Nadaný člověk se nemusí vyznačovat jen bezvadným zvládnutím multitaskingu nebo dobrým řešením problémů. Většinou je toto nadání propojeno s vysokou inteligencí. Jsou to lidé, kteří prostě přemýšlí jinak, a ať už vynikají v čemkoliv, vždy v této činnosti výrazně, ale opravdu velmi výrazně, převyšují ostatní. Rychle přemýšlí, rychle se vyjadřují a mluví. To, co dělají, mají promyšlené do nejmenšího detailu a rádi a rychle se učí. Při troše motivace jsou schopní vykonat danou práci velmi rychle, o hodně rychleji než většina ostatních.
Výzkumy ukazují, že je v naší populaci zhruba 3 - 5% nadaných lidí. Lidí s nadprůměrným inteligenčním koeficientem (IQ) tedy těch, jejichž hodnota IQ je vyšší než 130, jsou potom 2%. Když ale vezmeme v úvahu, že každý z nás určitě alespoň jednoho takového člověka zná, anebo třeba i fakt, že mnoho takových lidí na testování IQ nebylo, je jasné, že je nadaných lidí více.
Stinná stránka inteligence
Ač se to nezdá, mají i nadaní lidé, stejně tak jako všechny lidské charaktery, vlastnosti, které už tak výhodné nejsou. Největší problém nejčastěji vzniká při komunikaci s ostatními. Jsou to běžné rozhovory, kdy nadaný člověk už je ve své hlavě o několik kroků napřed, a když potom přeskočí z kroku prvního, o kterém zrovna jeho kamarád mluví, na třetí, čtvrtý, pátý atd., samozřejmě přichází chvíle neporozumění a následného vysvětlování.
Z toho plynou problémy s porozuměním celkově. Nadaní si často připadají jiní - jsou nepochopení a mnohdy je pro ně hlavně v brzkém věku problém začít si svého nadání vážit a naučit se ho správně využívat. Trvá to totiž dlouho, než si je takový člověk schopný uvědomit, že ta onakost, kterou má, a která mu v jeho očích brání ve všem, co dělá běžný zbytek populace, je vlastně pozitivní a krásná, a že to ve skutečnosti není vada, ale nádherná mimořádnost.
Díky těmto a podobným problémům mají nadaní lidé, a to hlavně lidé s extrémně vysokým IQ, velmi často komplikace ve škole a dále mnohdy i v zaměstnání. Snad každý měl ve škole takového spolužáka - nad vším moc přemýšlí, všechno analyzuje, nikdo ho vlastně nechápe. Svoje názory se nebojí prezentovat a stát si za nimi a to rozhodně nejsou obvyklé. Je naprosto jasné, že takové chování se žádnému panu učiteli líbit nebude. A tak se často stává, že jsou nadaní lidé nepochopeni a často jen o chlup utečou propadnutí nebo dokonce vyhazovu. Některé děti s vysokým IQ dokonce často končí s diagnózou demence nebo podprůměrným IQ.
"Nevzdělaní" velikáni
Problém se školami přetrvává samozřejmě i na školách vysokých. Podobně krutý vysokoškolský osud potkal například geniálního fyzika Alberta Einsteina, který byl na střední škole průměrným studentem, v matematice a fyzice údajně nijak zvláště nevynikal, s vysokou měl obrovský problém, a jak to dopadlo. Nebo například úžasný Walt Disney. Věděli jste, že na vysokou nikdy nechodil? Díky problémům se prosadit v zaměstnání, které by ho bavilo, si otevřel svou vlastní reklamní agenturu, což ho dovedlo až k celosvětovému úspěchu.
A co třeba spoluzakladatel Microsoftu, Bill Gates, ano, ani ten na vysoké škole nevydržel. A samozřejmě mnoho dalších významných osob. Spojovalo je jedno - nadání a hlavně touha jít si za svým. Ani jeden z těchto velikánů to s pochopením a prosazováním se neměli zrovna nejjednodušší, ale prostě se nevzdali a k tomu, co je bavilo a naplňovalo, si svoji cestu našli a dostali za to patřičnou odměnu. Jen škoda, že se té pomyslné odměny někteří z nich už nedožili.
Jak poznám, zda jsem "nadaný"?
Tak rozhodně slovo, které tě vystihuje je ROZDÍLNÝ, (jiný, divný nebo podobná synonyma). Nadaný člověk se totiž díky zmiňovaným neobvyklým vlastnostem potkává s již popsaným neporozuměním a připadá si jednoduše jiný. Dále bys měl být člověk, co má chuť se stále něco učit a poznávat, kterému to prostě myslí. Máš výrazné pozorovací schopnosti a taky jsi celkem přecitlivělý. Nejsi zrovna přeborník na mezilidské vztahy a jsi díky tomu často až samotářský. No, a jestli jsi k tomu ještě kreativní, inovativní a originální, je to celkem jasné, i ty jsi na základě schématu nadaného jedince, vycházejícího ze 4 druhů inteligence (kognitivní, emoční, vztahová, kreativní) "gifted".
Tak teď už je to jasné. Ale jak s tímto nadáním naložit? Vlastně na tom není nic zvláštního. Stačí přijmout to, že je pro tebe možná těžší komunikovat s ostatními, ale hlavně musíš začít brát svoje nadání a specifické vlastnosti jako dar a snažit se vše dělat, jak nejlépe to jde a taky se trochu inspirovat výše zmíněnými pány - prostě si jít za svým.
Jestli ses v popisu nenašel přímo ty, ale víš o někom, na koho to sedí, zkus si představit, jaké to je, mít všechny tyhle vlastnosti a snaž se tomuto člověku porozumět a ukázat mu, že nadání je dar a ne trest.
Velké štěstí a snad i pozitivní vidina postupného se zlepšování ve vzdělávání nadaných je nová Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných z 21. 1. 2016. Dále také vznikají nové a nové alternativní základní školy anebo gymnázia, která jsou určená pro nadané a studenty s nadprůměrným IQ a snaží se jejich nadání využít. Protože když se toto nadání správně využije a rozvine, nikdy to nemůže skončit jen tak, obyčejně!
A na závěr ještě jeden chytrý citát, pro motivaci a inspiraci.: "If you can dream it, you can do it. Always remember that this whole thing was started by a mouse." Walt Disney.