Zapomeňte na montovnu. Česko je centrem inovací
poweredbyexperts

Zapomeňte na montovnu. Česko je centrem inovací

Česko? Levná montovna! Takovou pověst jsme skutečně měli – a není tomu zase tak dávno. Je ale chybou tvrdit, že tomu tak je i nadále. Realita se od té doby hodně změnila a v oblasti automotive to platí snad ze všech odvětví nejvíce. Už dávno se u nás totiž auta jen nemontují a součástky jen nevyrábějí. Také se zde vyvíjí.

Netýká se to zdaleka jediné společnosti, svá vývojová centra zde v posledních několika letech vystavěla řada firem, mezi nimi např. i HELLA, s jejichž specialistkou komunikace Vendulou Hejnovou a vedoucím vývoje softwaru Davidem Neumannem jsme si povídali o tom, proč tomu tak je.

Vendulo, proč se u vás už nejen vyrábí, ale i vyvíjí?

Už dávno nejsme jen montovnou zejména díky českým odborníkům a specialistům, kteří jsou kapacitami ve svém oboru. Spousta firem, které v České republice původně stavěly továrny a výrobní závody, to časem zjistily a rozhodly se také využít tohoto potenciálu. Naše technické centrum v Mohelnici zahájilo svou činnost už v roce 1995 a od 2011 část technického centra – oddělení konstrukce a elektroniky – máme i v Ostravě.

Co tam vývojáři řeší?

Odborníci našeho technického centra se zabývají především vývojem světlometů a zadních skupinových svítilen. Celkový vývoj je docela obsáhlá činnost a vývoj takového světlometu je několikaletý proces, nesmíme totiž zapomenout na nepostradatelnou elektroniku, optické systémy, konstruování, testování v nejmodernějších laboratořích apod. Pochlubit se můžeme také vlastním oddělením VMK, které se zabývá vývojem a výstavbou linek pro jednotlivé projekty – to se jen tak nevidí. Na projektech v rámci vývoje navíc spolupracujeme na globální úrovni od Mexika po Čínu. O pestrost práce je tak rozhodně postaráno. :)

Foto: Studenta

Zmínila jste globální působnost společnosti, jaké v ní mají Češi postavení?

Díky odbornosti našich zaměstnanců můžeme říci, že nijak nezaostáváme za jinými lokalitami HELLA, ba naopak. Naši lidé jsou špičkami ve svých oborech. Například naši ajťáci, kterých je přibližně sto, se nestarají jen o českou lokalitu, ale práce většiny z nich má, díky počítačové síti, dopad na všechny pobočky společnosti HELLA po celém světě. To samé platí i v rámci projektů ve vývoji, ve výrobě a na dalších odděleních.

Jaké profese můžeme v technickém centru najít?

Pracuje zde více než pět set lidí, jsou to konstruktéři, specialisté na vývoj hardwaru a softwaru, optici, projektoví manažeři, systémoví manažeři, testovací inženýři, odborníci na vývojovou kvalitu, programátoři strojů a výrobních zařízení apod.

Foto: Studenta

Davide, budoucností automotive je elektronika, souhlasíte?

Ano, elektronika již dávno nalezla své uplatnění i v segmentu automobilové světlené techniky. Možnosti, které to s sebou přineslo, ještě nejsou zdaleka vyčerpané. Trendem poslední doby je jednoznačně použití LED diod jak pro hlavní, tak i signální funkce světlometů a zadních svítilen. Vedle nových možností stylingu je třeba velice efektní i použití animací. To všechno by se bez elektroniky obešlo jen stěží.

HELLA

Nadnárodní společnost HELLA vyvíjí a vyrábí osvětlovací techniku a elektroniku pro automobilový průmysl. Vlastní také jednu z celosvětově největších organizací s náhradními díly pro automobilové doplňky a příslušenství a studentům nabízí praxi už při studiu, pomoc s diplomovými pracemi a celou škálu dalších možností zapojení se do chodu společnosti.

Rozsviďte svou kariéru na správném místě --> http://hella.jobs.cz/

Zajímá vás i něco z nedaleké budoucnosti? Prostřednictvím světla bude automobil např. moci komunikovat s řidičem, ale i s ostatními účastníky silničního provozu.

Představte si třeba přechod pro chodce, ke kterému se blíží automobil v režimu autonomního řízení. Jak se chodec dozví, že ho řídicí počítač zaregistroval a je bezpečné vstoupit do vozovky? I tady nám může pomoci moderní LED matrix světlomet s vysokým rozlišením, který pomocí světla vykreslí na vozovku obrazec střídajících se světlých a tmavých pruhů, čili vodorovnou dopravní značku V7 – „přechod pro chodce“, nebo taky jak se lidově říká zebru. Změnou jasu světla na vozovce před vozidlem lze docílit vykreslení různých dalších obrazců nebo textu. Lze tak například řidiči zobrazovat údaje o maximální povolené rychlosti v daném úseku, vizuálně navigovat, kam má jet, zvýraznit jízdní pruh, do kterého se má zařadit či napovědět, jestli bezpečně projede zúženým pruhem ve stavebních zónách, kterých je zejména na našich dálnicích pořád nepočítaně.

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější