1. Co pro Vás bylo hlavním motivem začít investovat právě do začínajících byznysů?
Dát šanci lidem, kteří jsou v nevýhodě „začátku bez historie“, ale kteří mají přesto chuť do něčeho nového jít, i za cenu nejistoty, mnohdy odmítání a vůle nedat se a zkusit to. To je filozofie i mých třech partnerek, s kterými společně investujeme. I když musím říct, že někdy je na druhou stranu překvapivé očekávání, že investor všechno „oddře“ sám. Stalo se nám, že prvotní pomoc, nastavení samotné struktury projektu a poměrně rozsáhlá pomoc v marketingu považovala začínající podnikatelka za samozřejmé a stále jen žehrala na vše kolem. Tak takoví začínající podnikatelé jsou pro investora demotivující, naštěstí jich není zase tolik a s těmi pozitivními je radost vymýšlet nové věci.
2. Preferujete spíše menší investice v prvotních fázích anebo se soustřeďujete na rozvinutější firmy?
Pokud se díváme na projekt v rámci CEAG investic, preferujeme spíš začínající projekty. Na druhou stranu spolupracujeme s investičním klubem fyzických osob a společně s ním se díváme i na investice v pokročilejší fázi, které potřebují vyšší investice
3. Jak jsou na tom podle Vaší zkušenosti české start up firmy s prezentačními dovednostmi?
Nerada generalizuji, jsou podnikatelé – pragmatici, kteří umí vyjádřit svůj nápad/projekt v kostce, jasně a stručně. Pak jsou takoví, kteří prezentují půl hodiny, a vy si lámete hlavu, jak se zeptat o čem ten business je a neurazit. Převažují asi ti, kteří by mohli prezentovat o trochu lépe a srozumitelněji, ale na druhou stranu stoupněte si před investory, kteří jsou připraveni vás a váš produkt rozcupovat na kousky. Měla bych taky výhrady k popisu typu „mám jen malinkatý business“, „zatím se nám nic nepodařilo“. Netvrdím, že je nutné dělat z malého home businessu nadnárodní korporaci – na to by se přišlo, ale malinkatý je to samé jako začínající business, s jedním zaměstnancem, jedním zákazníkem a dvěma potenciálními zákazníky, kteří zvažují uzavřít s námi smlouvu. Je to vše opravdu jen o prezentaci.
4. Která je největší výzva / překážka pro dojednání smlouvy o investici do start-upu? Na co si dát pozor, jak ze strany podnikatele i ze strany investora?
Je to struktura toho, jak bude investice vypadat, kolik peněz přinese investor a kolik podnikatel, zda se budou investovat všechny peníze najednou nebo postupně a za co se utratí. Investor chce mít možnost kontroly, co se s jeho investicí děje, jak projekt pokračuje. Neznám investora do začínajících businessů, který by byl pasivní, je to o penězích, ale i zábavě z možnosti podílet se na vytváření něčeho nového. Na druhou stranu podnikatel by se měl ujistit, že jde do podnikání s tím správným investorem, zjistit si jeho pověst na trhu a zeptat se, jak se chce na rozvoji businessu podílet. Nakonec je to vždycky o lidech, pokud si sednou, většinou se domluví, pokud ne, je to nejspíš recept na pozdější rozčarování na obou stranách.
5. Jak se bránit proti krádeži nápadu? Před investorem musí podnikatel odhalit téměř veškeré detaily - jak tedy zabránit, aby mu někdo neukradl nápad a byznys model?
Předpokládám, že většina investorů jsou poměrně slušní lidé a nápady nekradou, ale... Na druhou stranu je těžké žádat hned na začátku po investorovi, aby podepsal smlouvu o mlčenlivosti. Ve většině případů lze říct obecně, o jaký se jedná obor a alespoň rámcově nastínit, o čem business je. Pokud to investora skutečně zaujme, může pak být ochoten smlouvu podepsat. Je ale třeba si uvědomit, že skutečně chodí několik projektů do týdne a není možné ani pro polovinu z nich podepsat smlouvy o mlčenlivosti, investor by v podstatě nic jiného nedělal. Pokud lze výrobek patentovat, doporučuju tak učinit. Ale nakonec je to většinou tak, že si s investorem lidsky sednete a věříte mu, že vám nápad neukradne. Doporučuji taky poptat se na trhu na investora, se kterým byste rádi spolupracovali. Český trh je malý a temná minulost každého dostihne.
6. Co byste poradila lidem s ambicemi rozjet vlastní byznys?
Nebát se, jít do toho a zkusit to, protože jinak si budete pořád někde v koutku duše vyčítat, že jste to nezkusili a co by, kdyby. Je ale důležité být realistou, důkladně se připravit, prozkoumat trh, konkurenci a reálnost toho, že Váš produkt nebo služba by mohla mít úspěch. Zásadně taky doporučuji nedat na rady příbuzných, nadšení tety nebo strýčka se nemusí rovnat nadšení možných zákazníků. Teprve v momentě, kdy je ochoten někdo úplně cizí zaplatit, může se zdát, že byste mohli mít skutečný business.
7. Je podle Vás v ČR dobře fungující infrastruktura / prostředí pro rozvoj start up firem?
Myslím, že dnes už ano, je spousta akcí, kam je možné přijít poslechnout si prezentace a nápady jiných, potkat investory, dozvědět se, co kdo dělá, s čím se potýká a co se podařilo. Kdo se chce do startup komunity zapojit, má šanci. Jen bych se přimlouvala za více startupových akcí netechnologického směru. Ne vše je o internetu a facebooku. Já jsem typický příklad člověka, který je staromilec a věří na normální business pro netechnické uživatele, a když tak jen velmi jednoduché technologie.
8. Často slýcháváme investory, kteří si stěžují, že v ČR je nedostatek příležitostí pro start up investici, resp. že projektů je relativně dost, ale většina s nekvalitně připraveným byznys plánem a řadou nedomyšlených detailů, které jsou ovšem zásadní. Začínající podnikatelé si zase stěžují na omezené možnosti získání startovního financování. Jak je v tomto ohledu Váš názor, praktická zkušenost?
V tom musím částečně souhlasit, řada projektů je z kategorie „rychlokvašné“. Myslím, že by bylo užitečné před tím, než s businessem jdete na trh, požádat někoho, třeba kamaráda, který Vám bez servítků bude klást nepříjemné otázky a dělat ďáblova advokáta. Najednou zjistíte, že jste o řadě věcí nepřemýšleli. Je příjemnější být grilován kamarádem, než investorem.
9. Co Vás přimělo pro účast v projektu adVENTURE v roli porotkyně?
Kromě toho, že jsem ráda s lidmi, kteří vymýšlejí a zkoušejí nové věci, mě láká i to, že adVenture se nezaměřuje pouze na technologické projekty, ale dává šanci i těm ostatním. Je o mě známo, že mám ráda nápady, třeba i šílené, ale nové nápady. To, co se vám může zdát šílené, mohou ostatní považovat za super myšlenku a diví se proč to nezkusíte.