Obchoďáci se neobejdou bez angličtiny
Společnosti rozšiřují své obchodní týmy, ale stále více se setkávají s nedostatkem kvalifikovaných kandidátů. Bitva o pracovníky se odehrává na dvou bojištích: seniorních a juniorních uchazečů.
Pokud vstupujete na bojiště juniorů, měli byste mít skvělou jazykovou vybavenost (angličtina je nutností) a dobré prezentační dovednosti. Na začátku profesní dráhy nemáte žádné zkušenosti, proto je rozhodující osobnost a zájem o obchod. Firmy často nabízejí trainee programy, které mají důležitý cíl: odhalit talentované jedince a vychovat z nich zaměstnance. Výběrové řízení by podle rad nejpovolanějších mělo být velmi krátké - ideálně trvat méně než týden. Rychlý přijímací proces je benefitem pro obě strany. Zaměstnavatel má jistotu, že váš zájem přetrvává (a nikam neutečete), vy brzo víte, jak na tom jste.
Vysoké nároky na obchoďáky mají IT a technické společnosti, které očekávají zkušenosti s prodejem daného produktového portfolia. Po uchazečích požadují navázané kontakty a perfektní angličtinu. Neméně důležitá je znalost terénu. Možná až přemrštěné nároky zapříčinily růst mezd těchto pracovníků dokonce dvakrát během roku. O pět až deset procent se navyšovala základní mzda a benefity se upravovaly tak, aby byly ještě více atraktivní. IT firmy si uvědomily, že získání kvalifikovaných zaměstnanců je nesmírně náročné. Proto se stále více poohlíží po studentech technických a ekonomických oborů, kterým nabízí zaučení a mzdy o 20 % vyšší než v předchozím roce.
V hledáčku finančních společností byli především seniorní obchoďáci s praxí a potřebnou expertízou. Většina obsazených pozic byla manažerských, ale objevila se i řada možností pro nováčky. Firmy, které působí ve finančním sektoru, totiž investují do budoucnosti a vytvářejí programy a stáže pro studenty. Začít svou kariéru je možné i na podpůrných pozicích. Každopádně je u nováčků nutné strávit určitý čas na nižší pozici, získat dostatečné zkušenosti i znalosti, a až poté je možné získat lukrativnější práci. Mzdy v tomto segmentu rostou pouze minimálně, pouze o dvě až tři procenta ročně.
V marketingu ubývají ryze české pozice
Přibývá marketingových pozic, které vyžadují znalost angličtiny, a výrazně ubývá těch, které se spokojí pouze s češtinou. Marketéři se totiž nestarají pouze o tuzemské trhy, ale často obhospodařují i ty mezinárodní. Znalost jazyků je důležitá také pro komunikaci s mateřskou společností, která udává směr a zadává úkoly. Snad ve všech oborech se vytvářela nová marketingová místa, tedy až na finanční společnosti, kde poptávali uchazeče v podobném objemu jako v loňském roce.
Nejžádanějším juniorním uchazečem v technických firmách je ten, který má mezinárodní pracovní zkušenosti. Ceněná je i osobnost, motivace a nadšení. Pokud tyto nejčastější požadavky splňujete, můžete často očekávat flexibilní pracovní dobu, možnost home office a v případě mezinárodních firem i vzdělávací programy v zahraničí. Mzdy se v porovnání s loňským rokem zvýšily o pět až deset procent napříč senioritou.
Společnosti s rychloobrátkovým zbožím (FMCG) svým marketingovým specialistům nabízejí kromě zvyšování mzdy i motivující benefity. U firem tohoto typu je větší konkurence než u výše zmíněných technických společností, proto může být navýšení mezd o něco nižší. Na druhou stranu to vyvažují důrazem na flexibilní pracovní dobu a work-life balance. Těšit se můžete na týden dovolené navíc, k tomu ještě dny zdravotního volna a bonusové složky ke mzdě.
Business Services je na vzestupu
Stálý růst očekávejte v oblasti Business Services. Tam se daří nejen po stránce finanční, ale i z hlediska příchodu nových investorů. Zakládají se nová centra a to nejen v Praze a Brně, ale i dalších městech České republiky. Uchazeči si mohou vybírat z více firem a to motivuje zaměstnavatele zvyšovat mzdy tak, aby byly co nejatraktivnější. Polepšit si můžete až o 15 % oproti loňskému roku. Předpokládá se, že dalšího navyšování se dočkají juniorní pozice s praxí do tří let. Nad rámec finančního ohodnocení vás ještě mají oslnit cafeteria systém, možnost dalšího vzdělávání i oblíbená flexibilní pracovní doba a home office.
Díky zvyšujícímu se počtu pracovních míst si můžete vybírat, kde budete pracovat. Mezi nejžádanější zaměstnavatele patří spíše menší centra, která nabízí různorodou náplň práce a nabízí zapojení do komplexních firemních procesů. Centra sdílených služeb si na uchazečích nejvíce cení pracovní zkušenosti a znalost severských a jihoevropských jazyků jako je italština nebo španělština. Přesné požadavky se samozřejmě odvíjí podle pozice, na kterou se hlásíte. Každopádně jakákoliv znalost cizího jazyka je vítaná.
Pokud vás zajímá, v jakém rozmezí se pohybují mzdy v oborech bankovnictví, financí, účetnictví a HR, podívejte se na první díl. Příště si posvítíme na IT, stavebnictví, reality a strojírenství.