Společnost OVB Allfinanz, která podniká ve stejném oboru, totiž vztáhla reklamu na sebe a zadavatele inzerce Fincentrum zažalovala kvůli nekalé soutěži. Nelíbilo se jí, že ji konkurence vyobrazila ve značně nelichotivém duchu a navíc v modrých firemních barvách a s logem OVB na prsou. Společnost Fincentrum se bránila tím, že na hrudi zmiňované neatraktivní dívky není logo její konkurence, ale nepovedený znak Adidas – tím prý chtěla podpořit kontrast mezi dámou ve značkovém prádle a slečnou ve falzifikátu. Za reklamy požadovala OVB nejen omluvu na stránkách časopisu Studenta, ale i odškodné ve výši jeden milion korun. Firmě prý kvůli této reklamě významně ubylo zájemců o spolupráci z řad vysokoškoláků.
„Domníváme se, že zásada neškodit jinému by měla být dodržována zejména v odvětví, kde je náplní činnosti zejména zprostředkování finančních produktů široké veřejnosti. Shledáváme tyto a podobné praktiky jako zcela dehonestující, protože negativním způsobem ovlivňují vnímání finančního trhu a všech společností na něm působících. A právě proto jsme se rozhodli přistoupit k podání žaloby, kterou chápeme jako kultivaci tohoto trhu. V jiných odvětvích (např. telefonní operátoři a další) již kultivace v podobě soudních rozhodnutí v rámci podobného způsobu inzerce proběhla a ukázala se jako jeden z nejvíce účinných prostředků,“ tvrdí Bronislava Wlasáková, právnička společnosti OVB Allfinanz.
Soudce Jaromír Jirsa ale všechny body žaloby zamítl. Není totiž podle něj průkazné, že tato reklama byla skutečně namířena proti konkrétní firmě. Ale i kdyby byla, je tato forma reklamní kampaně přijatelná. Podle soudce je nutné přihlédnout k určité míře volnosti, která je při tvorbě reklamy nezbytná. „Reklama a její tvorba je ve své podstatě tvorbou inovativní a může být do jisté míry provokativní. (…) Obsah reklamy nepřesahuje míru kritiky a ironie, jež žalobkyně v demokratické společnosti s garantovanou svobodou vyjadřování musí snést. Používání ironie, sarkasmu a nadsázky je regulérní součástí svobody projevu,“ uvedl soudce v rozsudku.
Společnost OVB se proti verdiktu Městského soudu v Praze odvolala, rozhodnutí tak není pravomocné a spor míří k pražskému Vrchnímu soudu.
„Fincentrum nerozumí tomu, proč se žalující strana (OVB) stylizuje do role ,odpudivé ropuchy‘, jak naznačuje ve své žalobě. Jak již potvrdil rozsudek Městského soudu v Praze, nedopustilo se Fincentrum v žádném ohledu nekalosoutěžního jednání. OVB považuje zcela mylně logo na oblečení modelky za své logo, ačkoli většina respondentů v průzkumu provedeném společností Fincentrum považuje zmíněný znak za logo známé značky sportovního oblečení. Soudní spor považujeme s ohledem na tato fakta za zcela zbytečný,“ říká Vladek Krámek, právník firmy Fincentrum.
Překročila společnost Fincentrum hranice dobrého vkusu a opravdu touto reklamou ohrozila konkurenční společnost? Je satira v tomto duchu v reklamních kampaních přijatelná? Co si o tomto sporu myslíte vy?
Míša Raková