škoda auto článek foto upr
poweredbyexperts

Každé čtvrté auto bude už za 6 let do zásuvky, aneb elektrická revoluce je tu!

Na frankfurtském autosalonu to v září uvedl šéf ŠKODA AUTO Bernhard Maier. Ke konci spalovacích motorů (nejen) v Česku ale vede ještě dlouhá cesta. Elektromobilita je totiž sice zatraceně moderní, ale zdaleka ne bez much. A ví to i sama Škodovka, která do dostupnějších elektrických aut, čím dál lepších baterií a stále rychlejších nabíjecích stanic hodně investuje.

Má to logiku. Už v prosinci 2015 se zástupci všech vyspělých zemí světa na Klimatické konferenci v Paříži dohodli, že ignorace globálního oteplování už bylo dost, a že už by se pro to, aby se naše planeta neusmažila ve vlastní šťávě, mělo taky začít něco dělat. K postupnému snižování emisí se tehdy zavázali i ti největší znečišťovatelé - Čína, Indie a Spojené státy americké. Donald Trump sice dva roky poté oznámil, že Amerika už je GREAT dost a žádnou dohodu tudíž nepotřebuje, Evropská unie - a s ní i Česko - se ale závazku drží. A jedním z dílčích výsledků těchhle snah je právě onen elektromobilní boom, který všichni začínáme zažívat na vlastní kůži.

Spalovací motory jsou pasé

Krmit klasické spalovací motory je nejen neekologické, ale taky neudržitelné. Světové zásoby ropy nejsou nekonečné a jednoho hezkého dne se tak může stát, že trubky prostě vyschnou a nastane celoplanetární ekonomický a dopravní kolaps. Právě tomu může elektromobilita do určité míry pomoct.

"Často říkám, že rozšiřování elektromobilů představuje pro celý automobilový průmysl jakýsi tektonický zlom," komentuje Marián Nič, projektový manažer pro eMobilitu ze ŠKODA AUTO DigiLab. A nemýlí se. Přejít během pár let na kompletně odlišný pohon, než na jaký jsou automobilky zvyklé, je skutečně zemětřesení a mnohé z nich se změny nejprve obávaly. Pak se do toho ale pustily naplno a alespoň jeden elektromobil mají momentálně v portfoliu úplně všechny. 

studenta kyber party uvod
work
Chcete mít citlivá data v cajku? Pak nesmíte chybět na konferenci o kyberbezpečnosti
7. 10. 2019
2 hyperbezpečné minuty

"Budoucnost značky ŠKODA bude jednoznačně elektrická," upozorňuje navíc šéf ŠKODY Bernhard Maier s tím, že jen do příštího roku bude mít automobilka v různých segmentech deset elektromobilů. Do šesti let by pak měla být elektrická dokonce každá čtvrtá Škodovka, což je pro životní prostředí bezesporu dobrá zpráva.

Vady na kráse

Elektromobilita tak, jak momentálně leží a běží, má ale také své problémy a ty nejsou zrovna malé. Auta se nabíjí žalostně pomalu a nabíjecí stanice rozhodně nejsou na každém rohu, kde bychom je ideálně potřebovali. 

"Většina dnes veřejně přístupných nabíječek se dá zjednodušeně rozdělit do dvou hlavních kategorií podle rychlosti dobíjení - šťávu můžete svému autu dodat pomalejším střídavým proudem (AC), což zpravidla zabere několik hodin, a pak rychlejším stejnosměrným proudem (DC). Ten u výkonnější 50 kW dobíječky baterii dobije v řádu desítek minut," vysvětluje Marián Nič s tím, že i to je ale pořád docela pomalý způsob. "Cílem samozřejmě je, aby se baterie dobily s podobnou rychlostí, jako když tankujete benzín do běžného auta, což i se zaplacením zabere obvykle nějakých čtyři až pět minut."

Na tom už ale Škodovka pracuje. Jen ve svých českých závodech momentálně provozuje a testuje na 300 nabíjecích stanic, které plánuje rozmístit nejen v areálech závodů, ale i na parkovištích pro zaměstnance. Jen do konce roku jich prý zprovozní téměř pět set a do roku 2025 jich pak v areálech a v jejich bezprostředním okolí chystá kolem sedmi tisíc. Kromě toho se od září věnuje také výrobě vysokonapěťových trakčních baterií pro plug-in hybridy.

Škoda elektrická

Elektromobilita je obrovskou výzvou nejen pro naši nejznámější automobilku ŠKODA AUTO, která se s ní potýká s velkou vervou a nasazením. Kromě toho, že vyvíjí nové typy elektromobilů, začala vyrábět i vysokonapěťové trakční baterie pro koncerny Volkswagen, Audi a Seat a věnuje se taky výstavbě celé sítě dobíjecích stanic. Budoucnost Škodovky tak bude bezesporu elektrická, taky ale může být vaše - chytré hlavy se tu totiž nikdy neztratí. Pro víc informací mrkněte na skoda-kariera.cz

Nabíjet doma, nabíjet v obchodě

"V zahraničí vidíme, že jednou z cest je budování tzv. nabíjecích hubů, tedy více rychlonabíjecích stanic na jednom místě, které nabídnou vyhovující počet nabíjecích míst s optimálním výkonem," popisuje Nič. "Další možností pro některé městské části pak může být např. vyšší počet méně výkonných nabíjecích míst, kde si budete moci nechat auto nabíjet delší dobu, například v nočních hodinách."

Některé energetické společnosti už dnes nabízejí dobíjení u "chytrých lamp" veřejného osvětlení, zvyk na pumpu a zpět je ale železná košile. Nedílnou součástí hladkého přechodu na elektromobily proto je si na ně prostě a jednoduše zvyknout. Stejně, jako jsme si zvykli třeba na život s chytrými mobily.

"Když se zastavím na nákup v obchodním centru, kde je dostupná nabíječka, nechám elektroauto alespoň chvíli nabíjet, abych si zvýšil aktuální dojezdovou vzdálenost," ilustruje Nič. "Pak přijedu domů, zapojím auto do domácí nabíječky v garáži a nechám ho nabíjet přes noc." Nad autem zkrátka budeme muset začít přemýšlet jako nad telefonem, který máme v kapse - ten taky celý den nabíjíme, kde můžeme.

Foto: Studenta

Sdílená budoucnost

Elektromobily jsou v současné době dražší než auta se spalovacím motorem, což jim pro běžného low-cost řidiče docela ubírá na kráse. Snaží se to ale kompenzovat různými výhodami - za elektroauta například neplatíte silniční daň, v Praze s nimi můžete parkovat zadarmo na modrých zónách, a podnikatelům na jejich nákup vláda dokonce uděluje dotace. Pokud i přesto tak nějak cítíte, že na vlastní zkrátka nedosáhnete, buďte v pohodě. S rozvojem elektromobility se totiž rozjíždí ještě jeden velký trend. Sharing. 

Už teď si v některých městech můžete běžně půjčit kolo, elektrokolo, elektrokoloběžku, nebo třeba malý elektromobil. Škodovka samotná k tomu navíc v Praze od září rozjela vlastní skútr-sharingovou platformu BeRider. Stejně jako kolo nebo koloběžku si tak teď můžete díky appce v mobilu půjčit skútr i s helmou a vyrazit, kam potřebujete. A kdybyste pochybovali - ano, skútr je elektrický, přepravou na něm tak šetříte životní prostředí.

"Služby sdílené bezemisní mobility, které respektují lokální specifika Prahy, považujeme za velmi pozitivní příspěvek pro naše město," řekl ke spuštění služby pražský primátor Zdeněk Hřib, který je známý svou snahou snížit automobilovou dopravu ve městě. 

Jak se skútry osvědčí v konkurenci všech pražských kol a koloběžek, ukáže čas. Vyzkoušet je ale můžete i vy, stačí kouknout na be-rider.cz pro víc informací a pak už jen stáhnout appku a směle vyrazit do víru velkoměsta.

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější