Škoda Auto
poweredbyexperts

Práce vás může bavit i na praxi

O work-life balance a obecně o spokojenosti v práci se nejčastěji hovoří v souvislosti s hlavním pracovním poměrem. Ani praxe by ale neměla nudit, zvlášť když kvůli ní třeba přebíháte ze školy a do školy nebo v ní trávíte čas, který byste jinak věnovali koníčkům nebo drahé polovičce. I praxi byste si proto měli vybírat podle toho, co vás zajímá, co vás baví a v čem se v budoucnu rádi uvidíte. Třeba pokud vás odmalička baví elektrotechnika jako Ondřeje Fidru z ČVUT, proč byste měli někomu vařit kávu, když můžete navrhovat součástky aut a vidět, jak se vyrábí?

Ondro, jak ses dostal k tomu, co teď děláš?

Odmala mě táta vedl k elektrotechnice, takže pro okolí nebylo žádným překvapením, když jsem si už na základní škole rozmyslel, čemu se budu v budoucnu věnovat. Svou maturitní práci jsem se rozhodl věnovat vývoji a výrobě komplexního zařízení, kde jsem navrhl celý produkt do poslední součástky. Ačkoli vývoj laserové vypalovačky provázely různé komplikace, výsledný výrobek se povedl a je dodnes funkční. Přihlásil jsem se tehdy se svou prací do strojírenské soutěže AV Awards 2015, která vyhodnocuje nejinovativnější nápady českých konstruktérů a techniků. Díky svému úspěchu na soutěži jsem se pak dostal do kontaktu se ŠKODA Akademií a byl mi nabídnut praktikantský pobyt ve Škodovce na oddělení výroby karoserie. V tu dobu jsem už nastupoval na elektrotechnickou fakultu ČVUT.

Na ČVUT studuješ robotiku. Uplatňuješ při své praxi nějak to, co ses naučil ve škole?

V práci jsem na čistě strojírenském oddělení vývoje vozu, což s mým studijním oborem přímo nesouvisí. Jako technik mám ale rád i příbuzné obory, které mi pomáhají si rozšířit znalosti. Praxi na strojírenském oddělení proto vnímám jako velkou výhodu.

Foto: Škoda Auto

Podle čeho sis praxi vybíral?

Hlavním kritériem byla kvůli studiu zejména flexibilita pracovní doby. Druhým nejdůležitějším aspektem byla náplň práce a její atraktivita, zkrátka zda mě obor zajímá a baví. No a kromě toho je pro mě v práci důležitý také bezproblémový kolektiv.

Kde trávíš víc času, ve škole, nebo v práci?

Mou prioritou je škola, tudíž nejvíce času strávím studiem. Elektrotechnika na ČVUT není žádná procházka růžovou zahradou a přes semestr trávím dny do pozdních večerních hodin nad zdlouhavými úkoly a učivem. Zatím můj rozvrh ale vždy dovolil, abych trávil týdně alespoň jeden celý den v práci. Pokud jsem výjimečně měl více studijních povinností než obvykle, nebyl problém po domluvě s vedoucím praxe mou docházku upravit.

Čemu se na praxi věnuješ?

Mou hlavní činností je podpora vývoje a výroby prototypů karoserie. To obnáší různé činnosti, jako je například tvorba objednacích listů, práce v Excelu nebo záloha dat. Rád ale zaskočím i na jiná oddělení. Nejčastěji pomáhám navrhovat díly a sestavy na oddělení vývoje nářadí nebo navštěvuji dílny či oddělení virtuální techniky. Má práce zdaleka není jen o kancelářské administrativě.

Škoda Auto

Zajímá vás, jak si představovali rok 2017 studenti před třiceti lety? Oddělení Technického vývoje ŠKODA AUTO letos otevřelo schránku s tím, jak viděli budoucnost mladí v roce 1987. Podívejte se, co v ní bylo, a připojte se do pokračování!

Otázka zní: Jak budou vypadat auta za třicet let?

--> Ozvěny budoucnosti - ŠKODA AUTO Kariéra

Co ti osobně v práci dělá největší radost?

Největší radost mi dělá práce na nových projektech a navrhování. Když vidím, jak se vyrábějí nebo používají součásti, které jsem kreslil, je to krásný pocit zadostiučinění.

Co tě na praxi překvapilo?

Nejvíce mě asi pořád ještě překvapuje přívětivý přístup kolegů. Berou mě jako člena týmu a jako rovnocenného pracovníka, i když jsem "jenom" student. Pokud si s něčím nevím rady, vždy mi poradí. Při práci mi taky nechávají volnou ruku a věří mi, že všechno navrhnu co nejlépe a že to bude fungovat.

V čem vidíš hlavní přínos takové praktikantské stáže?

Hlavní výhoda je podle mého jednoznačně v získávání zkušeností do profesního života ještě při studiu. Také má praktikant vyšší pravděpodobnost stát se kmenovým zaměstnancem společnosti. Jsou tu ale i další výhody, jako je například měsíční studijní stipendium 5000 Kč nebo dotovaná strava. Za hlavní nevýhodu považuji omezený počet odpracovaných hodin za měsíc, což mě ale obvykle trápí jen o prázdninách

Dovedl bys nám ze své zkušenosti popsat, jak probíhá vývoj celého vozu?

Vývoj vozu začíná designem. Jakmile vznikne první vize, začínají konstruktéři překreslovat modely do CAD dat a hledat kompromisy s designem tak, aby byl vůz funkční a vyrobitelný. Ve chvíli, kdy je hotových několik hrubých návrhů aut, se vyrobí modely z umělého dřeva nebo z hlíny a dokončují se jednotlivé prvky. Když je pak auto dokončené a nakreslené díl po dílu, dojde na výrobu prototypů a plnohodnotných aut.

Foto: Škoda Auto

Mezi nejdůležitější kritéria, podle kterých si dnes mladí vybírají práci, patří work-life balance a obecně snaha zaměstnavatele, aby se u něj člověk cítil dobře. Jak to vnímáš ty?

Work-life balance u mě zatím nehraje tak důležitou roli. Asi jsem na to zatím ještě moc mladý. Práci a život nerozděluji, spíše práci považuji za součást svého života. Můj vedoucí ale viditelně dbá na to, abych dělal práci, která mě baví a zajímá. V praxi to spočívá hlavně v tom, že mě nechá porozhlédnout se po různých odděleních vývoje vozu a ve výběru práce tu pak mám v podstatě volnost. Společnost se také snaží pro potenciální zaměstnance, tedy i pro praktikanty, zařizovat různé atraktivní projekty, stáže a meetingy. Příkladem takového projektu je třeba nová skupina Student Talent Pool, jejíž členové mají možnost se účastnit různých aktivit, a rozvíjet tak své profesní schopnosti.

Pozoruješ, že ŠKODA AUTO nějak kontinuálně pracuje s lidmi tvého věku?

Rozhodně. Když jste praktikant, vybírá třeba právě zmíněný Student Talent Pool každý půlrok talenty nominované vedoucími a dále je rozvíjí. Existuje také projekt ZEBRA, kde je možné podávat návrhy pro zlepšení uplatnění talentů.

Velkou šanci mají studenti i absolventi přicházející "zvenčí", na našem oddělní třeba momentálně dochází k velkému náboru nových kolegů. Máme stáže, trainee programy, různou výpomoc našich odborníků s diplomkami a v neposlední řadě je tu také zajímavý projekt Ozvěny budoucnosti, který shromažďuje inovátorské nápady současné technicky orientované generace na to, jak by mohla vypadat auta za třicet let. Nejlepší nápady pak budou v tu dobu konfrontovány s realitou. To mi přijde jako skvělý nápad a vidím v tom i pro mladé lidi velkou příležitost.

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější