Škoda Transportation - duben
poweredbyexperts

Všechno, nebo nic. Jak se řeší tendry?

Stojí peníze a úsilí celou řadu lidí a nakonec nemusejí přinést vůbec nic. Takové jsou tendry. Všechno vymyslíte, naplánujete, vykalkulujete a objednavatel si vybere někoho jiného. Samozřejmě že vás to naštve, zároveň vás to ale přiměje k tomu, být příště ještě o něco lepší. Pod pokličku tendrů jsme se podívali s Jiřím Vařenkou ze Škody Transportation, pro kterého jsou prakticky denním chlebem.

Než si od vás město nebo stát cokoli objedná, musí na to, co potřebuje, nejdřív uspořádat tendr, neboli zadávací/výběrové řízení. Do toho se může přihlásit jakákoli relevantní firma, musí prezentovat svou nabídku a čekat, zda se zadaří. Pokud vyrábíte tramvaje, které si jen málokdy pořídí někdo jiný než město nebo region, řešíte tendry víceméně pořád.

Myslet se musí na všechno

Takže chceme vstoupit do tendru, co teď? "Obchod svolá meeting nabídkového týmu, na kterém se koordinují práce jednotlivých úseků (technici, nákup, plánování, finance, controlling apod.). Technici navrhnou ideální koncept tramvaje s ohledem na technické požadavky zákazníka a hodnotící kritéria tendru. Nákup poptá u dodavatelů ceny komponent. Plánování vyhodnotí kapacitu výroby a sestaví harmonogram projektu. Controlling z výstupů jednotlivých úseků sestaví nákladovou kalkulaci projektu a obchod následně kompletuje podklady do nabídky," popisuje Jiří Vařenka.

V podstatě se tak tramvaj kompletně vymýšlí od prvního náčrtu až po detaily finálního provedení a kalkulace. "Technici navrhnou tramvaj a po 12-18 měsících ji vidíte na testovací koleji, to je pro člověka jako já, zabývajícího se zejména financemi, hrozně zajímavá záležitost," říká Jiří, podle kterého je právě práce na technických aspektech věci nejsložitější. Vývojáři řeší, do jakého provozu se tramvaj vymýšlí a jaké jsou jeho typické rysy (např. extrémní zimní podmínky ve Skandinávii apod.) i celou řadu dalších věcí.

Zjisti víc!

Zajímá vás, jak se tramvaje vyvíjejí, vyrábějí nebo třeba právě "tendrují"? :) Chtěli byste se na tom procesu podílet? Tak na nic nečekejte! Škoda Transportation se o talentované studenty a absolventy konstantně zajímá.

Podívejte se, co nabízejí, na kariérních stránkách Škoda Transporation.

Ani finanční stránka tu ale není jednoduchá. "Například pokud není předem jasné, kdy a kolik kusů tramvaje zákazník odebere, zakázku to komplikuje nebo pokud zákazník platí v nějaké řekněme ‚exotičtější‘ měně, musíme vzít v potaz i to, jak je směnitelná, v každé cizí měně pak řešíme, kam se pravděpodobně bude vyvíjet její kurz, případně jde-li o nějaký rizikovější region, musíme myslet třeba i na kreditové riziko zákazníka a na celou řadu dalších věcí."

Všechno, nebo nic

A co následuje? Posouzení zákazníkem a výběr toho správného dodavatele. Celé to může trvat (a nejčastěji trvá) několik měsíců. Být skvěle připravený je základ, ale musíte mít i štěstí. Když ho máte, výborně. A když ne? "Každý zákazník má své specifické požadavky, každá tramvaj je tak nová a unikátní. Téměř nikdy se proto nestává, že by se dal návrh opět použít do jiného tendru," podotýká Jiří.

Co s ní tedy pak, vyhodit do koše? "Někdy v podstatě ano. Pokud se ale technické požadavky daného zákazníka zásadně neliší od nějakého obecnějšího standardu, je možné z návrhu alespoň vyjít při přípravě další nabídky, což může ušetřit čas i náklady." I prohra tak může být alespoň malé vítězství. Ve Škodovce to berou s nadhledem. Důležité je podle nich hlavně nepolevit a do dalšího tendru jít ještě s větší vervou a expertizou, odpůrcům totiž nic nevezme vítr z plachet tak, jako když nemohou najít jedinou výtku.

Nejnovější