Firma HOPI vznikla krátce po revoluci, v roce 1992, v Karlových Varech. Založil ji František Piškanin jako rodinnou přepravní firmu. V následujícím roce vyrostl v Klášterci nad Ohří první logistický sklad společně s centrálou společnosti. Postupně začala firma nabízet své služby také v dalších regionech – v roce 1996 v Praze a o tři roky později rozšířila nabídku svých služeb až na Moravu.
V roce 1999 tak vzniká logistický areál v Prostějově. O rok později proniká také na Slovensko. Po vybudování centra Madunice byla založena dceřiná společnost HOPI SK. Nezůstalo jen u Slovenska. V roce 2004 firma expanduje i do Maďarska, kde zakládá další dceřinou společnost HOPI HU. V maďarském městě Gyál se buduje nejprve logistický areál a brzy nato také chladírna.
Dále do zahraničí se firma rozrůstá v roce 2012, kdy se objevuje na polském trhu. O rok později nabízí své služby také v Rumunsku. Roku 2013 se součástí HOPI Holding a.s. stávají potravinářské společnosti Hollandia Karlovy Vary a Farma Otročín a.s. A vzniká tak divize HOPI Foods. Ve všech zemích, kde společnost působí, nabízí dopravní a skladovací služby a služby přidané hodnoty.
Jedním z hlavních cílů firmy je trvalé zlepšování služeb v souladu s nejnovějšími trendy a inovacemi. Proto trvale zlepšuje své procesy, rozsah nabídky, služeb, inovací a péče o zákazníky. Silné zázemí a dlouholeté zkušenosti navíc umožňují maximální pružnost při poskytování služeb a dodávání zboží.
HOPI poskytuje zákazníkům z řad firem řešení šitá na míru. Cílovou skupinou jsou nejen obchodní řetězce, ale také drobní nebo na druhé straně nadnárodní výrobci. Jednou z inovativních služeb firmy je komplexní servis v oblasti logistiky – společnost v rámci této služby nabízí vše, od skladování přes kompletaci dodávek, distribuci, administrativu až po opravy palet. Další nabízenou službou jsou kompletní administrativní a archivační služby a elektronická archivace.
Osobní zkušenost je nenahraditelná. Vyzpovídali jsme proto čerstvé absolventy, kteří ve společnosti pracují.
Proč jste si vybral/a firmu HOPI jako svého zaměstnavatele?
Tomáš Patera (vystudoval ČVUT v Praze, Fakultu dopravní – obor letecká doprava a logistika, v HOPI pracuje od 1. 3. 2014):
Pocházím z Karlových Varů, kde byla založena firma HOPI, a už jako malý jsem obdivoval její kamiony, které jsou nezaměnitelné svým specifickým designem a vtipným sloganem „Don´t worry be HOPI“. Po absolvování vysoké školy jsem na půl roku zamířil do společnosti Amazon, ale zde se jednalo pouze o skladovou logistiku. HOPI jsem si vybral právě kvůli komplexnosti logistiky, ať už se jedná o vlastní dopravu, výrobu, nebo skladování ve všech teplotních podmínkách.
Daniela Adjei (vystudovala aplikovanou informatiku na VŠE v Praze a poté navazující magisterské studium podnikové ekonomiky a managementu taktéž na VŠE, do firmy nastoupila 1. 3. 2014):
Zajímá mě oblast logistiky a firma má v tomto oboru velmi dobré jméno, a to i díky vítězství v soutěži Podnikatel roku. Líbí se mi rodinný charakter firmy a to, že ji majitelé vybudovali úplně od nuly. Zároveň jsem měla velmi dobré reference na její trainee program. Svou roli sehrálo i trochu intuitivní rozhodování – v průběhu výběrového řízení na mě firma působila velmi sympaticky.
Jak probíhalo výběrové řízení? Bylo náročné?
Veronika Vránová (vystudovala ekonomii a ekonomickou analýzu na VŠE v Praze):
Nejprve jsme dostali k vyplnění krátký dotazník a na základě něho a životopisu jsme byli pozváni na tzv. Talentový den. Ten probíhal formou assessment centra, na které nás bylo pozváno cca třicet. Dopolední část byla složena z řady testů (z anglického jazyka, z analytického myšlení a logiky a z testu manažerského rozhodování). Po vyhodnocení těchto testů nás postoupilo do odpolední části jen dvanáct a byli jsme rozděleni do dvou skupin. Tato část byla zaměřena na schopnosti komunikace a vyjednávání, a to nejen v českém, ale i v anglickém jazyce. Poslední úkol dne byl zaměřen na time management, kde se sledovala schopnost rychlého a systematického rozhodování. Po úspěšném absolvování Talentového dne jsme byli pozváni na osobní pohovor s vedením společnosti.
DA: Vše probíhalo v překvapivě příjemné atmosféře – vlastně musím říci, že mě výběrové řízení bavilo.
Jakou funkci ve firmě zastáváte? Jaké se s ní pojí povinnosti?
TP: Zastávám funkci, na kterou jsem byl do HOPI přijat, tedy pozici junior manažer. Jedná se o 2letý adaptační program. V prvních 3 měsících jsme absolvovali trainee kolečko, tedy seznámení se všemi provozy, takže jsme si např. vyzkoušeli denní směnu na mrazírně v -20 °C nebo závoz s řidičem na prodejny. V tuto chvíli, po půl roce, jsem součástí projektového týmu a naším hlavním úkolem je standardizace měření výkonnosti provozů v rámci celého HOPI Holdingu. Zároveň spolupracuji s ředitelem dopravy a s ředitelem provozní administrativy. Na starosti mám implementaci některých procesů paletového hospodářství v Maďarsku, které jsou v HOPI CZ již zavedeny.
DA: Do firmy jsem nastoupila letos v březnu na pozici junior manažer. Společně s kolegy jsme nejprve absolvovali tříměsíční kolečko po firmě. V současné době pracuji v oddělení IT a mám na starosti oblast IT Governance, což zahrnuje především Service Level Management, Vendor Management a interní fakturaci IT služeb. Zároveň společně s kolegy z trainee programu pracujeme na velmi zajímavém projektu v oblasti provozního controllingu.
Co vás na novém zaměstnání překvapilo nebo zaskočilo?
DA: Nové zaměstnání mě překvapilo především příjemně, a to hned od začátku. Trainee programu se zde věnuje opravdu velká pozornost. Měli jsme možnost popovídat si se spoustou lidí ve firmě, proniknout do toho, co dělají, jak se dívají na firmu a na svou práci, co mají na té práci rádi a co jim ji komplikuje. Přitom byli všichni velmi milí a vstřícní a vše bylo skvěle zorganizované. Udělali si na nás čas i vysocí manažeři a popsali nám vše ze svého pohledu a v širších souvislostech, zároveň se zajímali o naše postřehy a zpětnou vazbu od nás.
V čem se firma HOPI liší od jiných zaměstnavatelů?
TP: Myslím, že je to zejména velikost prostoru pro kreativitu a vlastní myšlenky. Dostávat se k zajímavé práci hned od začátku působení. Možnost setkávat se s nejvyšším vedením společnosti, prezentovat jim své dosavadní výsledky, a v případě potřeby s nimi konzultovat jakýkoliv problém. A také každodenní možnost zakoupit si extrémně levné potraviny u nás v Hopíkovi.
DA: Co se týče trainee programu, ten ve srovnání s obdobnými programy v jiných firmách vyniká především tím, že se top management skutečně zajímá jak o průběh programu, tak o každého jeho účastníka a jeho nápady a postřehy – ty navíc můžete prezentovat zcela otevřeně, včetně těch kritických.
Andrej Bódi (vystudoval podnikovou ekonomiku a management na VŠE v Praze, ve firmě pracuje od 1. 11. 2012):
Společnost je na začátku obrovského, důležitého přerodu v mezinárodní top firmu. Je před námi hodně práce, ale já osobně chci pomoct změnit myšlení a směřování firmy tak, aby se z přerostlé rodinné české firmy stal mezinárodní hráč evropského logistického trhu. Máme na to potenciál, zákazníky a naštěstí i finance, jsme od toho krůček a chci být toho součástí.
Původně rodinná přepravní firma se v průběhu dvaadvaceti let své existence rozrostla v mezinárodní společnost. Kromě České republiky působí také na Slovensku, v Maďarsku, v Polsku a v Rumunsku. Patří k nejvýznamnějším logistickým firmám ve středoevropském regionu. Zakladatel společnosti, pan František Piškanin, získal za rok 2012 ocenění Podnikatel roku.
Tak šel čas s HOPI:
1992 – založení společnosti HOPI
1993 – první logistický sklad
2000 – expanze na Slovensko
2004 – expanze do Maďarska
2012 – expanze do Polska
2013 – expanze do Rumunska
2013 – společnost Hollandia Karlovy Vary, a.s. se stala součástí Hopi Holding a.s.
2013 – majitel společnosti František Piškanin získal ocenění podnikatel roku EY