Budoucnost je (už zase) v elektrice!

Budoucnost je (už zase) v elektrice!

Škoda Electric – součást plzeňské Škody Transportation – má velké plány. Jejich výrobní linka jede naplno a chystá se Českou republiku a pravděpodobně i další evropské a světové země zaplavit elektrobusy. Jeden takový, už hotový, byl k vidění v rámci listopadového Dne elektromobility na pražském ČVUT, kam jsme se samou zvědavostí šli podívat i my.

Co mají společného Barcelona, Londýn, Stockholm, Glasgow a česká Plzeň? Všechno to jsou krásná města a ve všech se v ostrém provozu testují autobusy s nulovými emisemi. Elektrobusy.

Ty plzeňské vyrobili právě v místní Škodovce. Elektrobusům tu věří, protože představují budoucnost dopravy. A zakázky se jim jenom hrnou a výrobní linky rozhodně nezahálejí. V Plzni zatím jezdí jen dva elektrobusy, oba na lince číslo 27, ale možná brzy přibydou i další.

Ticho, teplo

V čem jsou autobusy na elektřinu jiné než ty na naftu? Na první pohled je asi nerozeznáte, protože nevypadají nijak odlišně. Rozdíl se dostaví až po rozjezdu, což jsme si vyzkoušeli i my před ČVUT. Chod elektrobusů je totiž výrazně tišší, nic nikde nedrnčí ani nevibruje.

Foto: Studenta

Škoda Electric vyrábí dva typy elektrobusů různého určení – high energy a high power. U vozů typu high energy mají baterie velkou kapacitu, autobus tedy jednoduše dojede daleko. Věci jako topení nebo v létě klimatizace a také různé zatížení dojezd zkracují. Vozy s technologií high power oproti tomu mají možnost vydat během jízdy energii i na topení a vyšší případné zatížení, protože jsou určené zejména pro kratší linky – trasa plzeňské linky 27 je dlouhá asi sedmnáct kilometrů. Na konečné se elektrobus jednoduše zapojí do zásuvky a za necelých deset minut je nabitý. Může tak jezdit bez větších přestávek celý den a vesele topit nebo klimatizovat. Baterie sice při velkém výkonu generují značné množství tepla, to je ovšem ihned zpracováno a recyklováno.

„První rok provozu elektrobusů přinesl cenné zkušenosti z provozu na standardní autobusové lince. Testujeme množství nových technologií, takže se logicky objevují různé technické obtíže. Ty se nám daří postupně řešit, například jsme změnili technologii chlazení baterií a zlepšujeme komunikaci vozidla s dobíjecí stanicí. Do budoucna věříme, že s našimi ekologickými vozidly brzy uspějeme i v dalších městech nejen v České republice,“ říká vedoucí projektu ze Škody Electric Pavel Kuch.

Jak je to s tou Škodovkou?

Společnost Škoda Transportation je přední evropský výrobce vozidel pro městskou a železniční dopravu, tedy vlaky, a hlavně tramvaje. Jednou z divizí Škody Transportation je právě i Škoda Electric, o které v tomhle článku píšeme. Ta je zase předním výrobcem elektrických pohonů a trakčních motorů pro trolejbusy, tramvaje, lokomotivy, příměstské vlakové jednotky, metro, důlní vozidla apod.

Ve Škodě Transportation navazují na dlouholetou tradici elektrotechnické výroby Škodových závodů v Plzni, která byla zahájena v roce 1901 v Elektrotechnickém závodě.

„Z odpovědí cestujících vyplynulo, že elektrobusy jsou vnímány jednoznačně pozitivně. Lidé oceňují zejména tichý provoz a pozitivní vliv na ochranu životního prostředí. Podobně se cestujícím líbí také samotné provedení elektrobusů,“ doplňuje několik informací z provedeného dotazníkového průzkumu spokojenosti i člen projektového týmu za ZČU Lukáš Bartoň.

A co tramvaje?

Tramvaje už dávno na elektřinu jezdí, i o nich ale byla na Dnu elektromobility na ČVUT řeč. Jsou to totiž vlajkové lodě Škody Transportation. Po ranní nabídce kávy a něčeho sladkého k ní přišly na řadu přednášky na zajímavá témata. Na Fakultě elektrotechnické byly toho dne navíc navázány zajímavé vztahy. Škodovka totiž nabízí studentům pomoc při psaní diplomové práce. A studenti jsou za tuto pomoc a příslib spolupráce i po škole hodně rádi.

Foto: Studenta

„Dnešní přednáška byla skvělá, jsme rádi, že takové příležitosti dostáváme. Vypadá to na spolupráci se Škodovkou – na našich diplomkách a možná i dál,“ pochvaloval si po přednášce o budoucnosti tramvajové dopravy u nás i ve světě jeden ze studentů.

A co vy, kde jste byli, když jste se mohli svézt elektrobusem?

Text: Nela Vejvodová

Foto: Jindra Kodíček

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější