Většina lidí má společnost Tipsport spojenou hlavně se sázením. Je pro vás, jako ředitele IT divize, i něčím dalším?
Z mého pohledu není Tipsport pouze společností provozující kurzové sázení. Je pro mne firmou, za jejímž úspěchem stojí, mimo jiné, velice dobře fungující a technologicky vyspělé systémy a aplikace, které jsou vytvářeny interním vývojovým oddělením, což málokdo ví. Tipsport vnímám jako firmu založenou na dobře fungujícím IT, které poskytuje kvalitní a jedinečné služby. Tento fakt je ale očím veřejnosti trochu skryt právě za oblastí sázení.
Předpokládám, že v dnešní době bude velká část sázkařů používat on-line způsob sázení. Co musíte se svým týmem zajišťovat, aby vše fungovalo tak, jak má?
Máte naprostou pravdu. I v kurzovém sázení se většina sázkařů přesunula z poboček do „on-line a nonstop světa“, kde mohou sázet 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, po celý rok a prakticky odkudkoliv. Klientům neposkytujeme statický obsah, ale velice rychle se měnící data, kde není přípustné, aby došlo k jakémukoliv zpoždění oproti reálné události, na kterou klient sází a sleduje ji v televizi, streamovánu na našich stránkách či přímo živě na stadionu. To klíčové, o co se staráme, je vysoká dostupnost aplikací, správná funkčnost a rychlé odezvy. Pokud vám nepůjde půl hodiny internetové bankovnictví, tak se nejedná o takový problém, protože platbu zadáte později. Zatímco pokud nebudou fungovat naše aplikace, tak klient neuvidí přímý přenos ze zápasu, nebude si moci vsadit na zápas, sdílet emoce s ostatními. Zde realizovat něco později nedává smysl, slovo „ze záznamu“ v našem odvětví neexistuje. Provozujeme robustní systémy, na něž jsou kladeny vysoké požadavky, kde vždy existuje prostor pro optimalizace a využití moderních technologií. Naše systémy jsou rozsáhlé a oblasti funkcionalit různorodé, což vytváří pro IT zaměstnance možnost pracovat na netradičních a zajímavých věcech.Věděli jste, že...
- aplikace Tipsportu obsluhují ve špičce tisíce požadavků za vteřinu. Důkaz toho, že používané systémy jsou technologicky vyspělé.
- vývojáři mají možnost využívat home office tři dny v týdnu – ano, v Tipsportu to s flexibilními a pohodovými pracovními podmínkami myslí opravdu vážně.
- Tipsport uzavírá přes své aplikace 150 milionů sázek ročně. To je 410 000 sázek za den, 17 000 za hodinu, 285 každou minutu a 5 za vteřinu.
Co znamená slogan „tvoříme komunitu sázkařů“ a jak se na něm podílí právě informační technici?
Chceme nabídnout sázkařům takové prostředí, kam nebudou přicházet pouze uzavřít sázku, ale kde budou trávit více času, diskutovat s ostatními sázkaři, komentovat probíhající zápasy, sdílet své úspěšné či neúspěšné sázky, účastnit se nejrůznějších soutěží, psát články a specifikovat své požadavky. To vše napříč firmami a státy, které spadají do našeho holdingu. Analyzujeme a realizujeme rozvoj, během něhož přetváříme myšlenky kolegů do našich aplikací, a tím rozšiřujeme komunitní funkčnosti pro klienty. Díky tomuto komunitnímu postoji a velké vizi je obsah práce naší IT divize skutečně velmi různorodý a rozhodně se nenudíme stereotypním psaním kódu. Jsou u nás vývojáři, kteří programují matematické modely, jsou v tom dobří a tato práce je naplňuje. Naopak jiní nechtějí realizovat něco uvnitř systémů, co nikdo nikdy neuvidí, ale chtějí tvořit něco, na co si „sáhnou“ uživatelé, klienti. My se jim v tom snažíme vyjít maximálně vstříc, podle toho, jak nám to situace umožňuje.
Co motivuje vaše zaměstnance k tomu, pracovat právě ve společnosti Tipsport?
Každý je motivován jinými stimuly, ale jedním z těch podstatných je určitě technologicky vyspělé prostředí společnosti. Používáme moderní a atraktivní, ale i léty prověřené a stabilní technologie, jako je Google Closure, ReactJS, MongoDB, Less, Gulp, DWR, Guava, NodeJS (více viz infobox). Jsme nakloněni inovacím a zkoušíme nové věci, které často použijeme ve skutečném provozu dříve než řada ostatních firem. V použití některých moderních technologií jsme jedineční nejen v českém, ale i v evropském měřítku. Například kombinací některých prvků webové ochrany jsme žádanými referenčními zákazníky na poli internetové bezpečnosti. Motivací je i časová volnost, výborný plat, který si lidé v týmu zaslouží, plno zábavných výhod a neposlední řadě také prostředí, ze kterého je cítit, jak si celá parta rozumí. Nemáme tu stanovený žádný dress code a ani na pohovory nechodíme v oblecích. Lidé tu na sebe nekřičí, nesedí na pevně přidělených místech, kde na ně čeká hromada úkolů. Neřídíme se tu korporátními způsoby, snažíme se především mezi sebou hodně komunikovat a třeba si i jít společně sednout někam po práci a jen tak si popovídat.Vyvíjíte celou řadu aplikací, znamená to, že kolem sebe máte obrovský tým programátorů a vývojářů?
Náš tým bych z velké části označil jako „komornější partu nadšenců“. Jsou to hlavně techničtí nadšenci, kteří vnímají, že se podílejí na něčem, co není tak úplně běžné, a jsou na to pyšní. Kromě práce má tým společné zájmy i mimo ni. Jsou to srandisté, kteří často strhnou druhé k různým aktivitám, třeba k účasti na vývojářských i nevývojářských soutěžích. Z celého týmu je cítit, že si to do práce nepřišli jen odsedět. Veškerý úspěch týmu je výsledkem nejen činnosti vývojářů, ale i dalších rolí, jako jsou analytici, projektoví vedoucí, software architekti, teamleadři, testeři, automatičtí testeři, administrátoři systémů a správci koncových zařízení. Celý tým se postupně rozrůstá a my jsme rádi za každého nového zaměstnance, který je schopný, sdílí podobné hodnoty, zapadne do našeho týmu a pomůže nám se posunout dále.
Jaké jsou výhody toho, že člověk může pracovat v kolektivu firmy Tipsport?
Ač to může znít podivně, podle mě je hlavní výhodou nestandardní fungování IT. Nejsme striktně svázáni těžkopádnými procesy či byrokracií. Snažíme se dělat věci s rozumem, často selským, a kolektiv ladit do osobnější a kamarádštější roviny, než je tomu u velkých korporátních a neosobních společností. Navíc se u nás mohou zaměstnanci rozvíjet odborně i kariérně. Stačí, aby si člověk zvolil vhodné školení, kurz či konferenci, a myho tam rádi pošleme. Celý kolektiv se obohacuje i studiem a využitím nových technologií. Čtyři týdny se programuje a následně dva týdny optimalizuje, udržuje a zkoumá. Řekl bych, že pokud je někdo schopný, tak u nás má „řadu dveří otevřených“. Příkladem mohu být i já. Sám jsem v Tipsportu před deseti lety začínal jako vývojář.Věděli jste, že...
- Tipsport byl první sázkovou kanceláří na celém světě, která nejrychleji zvládla integraci a vysílala živé přenosy ze zámořské hokejové ligy NHL na internetu.
- v Tipsportu používají systémy jako Google Closure, ReactJS, MongoDB, Less, Gulp, DWR,Guava, NodeJS, SocketIO, REST API, Java J2EE, Hibernate, JBoss server, Oracle, ActiveMQ, Gradle, Jenkins, Oracle ASM, BIG-IP F5, Hybridní SSD Storage, Cisco Nexus family, Blade servers, RedHat + CentOS, Nagios, 10Gbps network infrastructure. Jak je vidět, technologická rozmanitost tu stojí za to.
Jak udržujete spokojenost týmu a posilujete vztahy v něm?
Pořádáme pravidelné sportovní akce jako volejbal, turnaje v ping-pongu nebo badmintonu.V rámci toho, že je naše firma zaměřená na sport, mají zaměstnanci k dispozici zvýhodněné či volné vstupy do různých sportovních zařízení v Berouně. Během roku nechybí ani teambuildingové aktivity v podobě paintballu, arkádových her, motokár nebo několikadenních výletů na Moravu apod..V kanceláři máme také koutek s fotbálkem a herní konzolí. Po obědě si kluci občas zahrají, odreagují se a na chvíli vypnou, aby jim pak práce šla lépe od ruky. Nyní pracujeme společně s architekty na návrhu zcela nových pracovních prostor, kde nebude chybět řada důležitých částí pro práci, relaxaci a odpočinek.
Jaký je běžný týden „ajťáka“ ve firmě?
Pokud si vezmu třeba roli vývojáře, tak velice záleží na konkrétním dni v týdnu. V pondělí a v úterý je pravidlem přítomnost vývojářů na ústředí společnosti. Probíhají schůzky, řeší se nejasnosti, provozní problémy a diskutuje se nad úkoly. Zbylé tři dny v týdnu mají vývojáři možnost pracovat z domova, pokud mají zájem a povaha práce to dovoluje. V tyto dny mají dáno, odkdy do kdy musí být dostupní na daných komunikačních prostředcích a zbytek organizace práce je zcela na nich. Jednotlivé úkoly odpovídají standardní pracovní době a je čistě na vývojáři, zda svou práci zrealizuje přes den, o víkendu či v noci. Řada z nich však přes tuto možnost dochází na ústředí společnosti častěji, ať už kvůli prostředí, kolektivu či výhodám osobní komunikace.Text: Klára Ludvíková
Foto: Jan Nechvíle