Můžeš čtenářům Studenty stručně představit projekt TU Brno Racing?
TU Brno Racing je tým tvořený studenty VUT v Brně, především Fakulty strojního inženýrství. Většina nás studuje na Ústavu automobilního a dopravního inženýrství, kde taky před třemi lety tento projekt začal. Ve zkratce jde o to navrhnout, vyrobit a sestavit formuli a odjet s ní na pár soutěží, kde závodíte a prezentujete odborným komisím konstrukci vašeho auta, ale taky třeba business plán na fiktivní výrobu tisícikusové série pro víkendového závodníka, což je jedna ze statických disciplín.
Jak ses k TU Brno Racing dostal ty osobně a čemu se v rámci týmu věnuješ?
Když jsem začal chodit na VUT, tak tam ještě žádný projekt Formule Student nebyl a ani jsem netušil, že něco takového existuje. Při přechodu na magisterské studium proběhla pro nás, nováčky na Ústavu automobilního a dopravního inženýrství, prezentace právě o studentské formuli a týmu TU Brno Racing, který měl za sebou první rok existence. Samozřejmě mě to hned zaujalo, do týmu jsem nastoupil a zůstal jsem tam až do konce svého studia, což je právě teď. Od začátku jsem byl v sekci Motor, pak jsem se stal pilotem a k tomu jsem ještě dostal na starost PR.
Když se podíváš zpět na vaši první sezónu, jaké největší pokroky jsi od té doby zaznamenal?
Úplně u první sezony týmu jsem nebyl, ale vím, že se jelo pouze na jeden závod, do kterého se v podstatě ani nepodařilo odstartovat. Ve druhé sezoně jsme byli na třech soutěžích, výsledky se postupně zlepšovaly, ale pořád jsme bojovali se spolehlivostí auta. Na letošek jsme postavili formuli mnohem spolehlivější a rychlejší a zapracovali i na všech věcech okolo. Organizace týmu, kontakt se sponzory a s médii, účast na různých akcích a výstavách.
Co považuješ za největší úspěch vašeho týmu?
Na nějaký pořádný úspěch na závodech stále čekáme, ale to je u takto mladého týmu normální. Všichni jsme studenti, nikdy jsme nic podobného nedělali a při všem, co děláme, se to vlastně teprve učíme. Máme několik dobrých výsledků z jednotlivých disciplín. Například jsme vloni v Itálii získali třetí místo z disciplíny, kde se hodnotí konstrukce vozu. Náš Dragon 3 má malou spotřebu paliva, která se vždy hodnotí v rámci vytrvalostního závodu, takže zde máme taky několik pěkných umístění.
Kde jsou pro zájemce vaše vozy k vidění?
V průběhu celého roku se účastníme mnoha akcí pro veřejnost, kdybych jich měl pár vybrat, tak by to byl Mezinárodní strojírenský veletrh, Autosalon, Barum Czech Rally Zlín, Rally Show v Hradci Králové, Gaudeamus, Dopravní nostalgie v Brně a plno dalších. Letos se poprvé v historii konal podnik Formula Student v České republice, konkrétně na okruhu CzechRing v Hradci. Takže pokud by chtěli čtenáři vidět studentské formule na trati, příští rok budou mít možnost na druhém ročníku Formula Student Czech Republic.
Kdo je pro váš tým největší podporou?
Jsou to naši sponzoři, partneři, škola, profesoři, prostě všichni, bez kterých bychom tak finančně a časově náročný projekt nemohli realizovat. Mezi naše hlavní partnery patří společnosti Bosch, Honeywell a samozřejmě VUT v Brně.
Kolik volného času vám jako studentům projekt zabere? Jak vás domovská univerzita ve vaší činnosti podporuje?
Kolik volného času nám to zabere? To se dá říct naprosto přesně – úplně všechen volný čas. Vždycky na začátku školního roku se do týmu připojí hodně nových lidí, ale postupně začnou zjišťovat, že se to nedá brát jen jako školní projekt. Nemáte za to žádné kredity, žádný předmět, svou práci na formuli si děláte po večerech mimo školní rozvrh. Takže počet členů se začne postupně zmenšovat a z více než padesáti na začátku roku se zastaví zhruba na těch třiceti. Fakulta strojního inženýrství nám poskytuje prostory, vybavení, máme k dispozici školní dodávku a VUT nás podporuje také finančně.
Je něco, co bys rád vzkázal čtenářům Studenty?
Rozhodně bych je chtěl pozvat na akce, kterých se teď budeme s formulí Dragon 3 účastnit. Projekt Formula Student není jen o strojařině, ale velkou roli v něm hraje i marketing, ekonomie, informatika, elektronika a další disciplíny, takže do týmu se můžou zapojit i studenti ostatních fakult VUT. Stačí mít zapálení a hlavně vydržet.
Text: Bára Ochozková