Komerční banka - květen 2019
poweredbyexperts

Umělá inteligence virtuosem: Kterak se počítač pustil do skládání Dvořáka

Není to žádný sci-fi příběh, i když za takový námět by se nemusel stydět ani Steven Spielberg. Neúplnou skladbu jednoho z nejznámějších českých hudebních skladatelů Antonína Dvořáka letos dokončila umělá inteligence a poslechnout si, jak zní, budete moct úplně všichni – ať už pravidelně navštěvujete Rudolfinum, nebo letos míříte na Rock for People.

"Z Nového světa" z hudebky asi znáte, je to poslední Dvořákova symfonie a také jedna z jeho nejslavnějších. Snoubí se v ní pocit, který skladatel měl ze života v bouřlivě se rozvíjejících Spojených státech, s jeho steskem po domově. Je tak slavná, že ji vzal dokonce Neil Armstrong na Měsíc, když se po něm letěl poprvé projít. Dvořák ji napsal v roce 1893 a jedenáct let nato zemřel. Teď, v roce 2019, 115 let po jeho smrti uvádí orchestr PKF - Prague Philharmonia skladbu "Z budoucího světa", kterou taky napsal Dvořák. Respektive začal ji psát, ale nikdy nedokončil. Finální noty za něj do partitury doplnila až umělá inteligence společnosti AIVA Technologies. Unikátní projekt se zrodil díky agentuře Wunderman, Komerční bance a právě PKF - Prague Philharmonia.

Po vzoru mistra

"Když za námi přišli kolegové z agentury Wunderman s nápadem propojit nedokončené dílo Antonína Dvořáka s umělou inteligencí, doslova nás to nadchlo. Prvky umělé inteligence totiž začínáme využívat i v bance, například při posuzování rizik," vzpomíná na zrod celé akce Jan Juchelka, generální ředitel Komerční banky, která je jejím partnerem.

Umělá inteligence AIVA je speciální program vytvořený ke komponování vážné hudby. V Česku se pustila do Dvořáka.
Umělá inteligence AIVA je speciální program vytvořený ke komponování vážné hudby. V Česku se pustila do Dvořáka. Foto: Komerční banka

"Nápad původně vznikl u mě a Filipa Humpla, druhého kreativního ředitele naší agentury. Chtěli jsme tvůrčím způsobem použít umělou inteligenci, protože se o ní dnes hodně mluví a spousta lidí z ní má strach navzdory tomu, že je to hlavně výborný nástroj, který dobře slouží. Když přišla první parní železnice, lidi si také mysleli, že jízdu rychlejší 30 km/h člověk nepřežije. A kde jsme dnes?" říká Richard Stiebitz, rovněž kreativní ředitel agentury Wunderman. "Volba padla na mistra Antonína Dvořáka, protože byl velmi tvůrčí, za život zkomponoval neuvěřitelné množství hudby a měl spoustu nápadů, které nestačil dokončit."

Různé skladatelovy nápady ve formě celé řady hudebních skic a nedokončených skladeb dosud ležely v archivech Českého muzea hudby. Jednu z těch více propracovanějších si teď AIVA vzala do parády a na základě toho, co se o Dvořákově stylu práce naučila, ji dokončila, resp. dokončuje - projekt je pořád v běhu, zatím je na světě jen první část skladby.

AIVA se od svého vzniku v roce 2016 aktivně učí analýzou hudebních děl. Rozebrala přes třicet tisíc skladeb od baroka až po 20. století, mezi nimi i všech 115 děl Antonína Dvořáka. Kromě dokončení původního notového zápisu v sazbě pro klavír dostala AIVA za úkol upravit ho taky pro smyčcové kvarteto a ve stylu Antonína Dvořáka pak dokomponovat také druhou a třetí větu této třívěté skladby.

Když počítač skládá hudbu

Unikátní spolupráce Komerční banky, agentury Wunderman a orchestru PKF - Prague Philharmonia vyústila ve zbrusu nové dílo na motivy nedokončené skladby Antonína Dvořáka. Tu náš nejslavnější hudební mistr před více než sto lety začal a umělá inteligence z AIVA Technologies letos dokončuje. První část byla představena v březnu, druhou si budete moct poslechnout na letošním Rock for People a třetí uslyšíte v listopadu v Rudolfinu.

I kdybyste ale všechny akce prošvihli, pustit si ji můžete i na webu fromthefutureworld.cz.

"Nad projektem jsme strávili stovky hodin času a společné práce," vysvětluje Jan Juchelka, "a všem zúčastněným patří velké díky. V bankovnictví používáme digitální řešení pro zlepšení nabídky klientům, v rámci partnerství s PFK Prague Philharmonia se nám tak oba světy propojily do tvorby něčeho nového a krásného. Pustili jsme se do neprozkoumaných vod bez záruky úspěchu. Věřím ale, že dílo si své posluchače a fanoušky najde."

Přidává se orchestr

Celý projekt postupuje pomalu, ale jistě. Dvořákův styl je totiž na reprodukci poměrně složitý a umělá inteligence ještě není natolik rozvinutá, aby zvládla najednou rozepsat partituru pro celý orchestr se všemi nástrojovými vazbami. "Máme první část skladby, kterou jsme nahráli s předním českým klavíristou Ivem Kahánkem. Zatím je to jen klavírní provedení, ale v blízké době přijde nahrávání i v orchestrální podobě. Na to se moc těšíme," přiznává Richard Stiebitz.

Nedokončená skladba Antonína Dvořáka prozatím ležela v archivech Českého muzea hudby. Teď se jí blýská na lepší časy.
Nedokončená skladba Antonína Dvořáka prozatím ležela v archivech Českého muzea hudby. Teď se jí blýská na lepší časy. Foto: Wunderman

Klavírista z masa a kostí dodává skladbě cit a lidský rozměr, ani z partitury by ale prý hudebníci nepoznali, že skladba není složená člověkem. "Je až překvapující, jak se AIVA dokázala v některých pasážích kompozičně ‚odvázat‘. Myslím, že pokud nevíte, že skladbu napsala umělá inteligence, tak to skutečně nepoznáte," souhlasí Iva Nevoralová z PKF - Prague Philharmonia. To, že by šlo o "čistokrevného Dvořáka", už podle ní ale tak jasné není. "V některých místech máte skutečně silný pocit příbuznosti. Určitě však nemůžeme říct, že je to ‚pravý a nefalšovaný Antonín Dvořák‘, ale uvažovat tímto směrem by koneckonců ani nebylo správné. Umělou inteligenci je zapotřebí chápat jako partnera člověka v kreativním procesu, která s maximálním využitím svých možností plní zadaný úkol. Kreativita umělé inteligence je závislá na tom, jak rychle a kvalitně se dokáže učit. Lidská kreativita je v tomto ohledu mnohem komplexnější a funguje mimo čistě racionální pásmo," dodává.

Byli bychom podle ní prý dost překvapeni, jak zní skladba v midi a jak ožívá, když ji interpretuje člověk. "Pro mně osobně je na projektu právě tato spolupráce, řekla bych snad dokonce ‚parťáctví‘, mezi počítačem a člověkem to nejvíce fascinující," podotýká Iva. "Dokazuje to totiž jednu podstatnou věc, a to, že je člověk v této oblasti zkrátka nenahraditelný."

Pro mladé zadarmo

Komerčka umění obecně ráda podporuje, a to nejen hudbu. Ve spolupráci s Národní galerií v Praze například zapracovala na tom, aby sem měli mladí do 26 let vstup zdarma. A dobře se to osvědčilo - od dubna 2015, kdy začalo pravidlo platit, až do konce loňského roku navštívilo galerii přes 300 tisíc žáků a studentů.

PKF - Prague Philharmonia se chystá druhou část skladby odprezentovat na začátku července na hudebním festivalu Rock for People, takže pokud se tam letos chystáte, doporučujeme tuhle záležitost nevynechat, je totiž dost historická a v Evropě zatím naprosto unikátní.

Když minulost potkává budoucnost

První část skladby si mohlo Česko poslechnout na březnové tiskovce v podání klavíristy Iva Kahánka a k dispozici je i on-line na stránce fromthefutureworld.cz. Druhá, jak už víme, zazní v orchestrální verzi na Rock for People. Celý projekt vyvrcholí 15. listopadu koncertem v Rudolfinu, kde PKF - Prague Filharmonia zahraje závěrečnou třetí část skladby pod taktovkou svého šéfdirigenta Emmanuela Villauma.

"Na tomto příběhu mně zajímají otázky, které umělá inteligence klade," říká k tomu Emmanuel Villaume. "Co vlastně pro člověka znamená skládání hudby? Co je to umělecký prožitek? A jak je pro oživení díla důležitá interpretace? Výsledná hudební stopa je impozantní a naprosto legitimní a přirozeně může budit až obavy. Právě ony však, a já v to pevně věřím, nás mohou donutit přemýšlet o samotné podstatě člověčenství."

"Nejvíc by nás potěšilo, kdyby se výsledná hudba posluchačům líbila a i přes svůj experimentální původ se stala tak trochu součástí Dvořákova díla," přeje si i Richard Stiebitz z Wundermanu. "Od potomků Antonína Dvořáka víme, že je by to těšilo také."

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější