Inteligentní systémy ve vozidlech se neustále rozvíjejí, je tedy nutné rozšiřovat i škálu jejich testování a důkladně řešit otázky, které se dřív neřešily, například spolehlivost elektronických systémů nebo kybernetickou bezpečnost. Postupně tak vznikají testovací centra zcela nového typu, jakým je například i laboratoř pasivní bezpečnosti společnosti TÜV SÜD Czech, která testuje především systémy a komponenty, díky kterým se pro posádku vozidla snižují následky nehod. „Unikátnost laboratoře je bezpochybně v technologiích. Jsme tu vybaveni nejen nejmodernějšími dostupnými zkušebními stavy, ale také unikátními zařízeními, které si necháváme vyvíjet na míru dle specifických potřeb našich zákazníků a měnící se legislativy,“ vysvětluje Martin Šotola přidanou hodnotu takového zařízení, které má společnost jako jediná ve Střední Evropě.
Měříme, vyhodnocujeme, zkoušíme…
Jak testování v takové laboratoři probíhá? „Skrze naměřené fyzikální veličiny na zkušebních figurínách, jako jsou síly, momenty, zrychlení, deformace apod. vyhodnocujeme následky takto simulovaných nehod,“ popisuje Martin. „Výhodou laboratoře je, že mnoho zkoušek provádíme nejenom za standardních teplotních podmínek, ale také za extrémních, kdy například vystřelený airbag při -40 °C musí plnit svoji funkci stejně dobře jako při 85 °C. Velkou výhodou pro naše zákazníky je také to, že propojujeme fyzické zkoušky s počítačovými simulacemi ve virtuálním prostředí.“
Navzdory tomu, že virtuální simulace výrazně urychlují proces vývoje, zlevňují ho a snižují počet možných překvapení po prvním fyzickém testu na minimum, není možné vše dostatečně dobře otestovat pouze ve virtuálním prostředí – proto i ty výše zmíněné figuríny pořád zůstávají důležitou součástí každého testování. „Krásným příkladem je třeba přístrojová deska osobního automobilu v interakci s airbagem spolujezdce,“ uvádí Martin. „Její struktura se skládá z různých vrstev plastů, kompozitů, pěn a umělých či přírodních kůží, což jsou pro simulace složitěji definované materiály než třeba ocel a hliníkové slitiny. Když k tomu přidáme změnu vlastností za nízkých a vysokých teplot a vliv degradace vlivem stárnutí, dostáváme okrajové podmínky velmi obtížně počítačově simulovatelné.“
Společnost TÜV SÜD Czech se zabývá testováním a certifikací vozidel a jejich komponentů. Oblasti, kterým se věnuje, jsou nejen systémy aktivní a pasivní bezpečnosti, ale také emise hluku, exhalace spalovacích motorů, elektromagnetická kompatibilita, bezpečnost elektromobilů apod. Pokud vás baví mechanika, pružnost a pevnost, elektrotechnika nebo konstrukce vozidel a dovedete plynule komunikovat anglicky nebo německy, rádi vás tu uvítají.
Láká vás kariéra v TÜV SÜD? Koukněte na kariérní stránky.
Bezpečný a bezpečnější?
Kromě bezpečnosti airbagů a jiných komponentů TÜV SÜD Czech provádí také tzv. environmentální testování. „Jedná se o zrychlené zkoušky stárnutí, kdy v různých komorách – klimatických, solárních, prachových a na vibračních stavech komponenty degradují tak, že například během dvou měsíců jsou ve stavu jako na konci životnosti. S takovými sestavami opět provedeme například pevnostní a výstřelové zkoušky airbagů, aby si byl výrobce automobilu jist, že bezpečnostní systémy správně fungují celou dobou plánované životnosti.“
V laboratoři je možné spolehlivě odhalit nedokonalosti konstrukce způsobené třeba nevhodnou hmotnostní optimalizací, nehomogenitou materiálu nebo nesprávně provedenou technologií spojování, ať už se jedná o lepení, či svařování. Pokud jste ale zvědaví, zda jsou některé značky aut problémovější než jiné, zklameme vás. Dnešní výrobci si totiž obecně dost zakládají na plnění všech důležitých požadavků aktivní i pasivní bezpečnosti a dohlíží na to i legislativa.
Znalosti jsou, s jazyky je to horší
Pokud vás láká ponořit se do tajů testování na vlastní kůži, TÜV SÜD Czech nabízí celou škálu pozic od vysoce specializovaných až po ty, na které se můžete vrhnout hned po škole. Běžně tu fungují týmy složené z mladých talentů a seniornějších kolegů, kteří si vzájemně předávají zkušenosti. „Většinou máme velmi dobré zkušenosti s absolventy, co se týká jejich technických znalostí,“ říká Martin. „Horší to už bývá s jazykovými schopnostmi. V našich laboratořích pracujeme jak pro tuzemské automobilky, tak pro německé, francouzské, italské, polské i mimoevropské včetně jejich subdodavatelů, čili jazyková vybavenost na komunikativní úrovni je zásadní.“ Co vy na to, splňujete podmínky?
Text: Saša Nezhybová