Margareta Křížová radí, jak se připravit na jednání s investorem
poweredbyexperts

Margareta Křížová radí, jak se připravit na jednání s investorem

Přečtěte si o nejčastějších chybách začínajících podnikatelů a přihlašte se do druhého ročníku soutěže adVENTURE, v níž můžete získat zpětnou vazbu zkušených investorů na svůj podnikatelský záměr a řadu zajímavých cen. Přihlášky zasílejte nejpozději do 22. října 2012.

1. Co pro Vás bylo hlavním motivem začít investovat právě do začínajících byznysů?

Dát šanci lidem, kteří jsou v nevýhodě „začátku bez historie“, ale kteří mají přesto chuť do něčeho nového jít, i za cenu nejistoty, mnohdy odmítání a vůle nedat se a zkusit to. To je filozofie i mých třech partnerek, s kterými společně investujeme. I když musím říct, že někdy je na druhou stranu překvapivé očekávání, že investor všechno „oddře“ sám. Stalo se nám, že prvotní pomoc, nastavení samotné struktury projektu a poměrně rozsáhlá pomoc v marketingu považovala začínající podnikatelka za samozřejmé a stále jen žehrala na vše kolem. Tak takoví začínající podnikatelé jsou pro investora demotivující, naštěstí jich není zase tolik a s těmi pozitivními je radost vymýšlet nové věci.

2. Preferujete spíše menší investice v prvotních fázích anebo se soustřeďujete na rozvinutější firmy?

Pokud se díváme na projekt v rámci CEAG investic, preferujeme spíš začínající projekty. Na druhou stranu spolupracujeme s investičním klubem fyzických osob a společně s ním se díváme i na investice v pokročilejší fázi, které potřebují vyšší investice

3. Jak jsou na tom podle Vaší zkušenosti české start up firmy s prezentačními dovednostmi?

Nerada generalizuji, jsou podnikatelé – pragmatici, kteří umí vyjádřit svůj nápad/projekt v kostce, jasně a stručně. Pak jsou takoví, kteří prezentují půl hodiny, a vy si lámete hlavu, jak se zeptat o čem ten business je a neurazit. Převažují asi ti, kteří by mohli prezentovat o trochu lépe a srozumitelněji, ale na druhou stranu stoupněte si před investory, kteří jsou připraveni vás a váš produkt rozcupovat na kousky. Měla bych taky výhrady k popisu typu „mám jen malinkatý business“, „zatím se nám nic nepodařilo“. Netvrdím, že je nutné dělat z malého home businessu nadnárodní korporaci – na to by se přišlo, ale malinkatý je to samé jako začínající business, s jedním zaměstnancem, jedním zákazníkem a dvěma potenciálními zákazníky, kteří zvažují uzavřít s námi smlouvu. Je to vše opravdu jen o prezentaci.

4. Která je největší výzva / překážka pro dojednání smlouvy o investici do start-upu? Na co si dát pozor, jak ze strany podnikatele i ze strany investora?

Je to struktura toho, jak bude investice vypadat, kolik peněz přinese investor a kolik podnikatel, zda se budou investovat všechny peníze najednou nebo postupně a za co se utratí. Investor chce mít možnost kontroly, co se s jeho investicí děje, jak projekt pokračuje. Neznám investora do začínajících businessů, který by byl pasivní, je to o penězích, ale i zábavě z možnosti podílet se na vytváření něčeho nového. Na druhou stranu podnikatel by se měl ujistit, že jde do podnikání s tím správným investorem, zjistit si jeho pověst na trhu a zeptat se, jak se chce na rozvoji businessu podílet. Nakonec je to vždycky o lidech, pokud si sednou, většinou se domluví, pokud ne, je to nejspíš recept na pozdější rozčarování na obou stranách.

Foto: Studenta

5.  Jak se bránit proti krádeži nápadu? Před investorem musí podnikatel odhalit téměř veškeré detaily - jak tedy zabránit, aby mu někdo neukradl nápad a byznys model?

Předpokládám, že většina investorů jsou poměrně slušní lidé a nápady nekradou, ale... Na druhou stranu je těžké žádat hned na začátku po investorovi, aby podepsal smlouvu o mlčenlivosti. Ve většině případů lze říct obecně, o jaký se jedná obor a alespoň rámcově nastínit, o čem business je. Pokud to investora skutečně zaujme, může pak být ochoten smlouvu podepsat. Je ale třeba si uvědomit, že skutečně chodí několik projektů do týdne a není možné ani pro polovinu z nich podepsat smlouvy o mlčenlivosti, investor by v podstatě nic jiného nedělal. Pokud lze výrobek patentovat, doporučuju tak učinit. Ale nakonec je to většinou tak, že si s investorem lidsky sednete a věříte mu, že vám nápad neukradne.  Doporučuji taky poptat se na trhu na investora, se kterým byste rádi spolupracovali. Český trh je malý a temná minulost každého dostihne.

6. Co byste poradila lidem s ambicemi rozjet vlastní byznys?

Nebát se, jít do toho a zkusit to, protože jinak si budete pořád někde v koutku duše vyčítat, že jste to nezkusili a co by, kdyby. Je ale důležité být realistou, důkladně se připravit, prozkoumat trh, konkurenci a reálnost toho, že Váš produkt nebo služba by mohla mít úspěch. Zásadně taky doporučuji nedat na rady příbuzných, nadšení tety nebo strýčka se nemusí rovnat nadšení možných zákazníků. Teprve v momentě, kdy je ochoten někdo úplně cizí zaplatit, může se zdát, že byste mohli mít skutečný business.

7. Je podle Vás v ČR dobře fungující infrastruktura / prostředí pro rozvoj start up firem?

Myslím, že dnes už ano, je spousta akcí, kam je možné přijít poslechnout si prezentace a nápady jiných, potkat investory, dozvědět se, co kdo dělá, s čím se potýká a co se podařilo. Kdo se chce do startup komunity zapojit, má šanci. Jen bych se přimlouvala za více startupových akcí netechnologického směru. Ne vše je o internetu a facebooku. Já jsem typický příklad člověka, který je staromilec a věří na normální business pro netechnické uživatele, a když tak jen velmi jednoduché technologie.

8. Často slýcháváme investory, kteří si stěžují, že v ČR je nedostatek příležitostí pro start up investici, resp. že projektů je relativně  dost, ale většina s nekvalitně připraveným byznys plánem a řadou nedomyšlených detailů, které jsou ovšem zásadní. Začínající podnikatelé si zase stěžují na omezené možnosti získání startovního financování. Jak je v tomto ohledu Váš názor, praktická zkušenost?

V tom musím částečně souhlasit, řada projektů je z kategorie „rychlokvašné“. Myslím, že by bylo užitečné před tím, než s businessem jdete na trh, požádat někoho, třeba kamaráda, který Vám bez servítků bude klást nepříjemné otázky a dělat ďáblova advokáta. Najednou zjistíte, že jste o řadě věcí nepřemýšleli. Je příjemnější být grilován kamarádem, než investorem.

9. Co Vás přimělo pro účast v projektu adVENTURE v roli porotkyně?

Kromě toho, že jsem ráda s lidmi, kteří vymýšlejí a zkoušejí nové věci, mě láká i to, že adVenture se nezaměřuje pouze na technologické projekty, ale dává šanci i těm ostatním. Je o mě známo, že mám ráda nápady, třeba i šílené, ale nové nápady. To, co se vám může zdát šílené, mohou ostatní považovat za super myšlenku a diví se proč to nezkusíte.

Foto: Studenta

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější