Rock for People je v Praze vidět všude! Vídám ho na billboardech, plakátovacích plochách u zastávek, atd. Za 20 let si festival vydobyl mezinárodní ohlas. Trochu mě proto překvapilo, jak málo je vidět pořadatel, který za celou akcí stojí.
To jste nás potěšila, díky! Umíte hezky začít rozhovor -). Ale vážně – my jsme vždycky na první místo kladli návštěvníky, kapely, partnery a desítky lidí, díky kterým se RFP vloni překulil do své třetí dekády. Letos jsme si uvědomili, že ty naše „tváře“ jsou docela důležité, ostatně se na hudební scéně pohybujeme čtvrtstoletí a jako agentura Ameba jsme ve spojení s řadou českých a slovenských kapel. Takže jsme v rámci pravidelné revitalizace webových stránek vsadili na formát Blogu, kdy jsme s Fořťákem i autory jednotlivých příspěvků. Jdeme s kůží na trh, to je jasné. Ale také nám to dává skoro osobní možnost být lidmi se zájmem o muziku ve spojení skoro celý rok. Nejen těch pár týdnů před festivalem a v jeho průběhu.
Co považujete za ta dvě desetiletí za největší úspěch?
Těch věcí je celá řada, očekávaně se mi vybavují ty nejaktuálnější. Nechci sem tahat politiku směrem k partnerům, ale jsem opravdu rád, že si udržujeme přízeň „pětihvězdičkových“ partnerů, jakými jsou Staropramen, T-Mobile, Google nebo Jack Daniels. Beru za obří prestiž, že se s námi jako s jediným festivalem letos spojilo Lenovo a zadostiučiněním je i partnerství s Plzní, Evropským hlavním městem kultury 2015.
A co se týče interpretů?
Nechci se kasat svými splněnými hudebními přáními, ale neskromně vypíchnu letošní hradecké headlinery: Faith No More a Limp Bizkit. Ty první jsme slíbili přivézt v roce 2012, ty druhé rok před tím, tuším. Oboje jsme splnili. A bude to určitě stát za to. Mám radost z toho, že jsme neustrnuli a každý ročník se snažíme dělat stále jinak. Letos v Hradci to bude obzvlášť patrné na architektuře areálu, prvcích ve veřejném prostoru a doprovodných akcích. Můžeme si to dovolit, protože loňský rok ukázal, že produkci a servis pro návštěvníky máme již v zásadě vychytaný do detailů. Infocentrum i security se vloni skoro nudili.
Nevzpomínáte si na nějaký zajímavý příběh či situaci, která se stala během příprav festivalu?
Snad nic neprozradím, když uvedu, že třeba akreditace běžně odbavuje starosta Českého Brodu, vypomáhá jeden z nejlepších zvěrolékařů v zemi, servis pro návštěvníky zajišťují nezištně lidé-majitelé firem o stovkách zaměstnanců. To je pro nás důkazem, že RFP stále zůstalo srdce.
Když se podíváme na úplně první ročník, konal se v Českém Brodě roku 1995 a měl 1 100 účastníků. Umíte si to dneska ještě představit? Jak to tehdy vypadalo?
Už samotné ohlédnutí vyvolává úsměv, protože jsme festival v podstatě postavili na zelené louce pro pár kamarádů, čemuž odpovídalo i samotné zázemí pro kapely a služby pro návštěvníky. Což se samozřejmě nedá srovnávat s Festivalparkem na hradeckém letišti, který pojme 25 - 30 000 návštěvníků a umožnil velký posun v zajištěném komfortu kapelám i fanouškům.
Jakou účast očekáváte letos?
V roce 2012, kdy měl RFP na programu Faith No More, Skrillexe nebo Kooks, jsme byli pár stovek lístků od vyprodání. Tedy naplnění tehdejší kapacity 30 000 návštěvníků. Letos jsme areál trochu přeskupili, vtiskli mu přehlednější, příjemnější a intimnější charakter – hlavně s ohledem na přátelštější členění služeb. V důsledku jsme šli i trochu dolů s kapacitou. Takže si troufnu tvrdit, že aspoň 5.6, kdy jsou na programu největší esa, opravdu vyprodáno bude. V celkovém součtu ale budeme mít návštěvníků mnohem více, protože velkým trendem posledních dvou tří let jsou jednodenní vstupenky.
Vyprodá se i Plzeň?
Pokud jde o Plzeň, zde bude zázemím RFP Europe zdejší bývalé Depo dopravního podniku a objekt Papírna. Celkovou kapacitu odhaduji na 15 000 lidí. Dle stávajícího line-upu, odhalených headlinerů a hlavně rychlosti prodeje se neobávám toho, že bychom festival nevyprodali.
Nejdřív Hradec Králové, potom Plzeň... v čem bude rozdíl?
Plzeň bude výkladní skříní evropské hudební tvorby od lety prověřených velikánů a stálic typu Motörhead nebo Guano Apes, přes objevy z posledních let, kterými jsou Modestep, French Films, Peter Doherty nebo The Ting Tings, až po zajímavé interprety z showcase festivalů, kteří si svou cestu do širšího povědomí teprve klestí. Navíc ve spolupráci s partnery jsme přichystali další vychytávky v areálu a nespočet možností, jak se i adrenalinově zabavit a vybít. Nově koncipovaná gastro zóna slibuje nebývalé zážitky, které povyšují stravovaní v rámci festivalů na vyšší level. Například v Hradci to bude velice stylové i co do parties.
Co se vám letos nejvíce povedlo?
Nechci to zakřiknout, ale předprodeje. Dle všeho jsme se lidem opravdu trefili do vkusu a očekávání. A to jsme se – přiznáváme – trochu báli posunu RFP v Hradci na červnový termín. Pokud bude přát počasí, mohlo by jít o opravdu výjimečný ročník. Nezveřejnili jsme totiž pořád pár kapel, včetně unikátních tuzemských spojení a projektů šitých na míru našemu festivalu.
Proč by podle vás lidé měli letos přijít?
Protože neúčast je zrovna letos může pěkně mrzet. Ať už v Hradci nebo v Plzni by neměl chybět žádný fanoušek hudby obecně. Letošní line-upy nabízí nejen ikony, které psaly a stále zapisují do hudebních análů, ale i rozšíření obzorů o interprety, kteří aspirují na hvězdy budoucí. A být u zrodu supernovy, je neopakovatelný pocit. Rozhodli jsme se dramaturgii hradecké edice držet na tradiční lince tří hlavních pilířů – rockové, taneční, potažmo elektronické, hudby a tvrdších žánrů.
O letošním RfP
- Letos bude mít festival dvě plnohodnotné edice – první se odehraje v již notoricky známém Festivalparku v Hradci Králové od 4. do 6. června, druhá v tradičním termínu od 3. do 5. července V Plzni, kde je festival pořádán pod záštitou projektu Plzeň – Evropské hlavní město kultury 2015.
- Dva festivaly, dvojitá dávka práce. Petr Fořt má pod sebou tým, který v Hradci zajišťuje chod festivalu jako takový – od kempů a parkingu, přes odpočinkové zóny a VIP sektory, po veškeré doprovodné aktivity. Plus má na starosti českou část programu.
- Michal Thomes „vládne“ zahraniční hudební dramaturgii obou festivalů, řeší spolupráci s partnery a i produkci v Plzni. Další důležité body – počínaje ekonomikou a konče třeba marketingem – pokrývají kolegové a kamarádi.
Text: Michaela Bůnová
Foto: Petr Klapper