Že Pepa miluje Evu, je asi to poslední, co ráda vidíš, když kolem projede vlak, na kterém jsi pracovala, viď?
Tak nějak. (smích) Vlaky jsou bohužel častými oběťmi vandalismu, protože není těžké se k nim dostat, když přes noc stojí na nádraží a čekají na ranní směnu. Vysoká odolnost jejich povrchu proti grafitti je proto v poslední době stále populárnějším požadavkem našich klientů.
Jak se to řeší, odolnost proti graffiti?
Povrch vlaku je specificky ošetřen tak, aby se barva použitá při graffiti nedostávala hluboko do povrchu, a dá se tak potom jednoduše očistit speciálním anti-graffiti přípravkem.
Na co dalšího se musí při navrhování povrchu vlaku myslet?
Zejména se myslí na jejich odolnost proti korozním vlivům provozního prostředí. To znamená, že se musí navrhnout podle příslušného klimatu panujícího v dané lokalitě. A potom je nutné vzít v potaz také všechny potřebné normy, požadavky a úpravy stanovené buď klientem samotným, nebo příslušnou legislativou. Kvalita provedení povrchové úpravy má totiž vliv nejen na vzhled vlaku jako takového, ale i na jeho životnost, spolehlivost a bezpečnost.
Kamila Svobodová
Kamila vystudovala chemii a technologii materiálů na Univerzitě Pardubice. Už při studiu se věnovala organickým povlakům a nátěrovým hmotám, takže pokračovat pak do Škody Transportation pro ni byla víceméně jasná volba. Teď Kamila na denní bázi řeší, aby vlaky, které vyjíždějí z výrobních hal společnosti, splňovaly veškeré klientské, subdodavatelské a legislativní požadavky na bezpečnost i spolehlivost a k tomu ještě hezky vypadaly. Na své pozici je v Ostravě jediná.
Zjistěte více o kariéře ve Škoda Transportation.
Co jsou například takové požadavky klienta nebo legislativy?
Klient má nějaké nároky na barvy, na počet sedadel atd. A legislativa například nařizuje, že všechny použité materiály s hořlavou hmotou pod 10 gramů musejí být podrobeny požární zkoušce, aby se vidělo, jak reagují na oheň v případě vznícení.
A tyhle zkoušky provádíte u vás ve Škodovce?
Většina materiálů, které používáme, už je vyzkoušená. Pokud je ale nutné použít např. novou povrchovou úpravu, která ještě není požadovaným institutem schválena, musíme vyhotovit vzorky a poslat je do akreditované laboratoře, kde nám potřebné zkoušky udělají.
Když navrhuješ design nějakého vlaku, máš v tom volnou ruku, nebo postupuješ podle nějakých předem stanovených vzorů?
Každý dopravce má většinou nějaký jednotný barevný design vozů, který musíme dodržet. Finální barvy jsou tak dané vždycky. Někteří jsou velice striktní a mají přesně stanovený i typ povrchové úpravy, vzhled, stupeň lesku nebo třeba to, zda má být povrch hladký či strukturovaný, takže tam postupujeme víceméně podle stanovených pravidel. Jiní dopravci nám ale dávají trochu volnější ruce a umožňují nám zvolit jak typ povrchové úpravy, tak i vzhled daných komponentů.
Řešíš nějak, aby venkovní design ladil i s tím vnitřním, nebo se soustředíš jen na exteriér?
I interiér vozidla je důležitý a musí se v něm nějak projevit barevný koncept dopravce. Obecně jsou ale vyšší nároky kladeny na vnější vzhled vlaků, a to především z důvodu klimatických podmínek. Povrchová úprava musí mít dobré mechanické vlastnosti, být odolná vůči povětrnostním vlivům a UV záření a také dobře odolná proti chemickým činidlům.
Takže jak pracuješ - klient za tebou přijde, řekne svoje požadavky, ty uděláš návrh a pak co?
Než návrh udělám, konzultuji klientovy požadavky s kolegy, kteří budou dané řešení aplikovat do praxe. Každý projektant má na starosti určitý konstrukční celek. To znamená, že s každým z nich musím zkonzultovat použité materiály a teprve potom můžu navrhnout vhodnou povrchovou úpravu.
U nás ve výrobě pak probíhá samotné lakování hliníkové skříně vozu, takže je v první řadě potřeba vytvořit výkresovou dokumentaci lakování, kde je nutno označit typ barvy, výšku barevných pruhů a dalších prvků. Ty výkresy poté převezme technologický úsek a navrhne postup lakování tak, aby konečný výsledek vypadal dle přání zákazníka.
A ty to koordinuješ, aby všechno dopadlo podle návrhu, jasné. Pracuješ radši s klienty nebo s kolegy?
Baví mě práce s oběma stranami. Víc si ale užíváme práci se zákazníkem, protože tak můžu získat pohled i z reálného provozu vozidel.
Made in Czechoslovakia
Škoda Transportation je nejvýznamnějším výrobcem kolejových vozidel u nás. Ačkoliv jde o moderní firmu, její vznik se datuje už do předminulého století. Pokud vás průmyslová minulost naší země zajímá, doporučujeme zajímavou výstavu "Made in Czechoslovakia aneb průmysl, který dobyl svět", kterou můžete až do září navštívit v nově rekonstruovaném Národním muzeu. Na 130 exponátech představuje technický a průmyslový vývoj československého státu po celou dobu jeho existence a potvrzuje, že "zlaté české ručičky" nejsou jenom pojem.
Kolik dalších dam kromě tebe tuhle práci dělá?
U nás v Ostravě jsem na této pozici jediná. Mohu spolupracovat s technology a s lidmi, kteří tuto práci vykonávají v Plzni, ale z hlediska žen jsem spíš výjimka. Ve strojírenství se nás obecně nevyskytuje mnoho, ale já jsem za to upřímně ráda, protože se mi s muži pracuje lépe.
A co bys řekla, že tě na tvé práci nejvíc baví?
Nejvíc si cením asi toho, že každý projekt je jiný a něčím specifický, díky čemuž člověk jen tak nepropadne stereotypu. Kolejová vozidla jsou obecně složená z mnoha konstrukčních celků, které vyžadují různou povrchovou úpravu, a tedy i specifický přístup k jednotlivým komponentům, což je vždycky zajímavé. Obor se také neustále vyvíjí a člověk s ním musí udržet krok, proto se neustále vzdělávám a zajímám o nové materiály a možnosti. To, že máme v Ostravě vlastní lakovnu, mi to hodně ulehčuje. To jsou asi, když to shrnu, ty hlavní důvody, proč mě moje práce baví a naplňuje.