Jak jste se do projektu ČEZ Potentials dostal?
Na webu jsem si přečetl, co tento projekt znamená a nabízí. Zaujal mě, a tak jsem se na webu společnosti přihlásil.
Co bylo podmínkou k přihlášení?
Motivační dopis a strukturovaný životopis. To bylo tuším v dubnu. Následně jsem prošel první selekcí a dostal pozvánku absolvovat první kolo.
To spočívalo v čem?
Psali jsme on-line test, který se zaměřoval na logické myšlení. Poté následoval první telefonát s člověkem z lidských zdrojů, co nábor řídil. Následně pozvánka do Prahy a poté několik interview s pozdějšími kolegy a nadřízenými.
Kdy vám začalo docházet, že to s vaším přijetím vypadá slibně?
V podstatě až když mi dali nabídku. To bylo někdy na konci srpna.
Jak jste se vůbec o tomto projektu dozvěděl?
Poprvé jsem zaregistroval zmínku v nějakém studentském časopise, někdy v prvním nebo druhém ročníku na vysoké škole.
Hned jste věděl, že do toho půjdete?
Po pravdě, ani ne. Tehdy jsem měl trochu jiné cíle, takže mě to na první pohled nezaujalo. Víc jsem se o ČEZ začal zajímat až během svých prvních pracovních zkušeností během studií.
Proč?
ČEZ byl jedním z našich klientů a možnost podívat se, jak firma funguje, mě zaujala natolik, že jsem se později začal zajímat také o možnosti, které tato společnost mladým lidem jako já nabízí.
A našel jejich trainee program.
Už během posledního ročníku na škole, který jsem absolvoval ve skotském Edinburghu, jsem začal podávat přihlášky do několika společností. Mým cílem od začátku bylo dostat se do těchto programů.
Nelákalo vás zůstat v zahraničí?
Lákalo, vážně jo. Přesto jsem zkusil i několik firem v ČR a mezi nimi i ČEZ.
Trainee program
Možnost pro vysokoškolské studenty, jak během studia získat finančně dobře ohodnocenou práci v renomované firmě. V praxi to většinou probíhá tak, že se student přihlásí do programu dané společnosti, a pokud projde přijímacím řízením, bude přijat do trainee programu. Ten trvá rok až dva. Firma si studenta vychovává, zkouší na všech možných pozicích a sleduje jeho vývoj. Ti nejschopnější jsou následně přijati. Velkou výhodou těchto programů je, že se od uchazečů nežádá žádná předchozí praxe. Ve společnosti ČEZ mají program Potentials, který vyhledává talenty nejen z technických oborů, ale i s netechnickým vzděláním, např. ekonomickým či právním. Tento program trvá jeden rok a uchazeč je pod vedením zkušených manažerů aktivně zapojen do práce na klíčových projektech a důležitých individuálních úkolech.
Jakými školami jste prošel? Vím, že jste nestudoval jen ve Skotsku.
Bakaláře jsem po dokončení gymnázia absolvoval na Fakultě sociálních věd Karlovy univerzity, obor mezinárodní teritoriální studia. Třetí ročník jsem navíc strávil v rámci Erasmu na Universität zu Köln v Kolíně nad Rýnem. Na konci prvního ročníku jsem začal pracovat v jedné začínající konzultantské společnosti.
Dařilo se vám kombinovat školu s prací?
Nebylo to vždy snadné, nezbývalo mi moc volného času, ale ten vstup do světa „velkého“ byznysu, když jsem se tehdy poprvé setkal s ČEZ a dalšími velkými mezinárodními hráči působícími ve střední a východní Evropě, mi dával pocit, že se učím každým dnem nové věci.
Nezačala stále více dostávat před studiem přednost práce?
Po dokončení bakalářského studia jsem se skutečně rozhodl pracovat ve společnosti na plný úvazek. V té době ve mně uzrálo rozhodnutí studovat obchodně zaměřený obor. A následně jsem se také rozhodoval, kde ho studovat. Podal jsem si přihlášky na několik univerzit v Německu, Nizozemsku a ve Velké Británii.
A volba padla na Británii.
Ano, rozhodl jsem se nakonec pro Edinburgh, kde jsem studoval program Master of Science in International Business and Emerging Markets na The University of Edinburgh. To byla fantastická zkušenost – hlásilo se nás více než 1 000 a vybrali 75. Už to byl celkem zápřah a to jsem prakticky ještě nevešel na jedinou přednášku.
Hned po dokončení školy jste nastoupil v ČEZ?
Školu jsem dokončil v září 2009 a hned v říjnu jsem nastoupil do programu společnosti ČEZ.
Co jste tam během něj všechno zkusil?
Program obsahuje širokou škálu aktivit. Účastník tohoto programu pracuje na standardní pozici v rámci struktury společnosti. K tomu jsou navíc různá školení na tzv. soft skills – např. vyjednávání, konfliktní situace, projektové řízení a další. V průběhu roku jsme také absolvovali různé exkurze do lokalit – elektrárny, provozy apod. A v neposlední řadě rovněž setkání s vrcholovým managementem Skupiny ČEZ.
Jaké jste z toho měl pocity, jako mladý student se pohybovat mezi vrcholovými manažery?
Byla to velmi zajímavá zkušenost – v rámci programu se během roku potkáte s přibližně pěti vrcholovými manažery a generálním ředitelem, kteří si vyhradili až dvě hodiny, aby nám představili svou práci, vize a strategie.
Překvapili vás něčím, ať už pozitivně, nebo negativně?
Nečekal jsem, že budou tak otevření a přátelští. Přeci jen, stále to byli kolegové, o kterých student do té doby četl tak akorát v novinách, a jak už to z médií bývá, tak většinou v ne úplně pozitivním kontextu. Zajímavé také bylo, jak otevřeně s námi diskutovali naše názory na různá témata. Jednoduše řečeno, velmi rychle člověk pochopí, že i vrcholný manažer ČEZ je naprosto běžný člověk.
Co jste si všechno ve společnosti vyzkoušel?
Kromě výše uvedeného jsem od počátku působil v útvaru čisté technologie, a pracoval tak na projektech spojených s iniciativou FUTUREMOTION. Ta se zabývá různými projekty nových technologií v různých fázích rozpracovanosti. Takže zpočátku to byly aktivity kolem obnovitelných zdrojů, chytrých sítí, povolenek CO2. Velmi rychle jsem se ale začal profilovat směrem k projektu Elektromobilita, který mě od začátku zaujal jednoznačně nejvíc.
Je možné, aby k vám v tak mohutné společnosti přistupovali individuálně?
Jde to, vážně jde a celkem dost. Hodně záleží na každém účastníkovi, jak si se svým garantem domluví rozsah svého záběru a rozvoje. Záleží samozřejmě také, kam uchazeč nastoupí, ale z mých zkušeností a zkušeností jiných lidí z tohoto programu se jim vždy garanti snažili vycházet vstříc, jak jen to bylo možné.
Jak se vaše pozice v ČEZ časem měnila?
Více jsem se profiloval na projekt Elektromobilita. Tomu se nyní věnuji naplno. Moje aktuální pozice se nazývá manažer rozvoje projektu Elektromobilita. V praxi to obsahuje spoustu různorodých aktivit od jednání s partnery, automobilkami, dodavateli. Jsme celkem malý tým, takže se dříve nebo později do toho, co se točí kolem elektromobility v ČEZ, zapojuji.
Richard Valoušek