Šéf SŽDC: Státní podnik je jistotou do budoucna
poweredbyexperts

Šéf SŽDC: Státní podnik je jistotou do budoucna

Před jedenácti lety začala Správa železniční dopravní cesty, státní organizace, přebírat odpovědnost za železniční infrastrukturu Česka s pouhými 61 zaměstnanci. Dnes má cca 17 200 zaměstnanců od dělnických profesí až po dopravní inženýry, ekonomy, právníky, odborníky na HR neo IT specialisty.Ti pracují v sedmi oblastních ředitelstvích,dvou stavebních správách, ve dvou centrálních dispečerských pracovištích, dvou správách železniční geodézie, hasičské záchranné službě, technické ústředně dopravní cesty, správě železniční energetiky, centru sdílených služeb. To vše zastřešuje generální ředitelství se sídlem v Praze. S ohledem na chystané převody nádražních budov (od Českých drah, a. s.) výhledově tato organizace ještě poroste, a to jak rozsahem činností, tak i personálně. Je SŽDC zajímavou volbou i pro absolventy? Na to jsme se  zeptali generálního ředitele této organizace Ing. Jiřího Koláře, Ph.D.

Proč bych se jako absolvent měl zajímat o práci ve státní organizaci? Co je výhodou práce u SŽDC?

Tou největší je asi jistota, že specializovaná odbornost zaměřená na železniční dopravu je pro nás nenahraditelná. Podívejte se na tu obrovskou technologickou proměnu železničního průmyslu. Příprava a projektování staveb, jejich soutěžení a realizace, řízení provozu koncentrující se do vysoce odborných pracovišť, zvyšující se požadavky na bezpečnost železniční dopravy a šetrnost vůči životnímu prostředí, stále větší perspektiva propojení naší páteřní železniční sítě s velkými dopravními projekty EU: z toho všeho je zřejmé, že se stáváme leaderem trendů a inovací v oblasti provozuschopnosti, rozvoje a modernizace železniční dopravní cesty. Profesně i kariérně získáváte navíc v průběhu let stále větší uplatnění v rámci našeho podniku. Jsme významný zaměstnavatel v České republice, jehož CSR odpovídá evropským standardům. Myslím, že stojí za to dát si nás třeba v rámci sociálních sítí mezi oblíbené.

Máte zájem jen o studenty technického zaměření?

Studenti technických strojírenských a stavařských fakult se u nás můžou realizovat určitě nejvíce. Takže třeba ekonomové jsou bez šancí? To rozhodně neříkám. Je stále více vysoce odborné práce s organizováním a úřadovánímvýběrových řízení a čerpání evropských fondů. Mění se a zpřísňují ekonomická a právní pravidla. Lidé schopní osvojit si tyto znalosti, abychom bez zbytečných prodlev dostáli všem složitostem soutěží za stamiliony a miliardy, jsou velmi potřební a cenění. Zde najdou uplatnění ekonomičtí a právní specialisté, zvláště pokud přicházejí s vědomostmi na evropské úrovni. Výhodou dnešních mladých je i nesrovnatelně vyšší znalost světových jazyků. Zaměstnáváme lidi ve více než dvou stovkách různých odborných profesí. Přesto většina z nich jsou opravdu čistě technické profese. Uplatnění u nás ale rozhodně najdou personalisté nebo IT specialisté.

Promiňte ale IT na dráze? Co třeba nabídnete právě informatikům?

Třeba právě realizované Centrální dispečerské pracoviště (CDP), kde se řízení provozu stále více podobá počítačovým hrám nebo řízení leteckého provozu, má logicky zcela nové nároky na IT specialisty než dosud. Kromě celoživotních železničářů, jako jsem já, tedy potřebujeme i zkušené a perspektivní absolventy těchto nových oborů. Do budoucna budeme řídit všechny hlavní tratě v celé republice jen ze dvou centrálních míst. Moravu už teď řídíme z Přerova, pracoviště v Praze začneme budovat příští rok. Právě technologie pro takovéto projekty jsou výzvou pro  systémové inženýry.

A v běžném provozu?

Potřebujeme získat mladé lidi i do provozně-technických profesí. SŽDC, ale i dopravci řeší problém se zaměstnanci v dílenských provozech.

Doby, kdy školy měly povinné praxe v podnicích, jsou pryč. Někdo si může říci bohudík. Pro nás to ale mělo ohromné plus. Šikovné lidi jsme si hned na škole mohli získávat, motivovat a postupně vzdělávat. Po absolvování jsme pak nabídli plně vyškolenému absolventovi rovnou místo v oboru. Tato praxe bohužel obecně neuváženě skončila a my se tak potýkáme s tím, že matadoři odcházejí do důchodu a nemají své dovednosti komu předat. Speciálně v regionech je to čím dál citelnější. Stejný problém je, pokud vím, i v dílnách největších dopravců, ať už jde o ČD Cargo, nebo České dráhy.

Foto: Studenta

Vidíte nějaké výhody v práci absolventů? Chybí jim přece potřebná praxe.

Rychlý růst činností a počtu zaměstnanců s sebou přináší nutnost posílit úlohu interní komunikace a standardů práce s nastupujícími mladými spolupracovníky. Stavíme nový systém propojení a práce s lidmi v rámci projektů HR a CRI. Chceme mladé motivovat a podporovat jejich hrdost na SŽDC. Možnosti vlastního rozvoje a zvyšování kvalifikace působí jako silný motivátor a stabilizátor mladých absolventů. Neustálá inovace technologií a nároků, např. na bezpečnost provozu, zvyšuje nároky na profesionalitu a vede k nutnosti celoživotního vzdělávání.

A co tedy studenti VŠ, těm se také věnujete?

Možná jim chybí praxe, ale mají elán, nadšení a leckdy už i skutečné dovednosti. Člověk se přitom sám může inspirovat jejich neotřelými nápady a vizemi. Železniční doprava nutně potřebuje silný řád a smysl pro odpovědnost. V tom je základ i naší historie a tradice. Někdy to ale vede k „zamrznutí“ profesní schopnosti inovovat, myslet jinak, hledat zdánlivě nereálná řešení. Takže nábor absolventů a spolupráce s nimi během studia beru jako příležitost inspirovat se mládím a naopak předat své bohaté odborné zkušenosti. Ostatně, ani starým profíkům podle mě neuškodí, když například díky stážím vedle sebe ucítí konkurenci mládí.

Máte šanci se se stážisty vůbec potkat? Existuje něco jako zpětná vazba?

Rozšiřujeme postupně příležitosti pro studenty formou odborných stáží. S mnohými studenty se během jejich působení u nás potkám. Zajímají mě jejich postřehy. Znovu a znovu jsem překvapován jejich neuvěřitelně rozdílnou motivací a zapojením. Zatímco mnohým bych okamžitě nabídl plné místo u SŽDC, u jiných mě zaskočí naivita a nezájem. Dnešní svět je tvrdý a i velmi bystří a aktivní studenti s vypětím sil bojují o své místo na slunci. Těm šikovným a perspektivním bych proto rád dal příležitost prosadit se už během studia. V tomto ohledu jsou stáže z mého pohledu k nezaplacení. A potřebné kroky v SŽDC už činím, protože cílený výběr studentů a jejich aktivní zapojení do činnosti firmy se stává základní součástí řízení našich lidských zdrojů.

A co ti studenti, kteří se na praxi k vám nedostanou?

Připravujeme projekt odborných studentských konferencí, během kterých se mladí a talentovaní studenti sami mohou proaktivně zapojit do debaty. Získají tak v komunikaci s námi odborné vědomosti a informace, které se ve škole do tak konkrétní hloubky nemají možnost seznámit.

Získají tak přehled i o našich odbornících. Komunikačně se s nimi propojí. Motivujeme je tak mladé k samostatnému myšlení, ke sdílení našich témat například v rámci sociálních sítí. Chceme spolupracovat se studentskými internetovými portály. Ale chtěl bych se tu zmínit i o studentech oborů zdánlivě nesouvisejících s naší činností, kteří se nejspíš ani nestanou našimi zaměstnanci, a přesto jim nabízíme spolupráci v době studií. Třeba se studenty Vysoké školy Jana Amose Komenského spolupracujeme na projektu „To nedáš“, což bude série edukačních a osvětových videospotů na téma bezpečnost na železnici. Vemte si, že většina tragédií na železnici vzniká zcela zbytečně, nekázní řidičů a chodců. Většině obětí bylo čtrnáct až osmnáct let. Každý rok tak počet mladých, který by zaplnil x tříd středních škol. Podporujeme tento projekt a sami jsme zvědaví, s jakým konceptem studenti přijdou.

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější