podpůrný program JIC ENTER, kde s nimi dlouhodobě pracují naši konzultanti a pomáhají se založením firmy a jejím rozvojem. Řeší se i témata jako jsou financování a investice, protože JIC je schopen propojit studenty s investory a podpořit získání dotací. Dále probíráme růst týmu, strategii, expanze na trhy," prozradil Vojtěch Krmíček, který se zabývá rozvojem podnikavosti. JIC pomohl vytvořit nejen ze studentského projektu Ximilar úspěšnou firmu. V jejich prostředí vyrůstaly i další velké firmy jako Kiwi.com a GINA Software.
Podnikat jde i během studia
Dnes už nemusíte mít statisíce v kapse, abyste rozjeli vlastní projekt. Stačí k tomu dobrý nápad a byznys plán, který má hlavu a patu. Peníze si můžete lehce sehnat díky crowdfundingu, podnikatelským soutěžím nebo dotacím. S rozjezdem vám pomůžou inovační centra a pořádný balík ušetříte, pokud se dostanete do inkubátoru. Ten vám poskytne kanceláře a profesionální vybavení po dobu tří let.
Posviťte si na dotace
Skvělou možností, jak získat potřebné finance, jsou dotace. Můžete o ně požádat jako fyzická osoba i jako malý podnik. Dotace jsou často poskytovány na výzkum a vývoj, technologie, energetiku a zemědělství. Zkrátka na projekty, které jsou přínosné pro společnost.
Dotace pokryjí klasické náklady jako nákup strojů, softwaru a celkového vybavení. Využít je však můžete i k úhradě nájmů, mezd pracovníků a financování účasti na zahraničních veletrzích. Jedním z dotačních programů, který podporuje podnikání malých firem a rozvoj výzkumu a vývoje, je OPPIK. Další dotace a granty nabízí jednotlivé kraje. Prioritní jsou pro ně především projekty podporující regionální rozvoj. Například Jihočeský kraj vyhlásil dotační program zvýhodněných regionálních úvěrů pro malé podnikatele, o který si můžete zažádat do dubna 2019.
Nebojte se soutěží
Jednou z cest, jak se dostat k penězům pro podnikání, jsou soutěže. Chopte se příležitosti a přihlaste se všude, kam můžete. V podnikatelských soutěžích totiž nejsou poražení, pouze vítězové. Jednou z výzev, kterou byste měli zkusit, je Nastartujte se, kterou organizuje Komerční banka. Pokud vyhrajete, čeká na vás bezmála půl milionu. Konkrétně 300 000 Kč na rozjezd podnikání a skoro 200 000 Kč ve formě právního poradenství, inzerce v magazínech a dalších službách. V předchozích letech se v soutěži umístil inovativní projekt DataFromSky, který mapuje dopravní provoz a pomocí umělé inteligence chce jednou detekovat nehody dříve, než se stanou.
Další atraktivní soutěž se jmenuje T-Mobile Rozjezdy. Jedná se o dlouhodobý projekt, který podporuje začínající podnikatele. V každém kraji mohou vyhrát tři záměry, které získají finanční odměnu. Porota pak rozhoduje o celostátním vítězi. Letos se na první příčce umístil Pavel Buben, který si odnesl ceny v hodnotě 566 332 Kč. Pokud nechcete čekat na další ročník, zkuste štěstí v menších krajských soutěžích. Počítejte sice s výhrou v řádu desetitisíců, ale také s obrovskou šancí na zviditelnění, vylepšení záměru i získání cenných kontaktů.
Začněte růst v inkubátoru
Od podnikatelských inkubátorů sice peníze nezískáte, ale za to díky nim hodně ušetříte. Tři roky nebudete muset řešit kancelářské prostory ani kupovat drahé technologie. Inkubátory vám je poskytnou za zlomkovou cenu. Když k tomu připočítáte pravidelný přísun novinek v oboru a kontakty na experty a investory, není co řešit.
Než se do něj dostanete, připravte se na delší přijímací řízení. Na první schůzce představíte konzultantovi sebe i podnikatelský záměr. Pokud ho zaujmete, budete projekt obhajovat před odbornou komisí, kterou tvoří podnikatelé i členové inkubátoru.
Pokračujte akceleračním programem
Získáním financí na rozjezd to nekončí! Do hry přichází i akcelerační programy, jež pomáhají po znalostní i finanční stránce. Určeny jsou pro start-upy. Nejčastěji jde o několikaměsíční soubor intenzivních přednášek a workshopů. Jednoho z podobných programů se zúčastnil spoluzakladatel Legito. "Přijetí do Google Exportního Akcelerátoru nám umožnilo setkat se s odborníky na online marketing, kteří nám prozradili nejnovější trendy v získávání zákazníků online cestou. Díky tomu bylo pronikání na zahraniční trhy jednodušší. Dnes už nás znají v 18 různých zemích," popisuje své zkušenosti Ondřej Materna.
Teď už znáte několik možností, jak se vypořádat s financováním projektu i jak ušetřit během prvních let. Tak neotálejte a představte svůj plán světu!