Hanko, v KPMG Česká republika šéfujete personálnímu oddělení. Kdo se k vám může vlastně hlásit?
O práci v KPMG v Česká republika má každoročně zájem více než 1 500 absolventů. My si z nich ve finále vybereme několik desítek. Statisticky u nás převažují absolventi vysokých škol ekonomického zaměření. Pro poradenskou společnost, která nabízí své služby v auditu, daních, poradenství a právních službách, je to i logické. Šanci u nás má ale kdokoliv s dobrou angličtinou, kdo je chytrý a pracovitý, nebojí se výzev a dokáže pracovat v týmu.
Jak vlastně výběrové řízení v KPMG probíhá?
Zvolit mezi uchazeči nejvhodnější kandidáty je celkem náročný proces. Nejprve otestujeme vaše logicko-analytické myšlení a znalosti v angličtině. Během několika sekund máme k dispozici výsledky a na jejich základě si vás pak vybíráme formou takzvaných assessment center.
O co přesně jde?
Postoupíte do dalšího kola, kde řešíte modelové situace ve skupině. My vás pozorujeme a zjišťujeme, jak zvládáte práci v týmu, jak se zapojujete a jak jste aktivní.
Slyšela jsem, že vám vůbec netrvá dlouho kandidáta vybrat.
To je pravda. Díky moderním technologiím se náš testovací proces nesmírně zrychlil. Když uspějete, oslovíme vás už po dvou dnech s konkrétní pracovní nabídkou. Náš rychlý průběh výběrového řízení absolventi hodně oceňují. Informace o samotném výběrovém řízení a kariéře u nás zájemcům sdělujeme také na našich webových stránkách a na Facebooku.
Na co by si měli uchazeči o práci u vás dát pozor?
Určitě nám neposílejte obecný životopis, ze kterého není jasné, proč se o danou pozici ucházíte. Vždy se vyplatí, když ze svých znalostí a zkušeností vyzdvihnete ty, které jsou pro danou pozici relevantní. To samé platí u přijímacího pohovoru.
Co naopak nabízíte svým potenciálním zaměstnancům vy?
Je toho opravdu hodně. Každé jaro a podzim pro vysokoškoláky pořádáme takzvané In-house workshopy. V nich vám ukážeme, jak vypadá práce v auditu, daňovém poradenství nebo v poradenských službách. Na vybraných vysokých školách po celé republice máme své ambasadory, kteří vám řeknou mnohem více. Prozradí, jakou máme firemní kulturu, jaké pořádáme náborové akce, jak u nás probíhá výběrové řízení…
Vím, že také pořádáte prestižní mezinárodní soutěž v případových studiích.
Každý rok se studenti čtvrtých a pátých ročníků mohou přihlásit do soutěže v řešení studií z praxe. Týmy z celého světa soutěží v naší KPMG International Case Competition nejprve v národních kolech, posléze se utkají v mezinárodním finále. Letos v dubnu například poletí vítězná čtveřice z VŠE do Hongkongu.
Nabízíte studentům také pracovní stáže?
Ano, stáže jsou v rámci našeho KPMG Internship Programme nesmírně populární. Na stáži si totiž můžete vyzkoušet, jak prakticky využít své znalosti ze školy v profesi auditora, daňového poradce nebo odborníka v poradenských odděleních. Řada mladých lidí k nám po úspěšném ukončení studia na vysoké škole na základě této zkušenosti nastoupí.
Pracovní nasazení vašich zaměstnanců je zákonitě hodně vysoké. Čím se snažíte zaměstnancům zpříjemnit život?
Náš úspěch nezávisí na hmotné produkci, ale na znalostech a schopnostech našich lidí. I proto se prioritně zaměřujeme přímo na ně. Nabízíme jim široké možnosti dalšího vzdělávání – na školení stráví naši zaměstnanci průměrně patnáct až dvacet dní v roce. Mohou také získat některou z 18 možných typů profesních certifikací. Společně také organizujeme týmové akce a oslavy, podporujeme otevřenou a neformální kulturu i flexibilitu práce. Moc dobře totiž víme, že spokojený zaměstnanec dokáže při zaměstnání zvládat i studium, rodinu nebo své koníčky.
A co třeba nějaké benefity?
Ani ty nezanedbáváme. Zaměstnance nadstandardně platově hodnotíme, nabízíme jim práci v příjemném prostředí, moderní IT technologie jsou samozřejmostí. Máme také propracovaný systém zaměstnaneckých výhod v podobě takzvané kafeterie, kde si sami můžete vybrat, jestli s naším přispěním odjedete na dovolenou, půjdete do divadla nebo třeba na koncert.
Uchazeči se také hodně zajímají o firemní kulturu.
To je pravda. Mladí lidé se sami na pohovorech ptají, jakou máme firemní kulturu, jaké mezi námi vládnou vztahy, co podnikáme v rámci společenské odpovědnosti. V náboru nováčků se nám naše otevřenost pozitivně vrací. Při pohovorech totiž často slýcháme, že se k nám hlásí proto, že jsme dobrá parta a vládne u nás přátelská atmosféra.