Magazín Studenta je se svým tištěným nákladem 60 tisíc kusů suverénně největším médiem pro studenty v České republice, navíc je zcela nezávislá na investorech a politických uskupeních. Za zmínku stojí i 80 tisíc návštěv webu Sudenta.cz za měsíc nebo spolupráce s firmami jako Škoda Auto, Komerční banka nebo Accenture.
Jak to všechno začalo?
Adam s Tomášem se poznali na gymplu ve Zlíně, odkud oba dva pocházejí. Důležitým milníkem v jejich životě bylo rozhodnutí studovat stejnou Ekonomickou univerzitu ve Vídni. „Na koleji jsme sdíleli neveliký pokoj a denně jsme diskutovali o politice, podnikání a životu obecně,“ popisuje začátky spolupráce Adam. Sami v cizím velkoměstě, zahlceni školními povinnostmi začali pochybovat, má-li vůbec jejich studium nějaký smysl a zatoužili dělat něco skutečného, co by jim dalo možnost uniknout ze světa čísel a strohých ekonomických teorií. „Ze začátku druhého ročníku přinesl Tomáš na pokoj časopis, který nám nakonec i trochu změnil život. Jednalo se o první vydání magazínu pro studenty StiV.at, který se právě zrodil ve Vídni,“ pokračuje Adam. Nadšeni z možnosti přidat k abstraktnímu akademickému světu i část světa reálného oslovili vydavatele StiVu a navázali s nimi spolupráci.
Na počátku roku 2006 založili firmu a začali pracovat na svém vysněném projektu – magazínu Stip.cz. Bez jakýchkoliv kontaktů ve světě byznysu, bez zkušeností s obchodováním či marketingem a PR začali budovat dnes už úspěšný podnik. Na cestách mezi Vídní, Prahou a Zlínem oslovili první inzerenty, které přesvědčili, že stojí za to si studentů začít víc všímat a dát jim šanci. „První číslo dalo dohromady trio našich kamarádů, výtisky jsme rozváželi po Praze sami a rozdávali ho převážně známí z gymplu,“ vzpomínají kluci na první vydání časopisu Stip.cz. Velmi rychle se magazín rozšířil do dalších univerzitních měst a vznikl i studentský web.
Adam Kožela, * 3. 7. 1985
Jak relaxuju od pracovních povinností?
Sport – kitesurfing a lyžování, večírky a četba poezie :)
Kdo je mi největší oporou?
Spoléhám hlavně sám na sebe, v okruhu blízkých lidí je to pak více jmen.
Čím jsem chtěl být jako malý kluk?
Chtěl jsem mít svoji firmu, jenom jsem nevěděl, co budu dělat. Nakonec to tak i dopadlo, takže docela nuda :)
Ze Stipu je Studenta... a Studenta Media
O 3 roky později se ze Stipu stala Studenta, v podobě, ve které ji znáte dnes, přibyl i web Studenta.cz a mnoho dalších aktivit. „Chtěli jsme všechny naše předchozí projekty zastřešit pod jednu značku, a proto jsme zvolili název Studenta. Stip totiž znamenal „STudents In Prague“ a my jsme přitom už dávno nevycházeli jenom v Praze,“ popisuje důvod rebrandu Tomáš. Časopis dnes dostanou do ruky desítky tisíc studentů v nejméně devíti univerzitních městech po celé republice.
Ve Studentě jsme se museli poprat i s finanční krizí, která celý mediální sektor citelně zasáhla. Snížení nákladů na výrobu a větší důraz na webové projekty naznačily další směřování společnosti Studenta Media.
Ta se už dnes nevěnuje pouze vydávání tohoto časopisu a jeho webové verzi, ale pro studenty připravuje mnoho jiných akcí. První ročník soutěže Kolej roku přilákal na web přes sto tisíc lidí. Další tisíce viděly na internetu virální video z předání ceny – 10 tisíc piv pro obyvatele vítězné koleje Harcov Technické univerzity v Liberci. Studenta Media stojí také za pořádáním soutěže Miss VŠE, která letos vyvrcholila velkolepou studentskou party v luxusním klubu SaSaZu.
Tomáš Rašner, *28. 7. 1983
Jak relaxuju od pracovních povinností?
Nejlépe aktivním sportem a cestováním do zahraničí. To mně vždy přivede na nové myšlenky.
Kdo je mi největší oporou?
Rodina a přátelé mně dávají potřebný klid na duši. Pracovní výsledky a vlastní progres zase sebevědomí a sílu jít dál. Něco jsme už dokázali.
Čím jsem chtěl být jako malý kluk?
Každý měsíc asi něčím jiným. Důležitá je ale ta emoce, která zůstává. Vždy jsem chtěl být spokojený, maximálně svobodný a dělat to, co mně baví a vzrušuje.
Za klíčový moment letošního roku Adam s Tomášem považují vstup do projektu Jízdomat.cz, který se velmi rychle stal špičkou mezi weby pro spolujízdu autem u nás a jeho obliba mezi vámi stále roste (vždyť komu by se na studiích nehodilo ušetřit za cestování).
Neméně aktivní je Studenta Media na poli marketingu a komunikace na sociálních sítích. Projekt FacebookExpert.cz už má za sebou úspěšné kampaně pro HTC, LEO Express nebo KPMG.
Dobré zprávy pro vás
Příběh Adama Kožely a Tomáše Rašnera může být návodný i pro vás. To, že jste zatím jen studenti, neznamená, že nemůžete dokázat něco velkého. Úspěšná společnost, která se věnuje známým a oblíbeným projektům, a sídlí v samotném centru Prahy je toho důkazem. „Nejdůležitější je tvrdá práce. Dělat svůj byznys je obrovská dřina a vyžaduje od vás každodenní pozornost a nasazení. Nám v úspěchu pomohlo i štěstí – začali jsme ve správnou dobu, nebyla u nás skoro žádná konkurence a firmy měly dost peněz na investice do reklamy,“ prozradil svůj recept na úspěch Tomáš. Riskovat, jít svou vlastní cestou a svědomitě pracovat se podle všeho vyplatí. Není ani pravidlem, že při podnikání musíte skončit se školou. Adam i Tomáš letos odpromovali na Vídeňské ekonomické univerzitě a v průběhu studia stihli absolvovat i semestr v zahraničí – Tomáš v Rusku a Adam v irském Dublinu.
Míša Raková