Mirek: Mezinárodní kontext
„Pro konstruktéra je vždycky velmi důležité mít možnost si svůj produkt i takříkajíc osahat. To vám dá zpětnou vazbu, jakou žádná počítačová vizualizace nemůže poskytnout. Samozřejmě se v takovou chvíli dostavuje i určitý pocit zadostiučinění. Možnost navíc vidět, že se vaše práce setkala s úspěchem, vám pak dává i motivaci k další práci,“ říká třeba Miroslav Fric, Mechanical Design Engineer na vývojových projektech, který se podílel na vývoji demonstrátoru budoucího směřování v propojení palubních systémů. „Jde v podstatě o propojení kamer nahrazujících zpětné zrcátko, monitorování interiéru cestujících a dětí a parkovací kamery. Šlo o jednu z nejnovějších vizí naší společnosti, která se poprvé představila na světově největším veletrhu elektroniky CES v Las Vegas.“
Kompletní mechanická realizace včetně stavby prototypu proběhla v Praze, vývoj softwaru a hardwaru, stylistický návrh a optika ve Francii a dokončení obstarali v USA. „Nejsložitější na tom celém proto byla asi komunikace různých technických oborů z různých států. Taková mezinárodní spolupráce je sice výzvou, na druhou stranu i zábavou,“ podotýká Mirek, zatímco Valeo se svými klienty řeší budoucí sériovou realizaci podobných projektů a vizí postavených na obdobném – Mirkově – základu.
Taky si chcete „ohmatat“ výsledky své práce? Společnost Valeo v Česku nejen vyrábí klimatizační jednotky, kompresory, výparníky a kontrolní panely pro jejich ovládání, ale patří také mezi nejaktivnější tuzemské vývojáře senzorů, softwarů a systémů pro autonomní auta. Těmi jsou např. parkovací asistenty, kamery, automatické nouzové brzdění, hlídání mrtvého úhlu nebo adaptivní tempomaty.
Do svého pražského R&D centra navíc momentálně hledají celou řadu šikovných mladých talentů, mezi kterými můžete být třeba vy - zjistěte na kariérních stránkách společnosti Valeo.
Pavel: Když to začne fungovat…
„Vyzkoušení nových technologií, které ještě nejsou v sériové výrobě, je vždy vzrušující. Když se pak jednalo o můj vlastní projekt, byl jsem pyšný. Je úžasné jet v autě po testovací dráze bez držení volantu a věřit své vlastní práci,“ doplňuje Mirka kolega Pavel Matějka, který předělal klasické sériové auto na testovací, v němž se skloubily všechny momentálně nejvyužívanější moderní technologie společnosti Valeo, například ultrazvuk, kamery, lidar či radar.
„V rámci projektu jsem se vlastně dostal ke všem technologiím, které jsou v nových systémech pro autonomní vozy. Mohl jsem si je takříkajíc osahat a porozumět jim a jejich využití v reálné praxi. Také jsem měl šanci spolupracovat se špičkami v oboru automotive,“ popisuje Pavel, jehož auto se bude používat pro zaškolování nových zaměstnanců do problematiky technologií, se kterými společnost Valeo pracuje, a také pro jejich prezentaci externím partnerům a klientům. „Člověk je vždycky šťastný, když po měsících vývoje začne něco fungovat tak, jak by mělo. Profesně jsem se při tom naučil mnoho, ale taky chytil trochu nemoc z povolání. Teď jdu po ulici a všímám si, jaké auto má jaký senzor.“
Miloš: Zadostiučinění a hrdost
Nejen českými nápady jsme doma živi. Třeba Miloš Holec pomáhal vyvíjet software pro řídicí jednotku systému automatického parkování (Park4U), který nebyl původně jeho, ale i přesto díky němu získal celou řadu nových zkušeností, a to zejména se zahraničním přesahem. „V momentě, kdy byl software připraven a otestován na simulátoru, jsme si pak výsledek našeho snažení vyzkoušeli přímo v autě nejdříve na testovací dráze a poté i v reálném provozu. To byl skvělý pocit. Od té doby rád naše produkty prezentuji a pokaždé, když si sednu do kamarádova auta, které používá systém, na kterém jsem pracoval, cítím hrdost,“ říká Miloš, který na projektu a jeho dalším vývoji pracuje i nadále.