Jak mnozí z nás tuší, život progamera (profesionálního hráče) v ČR není žádnou procházkou rájem. Ano máme dostatek kvalitních hráčů a nadějné týmy, které dostávají solidní finanční a technické zázemí od svých sponzorů (eSuba. INTEL, BW Gaming, eXtatus, Beasts), nicméně za hranicemi je situace dost jiná a mnohdy i lákavější. Je tedy jasné, že někteří hráči odcházejí na zkušenou například k německým sousedům (např. Jan "Paradox-" Duchoň v TCM-Gaming).
Jde také o to, že u nás spousta hráčů patří mezi nadšence nikoli profesionály jako v cizině. V ČR jde více o zábavu než o business. To se projevuje v tom, proč taková Jižní Korea či Francie, případně další státy vyhrávají mnohá mezinárodní klání.
Nejčastěji vyhrávají puberťáci
U progamingu je zajímavé, že aktivní kariéra nových hráčů není zdaleka tak dlouhá, jako u jiných profesionálních sportovců. Největších výsledků obvykle dosahují hráči v rozmezí od 15 do 20 let. Důvody jsou jasné, hráči nejsou fixováni na finance, berou případné výhry jako bonus a v případě, že odměny nepřijdou, neumřou hladem. Oproti tomu starší hráči přes 20 let, ty mají už vyšší požadavky na život a případné výkyvy v odměnách a sponzoringu by pocítili znatelněji a mohly by ovlivnit i případné výsledky v mezinárodních soutěží/turnajích.
Nedávná historie ukázala, že to jde i jinak. Příběh hvězdy Michaela „Giacomo“ Hladíka- prvního významného profi hráče v ČR hovoří za vše. Hraní PC her může být nejen zálibou, ale takřka i regulérním zaměstnáním. Reprezentace barev AMD Cyber teamu mu přinesla velmi dobrý stálý plat (cca 20tisíc Kč měsíčně), vedle toho odměny dle úspěchů na domácí a zahraniční scéně (pohybují se od desítek tisíc po několik milionů), možnost procestovat polovinu světa a také sbírat významná ocenění (například mistr republiky roku 2003, 2005, 2006) či účast na mnohých dalších (ESWC, WGT aj.).
Jeho příběh ilustruje, co je potřeba, aby konkrétní jedinec či tým vynikl. Jednak musí mít výborné zázemí (finanční, technické a komunikační) ze strany sponzora a tým, který dokáže fungovat jako celek. Většina slibných týmů,kteří jdou ve stopách AMD Cyber teamu si uvědomuje, že pro možný lokální a mezinárodní úspěch nestačí jeden silný hlavní partner, ale i další sponzoři, kteří kryjí případné náklady za cestování, bydlení, herní prostory pro trénink a hlavně výkonnou a kvalitní IT techniku a motivaci hračů dle předvedených úspěchů,
Esa české progamingové scény:
Tomáš "Harpner" Bruštík- finalista českého kola ESWC- BenQ StarCraft 2 ESWC kvalifikace 2011
Michael "Giacomo" Hladík- mistr ČR v letech 2003, 2005 a 2006.
David "Dark_Caleba" Kučera- dřívější hráč AMD Cyber týmu
Tomáš PredY Pospíšil (reprezentant na DreamHacku)- mistr ČR pro rok 2011 ve Starcraftu 2
Miroslav "Hunter_SS" Malina- mistr ČR pro rok 2010/2011
Významné české týmy:
eSuba.INTEL- fungující od roku 2004 - http://www.esuba.eu/
BW Gaming- funguje od roku 2007 - http://www.bwgaming.eu/
NecroRaisers- aktivní progamingový klan od roku 1997- http://www.necroraisers.com/
Beasts Multigaming a.s. – fungující od roku 2003 - http://www.beasts.cz
eXtatus- mistr ČR roku 2011- Counter Strike 1.6 - http://extatus.eu/
sEnsitive e-sports- fungující od roku 2005 - http://sensitive-team.com/
Matěj Boháč