Pod názvem Consulting si lidé často představují různé věci a různé činnosti. Někdo radí lidem se správou jejich financí, konzultanta si ale můžete najmout i pro poradenství při šlechtění fazolí. S management consultingem, o kterém se budeme bavit v následujícím textu, ale tyhle úkoly nemají mnoho společného. Takže co je podstatou?
"Není to vždy lehké vysvětlit," přiznává Honza Zvěřina ze společnosti Accenture, který se právě management consultingu věnuje. "Jako konzultant například jdete ke klientovi a snažíte se mu pomoct zrychlit nebo zefektivnit proces, se kterým on sám nemá interně tolik zkušeností. Nejdřív zjišťujete, jak to celé funguje, mluvíte s lidmi, kteří se problematikou denně zabývají a zkoumáte, jaký je aktuální stav. Informace, které zjistíte, pak přetvoříte do rozumného výstupu a pokusíte se navrhnout řešení. To pak prezentujete velmi zjednodušeně jako - milý kliente, stav procesu, který vás trápí, je ABC, protože vám drhne DE, dělat s tím můžete FGH, stát vás to bude IJK a mimochodem si musíte dát pozor ještě na L a M."
Honza & Gabriela
Gabriela Čechová vystudovala ekonomickou analýzu na VŠE s orientací na ekonomii energetiky během studia v Norsku. Zrovna moc ji nezajímaly daně ani audit, zato ale ráda řešila problémy a zdolávala nesnáze. A Jan Zvěřina se zase po studiu ekonomie v Německu vrhl na práva, ale zjistil, že svět consultingu je přeci jen akčnější než život v advokacii. Oba se proto nakonec potkali v consultingu ve společnosti Accenture a svého rozhodnutí prý v žádném případě nelitují.
92 ze 100
Oborů, kterým se konzultant může věnovat, je nespočet, a to zejména pokud pracuje ve velké poradenské společnosti, jako je Accenture. Mezi její klienty patří například v USA celých 92 společností z žebříčku Fortune 100, který - pokud ho neznáte - každý rok řadí ty nejúspěšnější firmy podle jejich aktuálního obratu, ziskovosti a dalších ukazatelů.
Spolupráce s klienty, což bývají velké mezinárodní firmy, zpravidla začíná od menších projektů, na kterých si nejprve obě strany vyzkouší, jestli jim to celé dává smysl, a teprve potom se přechází do projektů větších a komplexnějších. U jednoho klienta často běží několik projektů zároveň, na kterých pracuje třeba až stovka specialistů a konzultantů z různých oborů včetně IT.
"Důležitá je samozřejmě koordinace všech týmů, aby si tam, kde je to možné, vzájemně pomáhaly a postupovaly co nejefektivněji. Co se konzultantů týče, čím je člověk zkušenější, tím složitější dostává projekty a náročnější pozice na nich. Nejde to všechno hned a najednou, to by se z toho nejspíš dřív zhroutil. Začít tak může třeba už na škole jako part-time podpora některého z našich manažerů a postupně dostává zajímavější, zodpovědnější a náročnější práci," popisuje Gabriela Čechová, která stejně jako Honza v management consultingu začala právě už při škole.
Banky, doly i chytrá auta
Gabriela je v divizi Products, což znamená, že se stará o klienty, kteří vyrábí především fyzické produkty, a momentálně jim pomáhá řešit hlavně digitální záležitosti. Honza je ve finančních službách, takže mezi jeho klienty patří zejména banky a pojišťovny. "Při jednom z projektů jsem ale strávil dva měsíce v povrchovém dole na vápenec. Pomáhal jsem nastavit nákupní procesy, zatímco nedaleko každou chvíli vybuchoval dynamit. To byl hodně netradiční zážitek," směje se Honza.
Právě na tohle angažmá v dole prý vzpomíná jako na svou nejzajímavější pracovní zkušenost, ani další projekty ale nejsou nuda. "Jedna banka nás kdysi oslovila s tím, že by potřebovala zrychlit proces udělování hypoték, který trval příliš dlouho a nebylo zcela jasné proč. Nejdřív jsme vyrazili na mystery shopping a zjišťovali, jak ten proces probíhá z pohledu klienta. V jednu chvíli jsem měl rozjednaných asi 15 hypoték a stále mi někdo volal s lepší nabídkou," směje se Honza. "První problém jsme našli okamžitě - zhruba půlka poboček nám dávala jiné formuláře než ta druhá."
"Pak jsme se vydali přímo do společnosti a tam detailně zjišťovali, jak celý proces probíhá a měřili jaký krok jak dlouho trvá. Zjistili jsme, že problém je i v oceňování nemovitostí, protože zrovna vrcholil hypoteční boom a znalců bylo velmi málo. Přitom ale už tehdy existovaly start-upy, které vám běžný byt v Praze ocení během pár vteřin na základě adresy, výměry, patra a dvou fotek. Navrhli jsme to využít a světe div se: systém se používá dodnes."
Všechny firmy jsou dnes technologické
Není to tedy o tom, že by konzultant za firmou přišel a řekl, ať svůj červený produkt dělají v zelené, protože ta momentálně víc frčí, naopak se tu pracuje na hlubokých analýzách oboru, firmy i trhu a výsledkem mohou být hodně zajímavé věci, a to zejména proto, že technologie už dávno nehrají prim jen u IT firem.
"Hodně se teď pohybuji u automotive klientů, kde se aktuálně řeší dvě velmi zajímavé oblasti - různé možnosti využití dat, která auta už dnes zaznamenávají, a internet věcí (IoT). Na základě toho, jaký jste řidič, vám pak (v ne tak vzdálené) budoucnosti budou moci pojišťovny vypočítat levnější nebo dražší pojištění, auto na základě čidel a senzorů, které má v sobě zabudované, přesně zjistí rozsah a cenu škody, když nabouráte, nebo se o vteřinu dříve dozvíte, že před vámi prudce zabrzdila jiná auta. Díky technologiím bude taky možné do auta posílat pokyny - zahřej mi sedačku a pusť rádio, než nasednu - a auto vás zase upozorní třeba na to, že ho někdo krade," vyjmenovává Gabriela vychytávky moderního automobilismu. "Jsou to zajímavé koncepty, na kterých můžeme jako konzultanti pracovat a dokonce je pro naše klienty i kompletně vymýšlet a realizovat, což je pro mě osobně asi ta nejzajímavější součást práce," podotýká.
Výzva za výzvou
První tři, čtyři týdny na každém projektu jsou prý nejzajímavější. Člověk totiž musí ve velmi krátkém čase nasosat veškeré informace, které potřebuje k tomu, aby mohl začít pracovat. Každá firma je jiná, má jiné procesy, jiné problémy a jiná očekávání. A jakmile jeden projekt skončí, začíná jiný, v jiné firmě a zase s jinými záludnostmi. Konzultant se tak de facto nikdy nenudí. "Vlastně čelíme nějaké výzvě, tu pokoříme a přejdeme k výzvě další," shrnuje to Gabriela.
"A to nás i dost zoceluje. Na začátku projektu máte kolikrát pocit, že je to nad vaše síly, ale pak se do toho vrhnete a nakonec to vždycky nějak jde," doplňuje Honza. "Je to jako ve sportu. Když děláte deset sportů naráz, zlepšíte se v každém z nich a tady je to to samé, jen mentálně. Takže když dělám projekt, dělám vlastně taky takový desetiboj a na konci z toho vyjdu o něco chytřejší a zdatnější ve všech jeho aspektech, umím lépe plánovat, přistupovat k problému strukturovaně a efektivněji ho vyřešit."
Jak začít v consutlingu
Pokud si chcete práci konzultanta vyzkoušet na vlastní kůži a rovnou tím i pomoct dobré věci, nesmí vám uniknout každoroční Accenture Pro Bono consulting program, ve kterém skupina studentů pod vedením zkušeného konzultanta navrhuje a řeší různé projekty pro neziskové organizace. Ten letošní už je sice za námi, ale napřesrok do toho můžete jít znovu. Zároveň máte možnost v Accenture pracovat při škole v rámci consulting internship programu.
Stačí sledovat accenture.cz/careers
Na začátku přitom nepotřebujete o moc víc než selský rozum a dobré komunikační dovednosti, protože konzultant není jenom mistrný plánovač a generátor skvělých nápadů, ale také vyjednavač, který musí potlačit své ego na úkor úspěchu celého týmu. Takoví nejsme všichni a je to v pořádku, kariéra v consultingu totiž není pro každého a poznáte to už při výběrovém řízení, které se leckomu může zdát poměrně náročné.
Honza by ho ale prý stejně doporučil všem: "Strávíte den řešením logických her a týmových zadání a poznáte nejen zajímavé lidi, ale především sámi sebe. Na konci dne získáte detailní profil toho, jaké jsou vaše silné a slabé stránky a jak vás ostatní lidé vnímají. To je podle mě do začátku jakékoliv kariéry hodně dobrá věc. Ať už se rozhodnete pro consulting nebo pro úplně jiný obor."