Pánové, co všechno se dnes v automotive řeší prostřednictvím IT?
Honza: Informační systémy řídí veškeré procesy, jmenovitě objednávky, plánování výroby, kalkulace a objednávání dílů, příjem dílů, interní logistiku, lisovnu, svařovnu, lakovnu, montáž, kontrolu kvality… to ale asi nikoho nezajímá, že? Zajímavější situace nastává, když klíčový informační systém selže. Nám se to za dvanáct let výroby naštěstí nestalo, ale traduje se historka z Japonska, kde systém pro řízení montáže nefungoval. Tehdy vedoucí výroby zavelel: „Budeme vyrábět náš bestseller: auta v bílé barvě, s volantem nalevo, automatická převodovka, výbava taková a taková.“ A jeli. Takové rozhodnutí si dneska ani neumíme představit, protože naše produkce má tisíce variací a prakticky žádná dvě auta, jedoucí v daný čas po lince, nejsou úplně stejná. Díky informačním systémům je to možné.
Marek Herda – Specialist - Security and Industry 4.0 Projects, IS – Infrastructure Services
Dáte nám příklad, co třeba IT řeší?
Marek: Třeba při úplně jednoduché činnosti, jako je utažení šroubku, musí být zajištěno, že je utažen správnou silou, rychlostí a další parametry. Tak vezmete „utahovačku“ a nastavíte na ní požadované hodnoty. Dokud pracuje tak, jak má, vše je v pořádku. Jednoho dne se ale při kontrole utažení přijde na to, že šroubek není utažen tak, jak by měl. V krajním případě, nemá-li například vadná „utahovačka“ zálohu přímo na lince, se po dobu výměny či opětovného seřízení zastaví výroba. Vyvstane otázka, co udělat pro to, aby se tato situace neopakovala. Pro vyřešení jsou potřeba data, a v tomto okamžiku nastupujeme my, IT. A asi si umíte představit, kolik je v autě šroubků a kolik je v automobilce zařízení a nástrojů.
Někdy se k datům nemůžeme dostat, ať už z důvodu, že je zařízení prostě neposkytne nebo je prostě neví. Ale my je potřebujeme. A tady nastupuje moderní IoT (internet věcí) a senzory všeho možného. Ty je nutné naprogramovat, otestovat, připojit, integrovat – náš úkol. Další zajímavá oblast pro IT je pak určitě kontrola kvality, která je pro TPCA alfou a omegou.
Co osobně považujete za nejzajímavější?
Marek: Rozhodně je velmi zajímavá oblast Prediktivní údržby – oprava/výměna zařízení těsně před poruchou. Je to takový Minority report v praxi. Oproti preventivní údržbě, kdy se zařízení servisuje, obvykle po pevně stanoveném časovém období, přináší dvě jasné výhody. Díky tomu, že víte, kdy se zařízení rozbije, můžete zařízení využít na maximum prodloužením servisních intervalů a také vás porucha nepřekvapí.
Může to vypadat, že to není IT věc, ale aby prediktivní údržba fungovala, potřebujete velké množství dat – ta se musejí nějak získat, přenést, uložit, vizualizovat, analyzovat a k tomu potřebujete počítače, servery, síť… Velký potenciál také vidíme v kamerách při rozpoznávání a kontrole všeho možného.
Každou čtvrtou pozici v TPCA obsadí absolventem. Studentům společnost nabízí odborné stáže, kdy sami pracují na vlastních projektech, setkávají se při tom s nejmodernějšími technologiemi a poznávají každodenní činnost manažerů a specialistů přímo „v terénu“. V rámci stáže v TPCA studenti navíc mohou zpracovávat své závěrečné práce.
Zjistěte, jaké volné pozice TPCA aktuálně nabízí?
Jaké největší výzvě IT v automotive momentálně čelí?
Honza: Z krátkodobého pohledu je to určitě nedostatek kvalifikovaných profesionálů, na to si stěžují IT zaměstnavatelé napříč odvětvími. Naštěstí v TPCA IT je naše strategie postavena na rozvoji mladých talentů, hlavně absolventů vysokých škol, kteří u nás dostávají velmi dobrou příležitost odstartovat svoji kariéru.
Jan Průcha - Operations and Services Manager, IS Applications
Proč by k vám měl jít absolvent VŠ pracovat?
Honza: Jsme jediný společný podnik Toyota a PSA a jako takový máme unikát v tom, že (jako IT) nepodléháme korporátnímu vedení IT, a navíc jsme doslova na dosah výrobních linek. To nám umožňuje obrovskou flexibilitu, vymyslet si něco nového, doslova sejít ze schodů do výrobní haly a hned to tam vyzkoušet. Myslím, že to je tak trošku záměr obou velkých globálních firem: dejme Čechům prostor a v čem uspějí, to standardizujeme v našich dalších závodech.
Obecně tu máme okolo 500 zaměstnanců mladších třiceti let. A to na všech odděleních. Mladí jsou u nás zkrátka vítáni. A to nejen na papíře, každou čtvrtou pozici obsadíme absolventem. U většiny poptávaných pozic nejsou potřeba mnohaleté zkušenosti. Stačí mít drive a chuť na sobě pracovat.