O zaměstnání vs. podnikání, o tom, co dnešním studentům chybí, a třeba také o tom, jak se mění práce s klientem v technologickém věku, jsme si povídali s Tomášem Janotou, který má ve společnosti ŠKODA AUTO mimo jiné na starosti systémy pro sales a marketing, a zejména IT implementaci tamního nového CRM systému.
Všude se v posledních letech mluví o start-upech, podle loňského kariérního průzkumu Universum ale práce v nich láká už jen 3 % studentů. Proč myslíte, že se mladí opět přiklánějí k zaměstnání?
Nevím, jestli ta start-upová éra úplně končí, myslím, že se spíš jenom mění. Spousta start-upů totiž vzniká s tím, že budou další Seznam.cz nebo Facebook, ale ono se to podaří jenom mizivému zlomku z nich. Na druhou stranu Škodovka je tady jako zaměstnavatel přes sto třicet let, to je pro mě obrovská prestiž. Všichni vědí, co děláte, když pracujete tady, a kdo za vámi stojí. Druhá věc je, že v rámci podobných tradičních společností je obrovská možnost po nějaké době změnit práci, kterou děláte, a nikdo se nepodiví, naopak vás v tom ještě podpoří. Šíře záběru je tedy poměrně veliká, to je podle mě to, co láká i mladé lidi. Zkrátka se nechtějí celý život věnovat jednomu e-shopu, který vznikl ze start-upu, chtějí flexibilitu. A právě ve velké společnosti je možnost čas od času změnit svoje zaměření a posunout se v rámci ní někam dál, aniž byste cokoliv riskovali.
Co podle vás dnes mladým lidem chybí, co se týče kariérní vybavenosti?
Některým (rozhodně ne všem!) bohužel chybí pokora a kontakt s realitou. Nejen u nás byla v IT třeba v poslední době mzdová přání některých mladých úplně kosmická. Příliš podléhají klamu médií a neumějí často realisticky ocenit svoje znalosti a dovednosti. Je potřeba více vnímat realitu a my se snažíme vysvětlovat, že vstup do Škodovky neznamená jen peníze, ale i hromadu dalších benefitů (kromě zápůjčky automobilů také flexibilní pracovní dobu nebo home office a z pohledu pracovní náplně celé portfolio projektů, na kterých mohou pracovat), které mnohdy na první pohled vůbec nevnímají. A to často právě proto, že si žádnou prací nikdy neprošli. Na druhou stranu, když už se někdo najde, tak jsou to lidé, kteří se opravdu strašně rychle učí a jsou velice ochotní hodně a dobře pracovat.
Sám z vlastní zkušenosti vím, že po škole má člověk kolikrát pocit, že všechno ví a všude na něj čekají, jenomže ono to tak ani zdaleka není. Třeba takový Trainee program, který dnes nabízí poměrně mnoho společností, je proto velmi dobrý začátek kariéry. Dá vám kvalitní základní přehled o tom, jak to ve velké firmě funguje, co tam můžete očekávat a co se bude očekávat od vás. Vždycky je skvělé mít nějakou praxi, za niž se i Trainee program počítá, ať už se pak student rozhodne nastoupit do dané společnosti, nebo ne.
ŠKODA AUTO jako zaměstnavatel je obecně hodně orientován na mladé talenty. Máte i ve vašem oddělení studenty?
Samozřejmě. Studenti jsou u nás na oddělení na stážích, píšou tu diplomové práce, jsou na částečných úvazcích a zjišťují tu, že ŠKODA není jen auto, ale že za každým naším výrobkem stojí i silné a velké IT oddělení, které nabízí zajímavou práci se zajímavými technologiemi. IT u nás také znamená velký rozsah práce, od programátorů až po byznys analytiky a projektové manažery.
Největší je teď poptávka po lidech, kteří mají IT schopnosti a zároveň umí mluvit byznysově, tedy po takových, co jsou schopní řeč IT přeložit do jazyka, kterému rozumí marketing, a naopak. Lidí s tímto profilem není mnoho, jsou proto hodně žádaní.
Škoda Auto - Tomáš Janota
Tomáš Janota se CRM systémy a business transformacemi organizací zabývá už více než patnáct let. Společnosti ŠKODA AUTO momentálně prostřednictvím CRM pomáhá přejít do digitální budoucnosti, k tomu ale bude potřebovat pomoc i mnoha mladých (nejen IT) talentů. A to je dobrá zpráva pro vás. :)
Více info na skoda-kariera.cz/it.
Vy sám se hodně orientujete na moderní technologie. Jak podle vás bude automotive odvětví vypadat za 10, 20 nebo 30 let?
Auta se budou vyrábět asi i v budoucnosti víceméně stejně, jenom s větším podílem robotické automatizované práce. Už teď vlastně probíhá i velká část vývoje v digitální podobě. Řeší se také otázky typu vlastnit/nevlastnit, sdílet/nesdílet auto a podobné věci. Pravděpodobně bude budoucnost hodně o elektrickém autě a autonomním řízení. Zdá se, že tam směřují trendy. Jak bude auto konkrétně vypadat, to si asi nikdo neumí představit. Existuje hodně vizí, od těch futuristických až po ty reálnější. Nakonec ale vždycky rozhodne až zákazník, co se mu líbí a co ne - taky díky CRM systému. Já osobně doufám, že jednou přijde den, kdy ráno sednu do auta, to se podívá do mého kalendáře, zjistí si, že mám schůzku v Mladé Boleslavi, a tak mě tam odveze.
Zmínil jste CRM systém, což je něco, čemu se zejména věnujete. Můžete vysvětlit, o co jde?
CRM je kombinace IT a byznysu, který nakonec pracuje se zákazníkem. Je to systém, který používají firmy ke sběru informací o zákazníkovi - chtějí totiž vědět, co zákazník má a jak se chová, ale především aby z toho pak byly schopny usoudit, co by mohl chtít v budoucnu, a tím vytvořit nové příležitosti.
Jako takové laické přirovnání mě napadá kavárna, kam chodíme dlouho. Paní se na nás pokaždé usměje a zeptá se nás: "Zase malou kávu do kelímku jako obvykle?" Ona zná nás jako své zákazníky, zná naše preference. A my se tam rádi vracíme. Je to výhodné jak pro ni (respektive pro firmu), tak i pro nás jakožto pro zákazníka. Je to "win-win" situace. Paní má malou kavárnu a zvládne CRM v hlavě, velké firmy potřebují IT systémy a procesy.
Jaká data o zákazníkovi sbíráte vy ve Škodovce?
Sbíráme transakce nebo události, které má zákazník vůči Škodovce, tzn. samozřejmě koupi auta, návštěvy servisů, co si nechával opravovat nebo co si dokoupil, chceme vědět, jak se pohybuje v digitálním světě ŠKODA. A do budoucna chceme nabízet i něco víc než to. Škodovka totiž i teď stále ještě vystupuje směrem k zákazníkovi především jako prodejce aut. Proto chceme rozvíjet další služby, např. již zmiňovaný car sharing (Uniqway) a především digitální služby. Příkladem takové služby je Car Connect. Auto připojené k internetu umožňující on-line zobrazení aktuální dopravní situace na silnici, aktuální ceny pohonných hmot, objednávku do servisu atp. Stávající Octavie a Kodiaq už toto propojení na internet mají, můžete si tam tak nahrávat cíle, svoje oblíbená místa, vidíte přehled, kolik jste ujeli, aktuální dopravu atd. K tomu, abychom poznali zákazníka, pochopili ho a uměli poznat, co opravdu chce, a nabídli mu to, potřebujeme právě CRM.
Jaké typy technologií jsou s CRM spjaty a jaké profese?
V podstatě všechny. CRM je srdcem celé společnosti. Je to tedy velká změna s obrovským přesahem. Jsou tam zapojení všichni od dealerů, call center přes datový sklad až k managementu, sales a samozřejmě marketingu. Data o zákazníkovi by zkrátka měla procházet celou firmou.
Myslíte, že jsme obecně jako společnost připraveni na robotizaci?
Já myslím, že ne. Podle mě ale společnost asi nebude připravená nikdy. V povaze člověka je rezistentnost vůči změně, když se ale ukáže, že je to změna pozitivní, tak myslím, že bude spokojen.