Proč dívky nechtějí studovat IT? Můžete za to vlastně i vy

Proč dívky nechtějí studovat IT? Můžete za to vlastně i vy

Když se řekne “ajťák”, představíte si ženu? Asi ne, co? No, nejste sami. Většina českých dívek si ji taky spíše nepředstaví. I to způsobuje, proč je dnes v IT tak zoufale málo žen. 

Když mi jedna z mých kamarádek na základní škole tenkrát řekla (cca rok 2007), že chce jít studovat informatiku, absolutně jsem to nechápala. Holky přeci informatiku nestudují. I když se sebevíc snažíte se stereotypům vyhýbat, někdy vás zkrátka pohltí. Kdo vlastně vymyslel, že IT je jen pro kluky a proč si to spousta mladých dívek stále myslí?

Ženy a muži jsou si dnes rovni v mnoha ohledech, o IT to však stále neplatí. O nízkém počtu žen v technických oborech se hovoří už několik let, i přes probíhající debatu se však počet technicky zaměřených žen příliš nezvyšuje.

Malý zájem dívek o tzv. STEM obory je dnes již celosvětovým fenoménem. Podle organizace Catalyst v roce 2014 v zemích EU ženy tvořily 42 % absolventů technicky zaměřených univerzitních oborů, také společnost Deloitte uvádí, že v letech 2015 a 2016 v západních státech ženy obsadily méně než 25 % pracovních míst v IT. Do informačních technologií se příliš nehrnou ani české ženy, podle průzkumu z Codess Prague pouze 36 % z nich někdy přemýšlelo o kariéře v tomto oboru.

Foto: Studenta

Už u samotných počátků vývoje počítačů přitom byla spousta žen v rolích programátorek. Podle NPR například v USA poměr žen v IT rostl do 80. let mnohem rychleji, než tomu bylo u mužů. Kam se tedy podělo naše prvotní nadšení?

Kde jsme přišli na to, že ajťák = muž?

Odpověď na tuto otázku zcela jistě není jednoduchá a nese v sobě zřejmě kombinaci několika různých faktorů. Podle průzkumu společnosti Microsoft, který sleduje a porovnává motivaci mladých dívek ke studiu STEM oborů v jednotlivých evropských státech, jsou děvčata ovlivňována především rodiči, společenskými stereotypy, možnostmi uplatnění a jinými ženami, jež by jim mohly jít příkladem. Důvodem nízké motivace je právě nedostatek podpory ze strany rodičů, ale i společnosti celkově. Mnoho dívek má už v nízkém věku pocit, že na STEM předměty nemají v porovnání s chlapci dostatečný talent.  Ve všech zúčastněných zemích výzkum také ukázal, že si mladé ženy uvědomují nerovnost mužů a žen v technických a přírodovědných oborech, a proto se pro tyto obory spíše nerozhodují.

I přestože se v Česku ještě stále setkáváme se zažitými stereotypy, existuje již mnohem více iniciativ, které se snaží mladé ženy zapojit. Jednou z nich je organizace Czechitas, jež podporuje IT vzdělání u žen všech zaměření a generací. Inspirací mladým dívkám může být i kampaň brněnské VUT, která ženy přesvědčuje, že do světa technologií rozhodně patří.

Nejen průzkum Microsoftu naznačuje, že (ne)zájem dívek o technické obory je z velké části ovlivněn názorem společnosti, tedy i tím naším. Jak říkají Czechitas:  IT je budoucnost, i tvoje. Co kdybychom na ni proto mysleli i v ženském rodě?

Text: Marijana Šutová

Foto: Shutterstock

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější