Škoda Transportation je společnost, o které píšeme rádi, protože ona má na oplátku zase ráda mladé lidi. V místním vývojovém týmu produktového manažera Jirky Vokouna působí celá řada mladých nadšených techniků, kteří už pěkných pár let vymýšlejí, jak budou vypadat tramvaje a vlaky budoucnosti. Protože budoucnost začala už včera a Škodovka je připravena.
Od nákresu až po finální výrobek tu můžete pozorovat, jak se váš nápad zhmotňuje a uskutečňuje, což je poměrně vzácná situace. A aby toho nebylo málo, co vyšlo z vaší hlavy, si nakonec může najít cestu třeba až na kraj světa. Plzeňská Škodovka totiž nevyrábí jen pro Česko, ale také třeba pro trh v Asii a odborníky je oceňována jako jedno z nejdůležitějších jmen v oboru kolejových vozidel.
Darwin, Doyle a Škoda
Když ale otočíme pomyslná kolečka historie skoro o sto šedesát let zpátky, zastihneme českého šlechtice Arnošta Valdštejna při rozhodování o tom, že svou továrničku přestěhuje ze Sedlce do Plzně, kam se konečně dostala dráha. Jeho byznys proto odtud může kvést lépe než z vesničky uprostřed ničeho. Píše rok 1859 a Valdštejn v Plzni začíná vyrábět zařízení pro cukrovary, pivovary a doly, kotle a ocelové konstrukce.
Abychom vás trochu uvedli do kontextu doby - v rakouském císařství v tu dobu vládne František Josef I. a v Anglii královna Viktorie. Charles Darwin zrovna zveřejňuje svou práci O původu druhů, zatímco ve skotském Edinburghu teprve přichází na svět Arthur Conan Doyle, který později stvoří nesmrtelného Sherlocka Holmese. Na mapě Evropy se objevuje Rumunsko a v Americe počíná životní dráha Williama Henryho Bonneyse, který se jednou zařadí mezi nechvalně proslulé legendy Divokého západu jako psanec a pistolník Billy the Kid. No a do Valdštejnovy továrny přichází jako vrchní inženýr tehdy sedmadvacetiletý Emil Škoda.
Okřídlený šíp
Asi nejslavnější české logo navrhl mladý malíř František Michl v roce 1923. Šíp v něm symbolizuje rychlost, jeho křídla pokrok a volnost. Oko v křídle poukazuje na přesnost výroby a vnímavost k okolí a kruh, ve kterém je šíp umístěn, je symbolem jednoty, úplnosti, světa a harmonie. Hodnota loga se odhaduje na miliardy korun.
Emil začíná továrnu okamžitě rozvíjet, získává zajímavé zakázky nejen doma, ale i za humny, a když se o tři roky později hraběti Valdštejnovi zdá továrna na obtíž a chce ji prodat, Emil ji bez prodlení koupí a z malé továrničky o několika desítkách zaměstnanců postupně vybuduje kolos se čtyřmi tisíci lidí. Škodovy závody rostou a rozvíjejí se i v momentě, kdy Emil sám na následky dlouhodobého stresu a vyčerpání umírá.
Krakatit a Škoda vs. Škoda
V době první světové války byla firma největším průmyslovým podnikem Rakouska-Uherska a soustředila se hlavně na výrobu zbraní a munice. Výbuch v její továrně v Bolevci prý mimochodem inspiroval Karla Čapka k sepsání románu Krakatit. A dál se rostlo i potom - ve 20. letech koncern zaměstnával více než pětatřicet tisíc lidí a koupil mimo jiné i mladoboleslavský závod Laurin & Klement, který vyráběl automobily. Když si k tomu vezmete, že přesně v té době navrhl František Michl, dvaadvacetiletý malíř a designér z Domažlic, slavné logo okřídleného šípu, které má dnes miliardovou hodnotu, musí vám být jasné, proč jsou mladí lidé i dnes pro Škodovku tak důležití.
A taky možná chápete, proč je logo Škody Transportation a Škody Auto tak podobné - podnik se rozdělil po druhé světové válce. Automobilka se vyvíjela separátně a po pádu socialistického režimu ji odkoupil německý koncern Volkswagen. Továrna v Plzni zaměřená na těžké, investiční a dopravní strojírenství ale zůstala i po sametové revoluci v českých rukou a postupně se přerodila v dnešní Škodu Transportation, která se úspěšně soustředí na vývoj a výrobu vozidel pro městskou hromadnou dopravu a železnici. Že budou lokomotivy, tramvaje a trolejbusy z Plzně dobývat svět až do takové míry, jako se to dnes daří Škodě Transportation, se Emilovi asi ani nesnilo. Určitě by ale byl na svou malou a zprvu podceňovanou továrničku neskutečně hrdý.
Vzhůru do budoucnosti
Díky špičkové práci více než sedmi set konstruktérů, projektantů a designérů a díky stovkám milionů korun ročně investovaným do vlastního výzkumu a vývoje může plzeňská Škodovka přicházet pravidelně na trh s novými a moderními produkty, na jejichž vývoji se můžete podílet i vy. Každá chytrá česká hlavička je tu vítaná a je jí dána šance ukázat, co umí. Lidé tu totiž po těch sto šedesáti letech už moc dobře vědí, že jestli Češi něco umějí, tak předčit očekávání.