Žádný učený z nebe nespadl. A jak funguje reálná firma a co se v ní po vás bude chtít, vám školní sylabus nevyzradí, ani když se bude kdovíjak snažit. Ani červený diplom nepomůže. Musíte prostě zatnout zuby, projít dveřmi a zažít si to na vlastní kůži.
Někdy to může být docela hukot, pobrat všechny ty nové informace, nové kolegy, pravidla, projekty, povinnosti, firemní kulturu, hierarchii a dalších tisíc věcí. Naštěstí jsou ale firmy, které se vám ty první dny na bojišti snaží co nejvíc ulehčit. Hodně vážně to bere třeba Deutsche Telekom Services Europe (DTSE), která má jednu ze svých nejakčnějších kanceláří právě v Brně.
Kamarád do nepohody
"Aby se k nám novým kolegům nastupovalo v klidu a v pohodě a aby zvládli všechny ty úvodní procesy a začlenění, které občas mohou být docela fuška, jsme loni zavedli tzv. Buddy program," říká Michelangelo Ischia, místní Communication Specialist. "Každý nováček tak díky němu dostane od prvního dne u nás k ruce tzv. Buddyho, tedy kamaráda, který mu pomůže pochopit organizaci, strukturu a kulturu společnosti, skrze různá setkání, kávy a obědy ho představí kolegům i nadřízeným a rád poradí s čímkoli, s čím si nováček nebude vědět rady."
Funguje jim to. Od chvíle, co ve firmě program spustili, se do něj zapojilo celkem 22 kamarádů. S nástupem pomohli více než 58 novým kolegům a za svou pomoc obdrželi průměrnou známku 4,8 z 5 bodů, což jen potvrzuje, že tito pánové a dámy dost dobře vědí, co dělají. A taky se snaží - na konci každého roku se totiž vyhlašuje nejúspěšnější "Buddy of the year", tedy kamarád všech kamarádů, a kdo z nás by takový titul nechtěl, že.
Deutsche Telekom Services Europe
DTSE patří mezi tzv. centra sdílených služeb. Svým klientům po celé Evropě poskytuje služby hlavně v oblasti účetnictví a financí, ale také v oblasti strategie, procurementu a business developmentu. V jejich brněnské pobočce pracuje víc než stovka lidí a mezi nimi i solidní počet začínajících talentů, takže se nemusíte bát, že byste tu nenašli pochopení, i když jste úplně na začátku své kariérní cesty. Přece jen - průměrný věk je tu 32 let a to mluví samo za sebe.
Momentálně nabízejí celou řadu pozic, tak klikněte na kariérní stránky DTSE a podívejte se, jestli náhodou nemají i něco pro vás. Nikdy nevíte - třeba se najdete zrovna tady.
Millennial friendly
Pokud o DTSE zatím nic moc nevíte, vězte, že jde o jedno z nejvýznamnějších jmen evropského telekomunikačního byznysu. Svým klientům (např. u nás je jejich největším klientem T-Mobile Czech Republic) poskytují rozsáhlé finanční a účetnické služby, a kromě toho jim pomáhají i s byznysovou strategií, developmentem nebo třeba procurementem. Mezinárodní prostředí plné cizinců asi ani není třeba zmiňovat, co je na DTSE ale hodně zajímavé, je, že průměrný věk všech členů jejich brněnské pobočky je jen 32 let.
"To, že máme tak nízký věkový průměr, je do velké míry způsobeno tím, že dáváme často a rádi šanci mladým lidem už při škole nebo hned po škole," vysvětluje Michelangelo. "Nabízíme různé studentské stáže i uplatnění pro čerstvé absolventy a rádi říkáme, že jsme millennial friendly, protože jsme mladí a flexibilní, ale taky našim zaměstnancům umožňujeme pracovat v atmosféře důvěry a vzájemné podpory, která je podle různých kariérních průzkumů zejména pro mileniály a generaci Z nadmíru atraktivní. Chceme, aby naši zaměstnanci měli možnost navrhnout si svou kariéru tak, aby je co nejvíc naplňovala, a pomáháme jim s tím, aby rostli nejen jako profesionálové, ale i jako osobnosti."
Learning Hub
S profesionálním rozvojem a růstem úzce souvisí zejména možnost dál se vzdělávat a v DTSE si toho jsou moc dobře vědomi. Svým zaměstnancům proto nabízejí celou škálu interních certifikací a kurzů, rozsáhlou e-knihovnu, víc než pět tisíc e-trainingů a spoustu dalších projektů a možností sebezdokonalení snad naprosto ve všem, co by vás mohlo napadnout.
"Nabízíme kurzy a lekce různých oborů a specifikací, které procvičují hard i soft skills. Učíme třeba projektový management, komunikaci, účetnictví, leadership, prezentační dovednosti, mluvení na veřejnosti, time management a spoustu dalšího," vyjmenovává Michelangelo, podle něhož je nějaká forma Learning Hubu dnes pro každou moderní společnost absolutním "must-have". "Kromě toho si naši zaměstnanci mohou zkusit i více technická zaměření kurzů, třeba s důrazem na SAP, SQL nebo Python a různé analytické nástroje."
On-line, ve třídě i skrze projekty
Možnosti učení a sebezdokonalování jsou tady maximálně rozmanité, a každý si tak může najít to, co mu nejlépe vyhovuje. "Někteří kolegové se raději sebevzdělávají skrze knihy, jiní preferují e-learning a další se chtějí učit naživo, ty všechny podporujeme. Kolegům, kteří by sami chtěli učit, umožňujeme kurzy vést a ty, co mají rádi ‚learning by doing‘, necháváme vytvářet a rozvíjet vlastní projekty," pokračuje Michelangelo s tím, že těmhle "projekťákům" pak firma poskytuje zázemí, nástroje, vzdělávání i rady tak, aby svůj projekt dovedli do zdárného konce. "Jsme zvyklí na to, že našim klientům přinášíme často netradiční a inovativní řešení, je proto logické, že podobně přistupujeme i k našim zaměstnancům a umožňujeme jim angažovat se tam, kde je to podle nich potřeba, a při tom posouvat sebe, kolegy i celou společnost."
Některé z úspěšně dokončených projektů jsou vážně zajímavé - vznikla tu třeba iniciativa #stayhealthy, která zaměstnancům radí, jak na zdravý životní styl, a k tomu nabízí kurzy jógy, protahování, masáží nebo fotbalu a také organizuje Den zdraví / Health Day, který bude mít premiéru teď v dubnu. Czeched-In projekt zase pomáhá kolegům cizincům s vyřizováním víz. Volun-T podporuje společensky prospěšné aktivity firmy - například zprostředkovává zaměstnancům možnost podílet se na nějaké dobrovolnické akci nebo dumá nad tím, jak udělat kanceláře zelenější.