První ročník dopadl nad očekávání dobře, pochvaluje si ČEZ svůj projekt zaměřený na vysokoškoláky a čerstvé absolventy všech oborů. Některými nápady, které vzešly z divokých brainstormingů se společnost inspirovala v praxi. O co konkrétně jde?
Šest týmů po pěti lidech řeší stejné zadání, avšak každý tým pro jiný segment zákazníků. Loni třeba účastníci Inovačního maratonu řešili úkol z oblasti retence zákazníků – jedni měli „na starost“ mladé lidi s vyšším vzděláním, další pak například lidi žijící v pronajatém bytě.
„Každý tým tedy pracuje na samostatném zadání, které je rozpracováno až do formátu prototypu: například z pomůcek vytvořená maketa produktu, grafické znázornění životního cyklu zákazníka, scénka představující novou službu. Celý čtyřiadvacetihodinový program je rozdělen do několika částí. Tyto části jsou naplněny logicky poskládanými činnostmi respektujícími inovační proces a využívajícími aktuální stav účastníků (úroveň energie, únavu, aktivitu mozku v různých fázích dne atd.),“ vysvětluje Petr Disman z ČEZ.
Práce v týmech je v průběhu celých 24 hodin prokládána společnými částmi, při kterých všech třicet účastníků společně dostává další instrukce, učí se inovační techniky, setkává se s různými zaměstnanci skupiny ČEZ nebo si užívá různých překvapení.
Na konci maratonu prezentuje každý tým svá finální řešení hodnotící komisi (složené z top managementu a zástupců útvarů Inovací a Strategie), která zvolí vítěze.
Nejzajímavější nápady tahají i z koše
Týmy se mohou radit s experty, hlavní jsou ale jen a jen jejich nápady. Velký ohlas nicméně měla třeba networkingová večeře, při které účastníci maratonu mohli konzultovat se staršími a zkušenějšími. „Cílem Inovačního maratonu je přijít s pestrými a radikálními inovacemi a k tomu se snažíme účastníky směřovat. Léta praxe a hluboká expertíza jsou v procesu hledání inovací často svazujícími faktory. Studenty a čerstvé absolventy tedy vnímáme jako úžasný zdroj nápadů, inspirace a pozitivní energie. Účastníci maratonu, neomezeni profesní slepotou a miliony důvodů, proč něco nemůže fungovat, dokázali přijít s velmi inovativními nápady,“ popisuje dále Petr Disman. A přidává zajímavou poznámku: „Flipcharty s těmi nejzajímavějšími řešeními jsme však několikrát museli vytahovat z odpadkových košů, kam je sami účastníci ve strachu z přílišné kreativity zahodili.“
Opravdový maraton
Aby bylo jasno, jde opravdu o celodenní, čtyřiadvacetihodinový program.
„Kromě hledání nápadů na inovace chápeme ČEZ Inovační maraton také jako příležitost oslovit a poznat zajímavé studenty a čerstvé absolventy. Pro ně je naopak maraton příležitostí nahlédnout do ČEZ v reálném provozu, seznámit se s jeho kulturou, setkat se s jeho zaměstnanci, získat představu o tom, čím vším se skupina ČEZ zabývá, a vyzkoušet si, jak může práce v ČEZ vypadat. Již první ročník maratonu byl důkazem toho, že takováto forma spolupráce se studenty dává smysl,“ říká na závěr Disman.
„Pravděpodobně díky IM jsem měl dveře do ČEZ pootevřené, a asi i proto bylo následné výběrové řízení poměrně rychlé a dostal jsem nabídku, která se neodmítá,“ říká s úsměvem jeden z účastníků minulého Inovačního maratonu, Tomáš Povejšil. „Náš tým sice nevyhrál, ale jen samotná účast mi dala opravdu hodně. Zjistil jsem třeba, že zaměstnanci jsou hodně v pohodě, a nakonec jsem i získal kontakty, které mi přinesly super job. Taky jsem měl možnost vyzkoušet si elektromobil, to taky stálo za to.“
Navnadili jsme vás? Tak se podívejte na www.kdejinde.cz a přihlaste se do nového ročníku, který startuje už 10. listopadu. Času už moc nezbývá!
Text: Nela Vejvodová