Hluboká práce - Cal Newport
Jak zvládnout práci, která vyžaduje plné soustředění, ve světě plném rušivých vlivů a "nutnosti" být pořád dostupný online? Určitě to znáte - odevzdání závěrečné práce se blíží, ale vy musíte zvládat každodenní shon, práci, dohánění zkoušek… Kde pak vzít čas na to si v klidu sednout a začít psát?
"Silné vůle máme omezenou zásobu, která se s používáním vyčerpává." (s. 86)
V knize Hluboká práce představuje Cal Newport - docent počítačových věd na Georgetown University - srozumitelnou formou návod, jak se soustředit na kognitivně náročné úkoly a výrazně tak zlepšit svou efektivitu. První část knihy je věnována teoretickému základu, v níž je hluboká práce definována jako konkurenční superschopnost 21. století, bez které se na trhu práce neobejdete. Ve druhé polovině pak najdeme 4 praktické rady, pomocí kterých dokážete své zvyky přenastavit tak, aby pro vás byla hluboká práce samozřejmostí. Současně ale tyto čtyři "pravidla" nejsou brána dogmaticky - autor sám navrhuje nejrůznější úpravy pro různé typy profesí, včetně těch, u nichž je potřeba být "online" k práci nutná.
7 návyků skutečně efektivních lidí - Stephen R. Covey
Úspěšný život? Dokonalý recept na zlatém podnose od této knihy nečekejte. Stephen R. Covey vám naopak podává návod, jak si vymyslet svůj vlastní recept a jak by měl správně vypadat. Cílem knihy je změnit váš pohled na svět a problémy a posunout myšlení způsobem, který by pro vás znamenal ve finále větší přínos. A to v jakékoli oblasti života.
7 principů, které kniha představuje, je natolik univerzálních, že jejich osvojení vám může trvat relativně dlouhou dobu a třeba to bude i "bolet". Co by ale pro sebe člověk neudělal, vždyť pracovat na sobě je potřeba celoživotně.
Konec prokrastinace - Petr Ludwig
Tento bestseller netřeba detailně představovat, je ale zpracovaný natolik jednoduše a srozumitelně, že na seznam bezesporu patří. Kniha je plná názorných ilustrací, příkladů i osobních zkušeností. Najdete v ní rozdíl mezi prokrastinací a odkládáním úkolů, tipy a triky jak prokrastinaci zvládnout, ale i rady, jak se nehroutit z toho, když své plány nedodržíte.
Mít vše hotovo - David Allen
O metodě Getting Things Done už jste možná slyšeli. Klade si za cíl zefektivnit vaši práci či studium, díky tomu pro vás získat více volného času a zbavit vás stresu. "Vedlejším účinkem" je pak údajně zklidnění mysli, zlepšení kvality spánku a vnitřní spokojenosti. No, neberte to…
Úplně bez práce to ale samozřejmě nebude. Zavedení metody GTD a její dodržování vyžaduje vaši pevnou vůli, bez níž se na druhou stranu stejně neobejdete. Může vám ale pomoci efektivně třídit informace, které se na vás hrnou, zorganizovat sám sebe i své projekty či stůl. To vše pokud možno bez zbytečného stresu.
Pokud byste chtěli po knize sáhnout, určitě se dívejte po novém přepracovaném vydání, které autor nejen kompletně revidoval a aktualizoval, ale i doplnil o zavádění metody GTD v digitální době.
Zen a hotovo - Leo Babauta
A na závěr něco pro ty, kteří se nechtějí pročítat desítkami stránek. Sám autor o svém díle řekl: "Vybral jsem ty nejlepší myšlenky z nejlepších systémů produktivity, které byly kdy vynalezeny: "Mít vše hotovo" Davida Allena a "7 návyků skutečně efektivních lidí" Stephena Coveyho, přidal k nim pár užitečných myšlenek a vydestiloval je v použitelný systém pro zvýšení produktivity nazvaný ZTD čili Zen to done."
ZTD je určena jak pro začátečníky, tak i pro ty, kterým s ostatními metodami "došla trpělivost" a hledají jednodušší cesty. V 10 krocích, z nichž navíc ani nemusíte absolvovat všechny, slibuje zlepšení vaši výkonnosti i cílevědomost. To vše s praktickými radami a jen na 128 stranách.
Žádná z uvedených knih není samospásná a nepomůže vám ani její dogmatické dodržování. Každá z nich ale obsahuje myšlenky, které vás mohou posunout dopředu a do budoucna třeba i zvýšit možnosti kariérního růstu. Takže efektivitě práce zdar!