Každá společnost je jiná, každá má jinou vizi, dress code, strukturu, představu o svých zaměstnancích i svém poslání a každý HR manažer také hledá vhodné kandidáty trochu jinak než jeho kolega jinde. Dokonalý zaručený návod na to, jak zaskórovat všude, prostě neexistuje. Existují ale dobré rady do začátku, které se třeba mohou zdát na první pohled banální, ale znamenají opravdu hodně.
Na to, co by mladým kandidátům doporučili profíci z vlastní zkušenosti, jsme se zeptali v AB InBev, největší pivovarnické společnosti na světě, která má svoji pobočku i v Praze.
1. Informujte se
Hlásíte se do konkrétní společnosti na určitou pozici, na pohovoru byste se proto neměli ukázat s nulovou znalostí obojího. Recruiter i manažer, který u pohovorů také bývá, budou chtít vědět, proč zrovna oni, co se vám na firmě líbí a jak si představujete své působení v ní. Projet si jejich web, zkusit si na netu vyhledat, jak to u nich vypadá a co se aktuálně děje, je proto naprostý základ přípravy na pohovor. Když se tedy vydáte třeba na pohovor do logistiky v AB InBev a rozpovídáte se o tom, že společnost používá pro transport produktů v USA Semi trucky od Tesly, plusové body se vám jen pohrnou.
2. Přijďte včas
Budete se divit, kolik lidí má za to, že přijít o pět minut později je přece v pohodě. Není. Přijít dřív naopak dokazuje, že jste zodpovědní a respektujete pravidla. Poskytne vám to také dostatek času na to, se vydýchnout a srovnat si v hlavě, co chcete říct, ještě než do místnosti s recruiterem vůbec vstoupíte. Při samotném pohovoru tak budete méně nervózní.
5 TIPŮ OD RECRUITERA
- Potřesením rukou ukážete sebedůvěru, takže mějte pevný stisk a dívejte se do očí.
- Pokud znáte jméno personalisty/manažera, zkuste si ho najít na LinkedInu a zjistit o něm více. Víc zjistěte i o společnosti, jejích produktech, historii a hodnotách.
- Vysvětlete, proč vás zajímá pozice, na kterou se hlásíte, a proč na ni zrovna vy máte.
- Odpovídejte k věci a dávejte dobré příklady z vlastních zkušeností (použijte tzv. STAR metodu - jaká to byla situace, jaký úkol, jaká byla vaše akce a jaké to přineslo výsledky).
- Ptejte se - začněte s otázkami souvisejícími s pozicí, abyste ukázali motivaci a zájem, neptejte se jako první na plat, bonusy a dovolenou, to nevyznívá dobře.
3. Učesat a upravit
Zní to jak ze školky, přijít učesaný a upravený, ale má to svůj důvod. Personalisté vás nikdy dřív neviděli a první dojem je pro váš další úspěch strašně důležitý. To, že byste se měli obléknout do čistého oblečení, je asi jasné všem, dobré je ale také zjistit, jaký dress code v dané společnosti mají a respektovat ho.
AB InBev
AB InBev je největší pivovarnická společnost na světě. Produkuje víc než pět set značek piv a mnoho z nich určitě znáte - Stella Artois, Corona, Leffe, Becks atd. Co ale možná nevíte, je, že jedna z jejich hlavních poboček sídlí v Praze a zabývá se hlavně logistikou, financemi a sdílenými HR službami. Jeden vedle druhého tu sedí lidé ze 46 zemí světa a 38 národností a každou chvíli spolu zajdou na jedno probrat nejen to, co se zrovna děje v práci.
Takže pokud máte i vy k pivu blízko, mrkněte, jaké pozice momentálně obsazují, na stránkách AB InBev na jejich profilu na kariérním portálu Proudly.
4. Nepřehánět upřímnost
To neznamená lhát. Lhát se nemá (a to nejen na pohovorech), každá lež vás totiž dřív nebo později dostihne. Nepřehánět to s upřímností znamená poznat, co je vhodné a co ne. Samozřejmě můžete říct, že jste odešli z předchozí práce, protože jste chtěli být víc involved v chodu firmy, ale váš nadřízený byl jiného názoru. Už si ale nechte pro sebe, že to byl nekompetentní blbec, co si nedokázal ani zavázat tkaničky u bot. Na člověka, co může dost dobře být vaším příštím nadřízeným, to totiž moc dobrý dojem neudělá.
5 TIPŮ OD LOGISTICKÉHO MANAŽERA
- Připravte si představení sebe sama - čím začnete, co zmíníte a proč mluvíte právě o tomhle.
- Nezapomeňte na oční kontakt, divili byste se, jak pozitivně působí.
- Nesnažte se ukázat své slabé stránky jako silné (např. perfekcionismus) a buďte upřímní ohledně svého prostoru pro rozvoj.
- Ukažte energii a drive a použijte pravidlo 70-30. Kandidát by měl mluvit 70 % času, recruiter 30 %.
- Uvádějte specifické a relevantní zkušenosti, příliš nezobecňujte.
5. Ptejte se
"Chcete se na něco zeptat vy nás?" Tahle otázka padne na konci každého pohovoru a "nic mě nenapadá" není úplně nejvhodnější odpověď. Pokud víte, že vás na místě ve stresu asi nic moc nenapadne, připravte si pár otázek předem. Ptejte se třeba na to, jak je sám personalista ve společnosti spokojen, jak dlouho tam působí, na jakých projektech byste se podíleli, kdybyste uspěli, nebo co firma chystá v nejbližší době za novinky. Zkrátka dokažte, že vás společnost i lidé v ní opravdu zajímají, poslední dojem je totiž stejně důležitý jako ten první.
10 TIPŮ OD FINANČNÍHO MANAŽERA
- Vyšperkujte svůj životopis - I když nemáte žádné pracovní zkušenosti, určitě zmiňte stáže, relevantní brigády, certifikáty nebo ocenění.
- Věnujte čas přípravě motivačního dopisu - Většina uchazečů to podcení nebo úplně vypustí, s perfektním motivačním dopisem tak budete rozhodně vyčnívat z davu.
- Nastudujte co nejvíce informací o firmě - Ať znáte její mise, historii, kulturu, zjistěte si více informací o náborářích - to všechno se vám bude na pohovoru hodit.
- Natrénujte si odpovědi na běžné pohovorové otázky - Kde se vidíte za pět let? Proč vy? Jaké jsou vaše silné a slabé stránky? Jaké jsou vaše platové podmínky? A podobně.
- Přijďte o deset minut dříve - Nikdy nevíte, co vás po cestě na pohovor potká, mějte proto raději časovou rezervu.
- Buďte sami sebou - Nesnažte se přetvařovat. Pokud vás firma nebude chtít takové, jací jste, není ani pro vás tou pravou.
- Energie, zápal, pozitivita - Firmy nabírají mladé, aby osvěžili atmosféru v týmu, tak ukažte, že to zvládnete.
- Udržujte oční kontakt - Dělá to zázraky a dokážete tím, že máte kuráž a nemáte co skrývat.
- Uvádějte konkrétní příklady - Můžou být klidně ze školy nebo z osobního života. A cení se, protože vám dodají na autenticitě.
- Připravte si vlastní dotazy - Chytrými a trefnými dotazy k tématu prokážete skutečný zájem o pozici i o firmu.