Celkem 53 přihlášek přišlo do letošního ročníku soutěže Social Impact Award. Týmy tvořené studenty v nich předkládaly své nápady, jak rozjet společensky prospěšné podnikání, které pomáhá řešit sociální i ekologické problémy a zároveň je dlouhodobě ekonomicky udržitelné.
„Je vidět, že soutěž dozrává a zvyšuje se její úroveň. Kvalita dvanácti finálových přihlášek, které jsme jako porotci dostali k posouzení, byla vyšší než v minulých dvou ročnících. Vliv na to měly také přípravné praktické workshopy,“ říká Petr Vítek, iniciátor Social Impact Award v ČR a jeden z porotců.
Porota vybírala tři nejlepší projekty na základě řady kritérií, vedle společenského dopadu hodnotila také inovativní přístup a realistické plánování. Čtvrtého vítěze pak vybrala veřejnost, na internetu hlasovalo celkem 1300 lidí. Cenu, kterou tvoří 3000 eur na další rozvoj a také odborná podpora a členství v Impact HUBu Praha si ze středečního vyhlášení odnesli:
Inteligentní záchranný modul, projekt studenta techniky z Brna, který představil prototyp energeticky soběstačné zimní ubytovny pro lidi bez domova.
Rekola, systém sdílení kol ve městech, který v Praze, Brně a Olomouci rozjíždí dva bratři, nadšení cyklisté
Ke kořenům, ekologická pohřební služba a podpora pro pozůstalé, kterou chtějí poskytovat studentky Masarykovy univerzity
Joy Ride (vítěz hlasování veřejnosti), tým z Opavy organizuje společné zájezdy, kde se děti a mládež s hendikepem baví spolu se svými zdravými vrstevníky
(Profily vítězů i dalších finalistů najdete zde: http://socialimpactaward.cz/community-voting/)
Vítězné týmy budou nyní pracovat na dalším rozvoji svých projektů pod vedením odborníků. Vedle přímé podpory vítězným projektům chce Social Impact Award také pomoci dále rozvíjet společensky prospěšné podnikání v Česku.
„Jsme rádi, že se iniciativa Social Impact Award ujala v Evropě – letos probíhá v osmi zemích a přihlásilo se 404 projektů. Je důležité pochopit, jak se mění naše společnost a tedy i potřeby pro sociální inovace. Dnes se musíme více zaměřit na menší skupiny přehlížených a sociálně vyloučených lidí, kteří jsou na okraji zájmu,“ uvádí Franz Karl Prüller, člen představenstva Nadace ERSTE, která je regionálním partnerem Social Impact Award.
„Pro nás v České spořitelně má smysl vše, co má smysl pro Česko. Proto jsme také od počátku partnery ceny Social Impact Award. Jsme přesvědčeni jak o smyslu této ceny pro jednotlivé držitele, tak o jejím potenciálu pro růst sociálních podniků v ČR a také o významu ceny pro ekonomický i sociální rozvoj Česka jako takového,“ doplňuje Klára Gajdušková, ředitelka komunikace a CSR České spořitelny.
Social Impact Award se letos v České republice koná již potřetí a výherci minulých ročníků dnes již úspěšně rozvíjejí své podnikání v praxi. Příkladem může být projekt bezdomovců provázejících turisty Prahou Pragulic nebo služba Ironing Ladies, která dává práci sociálně znevýhodněným ženám.
O Social Impact Award
Soutěž vznikla v roce 2009 ve Vídni a dnes se kromě Rakouska a ČR koná také na Slovensku, v Rumunsku, Řecku, Chorvatsku, Švýcarsku a Rusku. Iniciátorem soutěže je Institut pro inovace a podnikání při Vysoké škole pro ekonomii a obchod ve Vídni, regionálním partnerem je Nadace ERSTE. Hlavním národním partnerem je Česká spořitelna, partnerem pro regiony Nadace Vodafone a dalšími národními partnery jsou Impact HUB Praha, PricewaterhouseCoopers a Copy General. Více informací na socialimpactaward.cz nebo facebook.com/sia.cz.