Čtrnáctiletý získal v Moskvě 1. cenu na Mezinárodní soutěži Fryderyka Chopina pro mladé klavíristy, v roce 2009 další 1. cenu i cenu za nejlepší interpretaci skladby japonského skladatele v mezinárodní klavírní soutěži v japonském Hamamatsu, kde hrál náročný Beethovenův Koncert č. 5 „Císařský“ a byl úplně nejmladším účastníkem za celou dobu existence soutěže. Roku 2011 byl třetí v náročné Čajkovského soutěži v Moskvě (Rachmaninov: Třetí klavírní koncert d moll op. 30), třetí místo získal i na soutěži Artura Rubinsteina v Tel Avivu v roce 2014 (Čajkovskij: Klavírní koncert b moll).
Nám mladý klavírista odpověděl na otázku - proč má pro něj klasická hudba takové kouzlo? A proč by se mladí lidé, pokud jsou hudebně nadaní, neměli bát kariéry klasického hudebníka?
Je to všechno o vkusu – každý ho má jiný, a slovy to nelze popsat. Například někteří lidé mají rádi rockovou hudbu a nemají zrovna rádi klasickou hudbu. Myslí, že je pro každého důležité vědět, co se mu líbí a co ho dělá šťastným. Třeba pro mě, klasická hudba a zejména klavirní, je to, co mi dělá radost. Je to ten důvod, proč jsem se rozhodl být klavíristou a ani jsem se nebál jím stát, protože jsem věděl, že tento styl hudby budu mít navždy rád.
Svůj dosavadní soutěžní maratón završil metou pro mnohé pianisty nejvyšší: 1. cenou na Mezinárodní klavírní soutěži Fryderyka Chopina 2015 ve Varšavě. „Účastnit se této nádherné soutěže byl mimořádný zážitek, a vyhrát první cenu – sen se stal skutečností“, komentoval s vděkem. Varšavská Chopinova soutěž existuje od roku 1927, koná se (s výlukou válečných let) každý pátý rok. Seong-Jin Cho stanul po boku pianistických legend, jako jsou Maurizio Pollini či Krystian Zimerman, také Martha Argerich a Garrick Ohlsson, kteří byli v porotě. Ke 30 tisícům eur hlavní ceny dostal korejský pianista i 3 000 eur za nejlepší přednes Chopinovy polonézy. 17. ročník soutěže měl rekordní počet 450 přihlášených účastníků a po předsoutěžním kole nastoupilo do klání 78 excelentních klavíristů, deset jich vstoupilo do finále. K dispozici měli koncertní křídla značky Steinway, Yamaha, Kawai a Fazioli. Seong-Jin Cho si vybral klavír značky Yamaha a na velkém finále hrál Chopinův Klavírní koncert e moll s Varšavskou filharmonií a dirigentem Jackem Kaspszykem, který bude shodou okolností hostem letošního Pražského jara se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu.
Následovalo debutové CD u prestižní Deutsche Grammophon s živou nahrávkou z varšavské soutěže. Láme rekordy, v rodné Koreji se jen za prvý týden po vydání prodalo víc než 50 tisíc, lidé stáli i frontu na dolisování dalších kusů, je hitem i mezi těmi, kdo nikdy vážnou hudbu neposlouchali. Recenze jásají „Jaká radost!... přichází jako závan čerstvého vzduchu: jeho hra je radostná, komunikativní a pravdivá vůči skladatelově duchu a živé imaginaci,“ píše například Jessica Duchen. Poláci jej obdivují právě pro niterné porozumění Chopinově hudbě, on je vděčný, že mohl hrát v místě a s orchestrem Chopinovy národní identity. Mladičký Cho má obdivuhodnou techniku, jeho hra má bohatou škálu barev a tónových odstínů, brilantní tónovou artikulaci, maximum výrazu bez jakékoli pompéznosti.
Ke svým prestižním vystoupením počítá Seong-Jin Cho koncert s Mariinským orchestrem a dirigentem Valerijem Gergievem, s Mnichovskou filharmonií a Lorinem Maazelem, s Berlínským rozhlasovým orchestrem a Markem Janowskim, s dirigentem Myung-Whun Chungem procestoval svět a vystřídal různé orchestry, pod jeho taktovkou hrál už v sedmnácti letech i s Českou filharmonií na japonském turné orchestru v roce 2011 v Čajkovského Klavírním koncertu b moll. Tentýž koncert přednesl v japonském Fukuii letos v lednu také se Symfonickým orchestrem FOK. Seong-Jin Cho je i komorní hráč, vystupuje v duu s korejskou houslistkou Kyung-Wha Chung.
Vystoupení 7. května v pražském Rudolfinu se stane prologem festivalu.
Foto: © B Sadowski