Veroniko, jaký je ve Starbucks kariérní postup?
Po absolvování základního školení získává nováček certifikaci Barista, z něhož se časem může stát i barista trenér. Člověk na této pozici je zkušený, zvládá baristické dovednosti, a proto učí ostatní. Následuje Key Partner, což je vedoucí směny, který se například stará o to, aby baristé měli na směně všechno, co potřebují, kontroluje, jestli jsou zákazníci spokojeni, a odvádí tržby. Další pozicí je Shift Supervisor, který je zaměřený buď na Facility, nebo na Product. Facility Manager pečuje o zařízení a čistotu kavárny. Product Manager zajišťuje objednávky, počítá inventuru nebo analyzuje, kolik se čeho prodává. Pro naše baristy je nejatraktivnější pozicí Assistant Store Manager, který by měl být schopný zastoupit člověka na pozici Store Manager v jeho nepřítomnosti.
Dále si nabírá a sestavuje svůj vlastní tým lidí, má na starosti, aby tréninky probíhaly v pořádku a aby se baristům u nás líbilo, proto od nich neustále sbírá zpětnou vazbu. Plánuje směny a analyzuje také například, kolik jsme proplatili na mzdách, nebo si hlídá, aby byl za svátky vyplacen double pay. A pak už je to jen krůček k pozici Store Manager, kterou nyní zastávám i já.
Mám na starost chod kavárny, ale už se zaměřením na business. Sleduji například, ve kterých částech dne zákazníci nejčastěji chodí nebo jaká je moje konkurence v okolí kavárny. Analyzuji, jestli plním plány počtu denních transakcí, zda ke mně pořád chodí tolik zákazníků jako loňský rok nebo jaký je narůst. Důležité pro mě ale je, že stále trávím většinu svého času za barem a pořád jsem v kontaktu se zákazníky a s baristy, kterým pomáhám s jejich rozvojem.
K vaší pozici patří také šéfování lidí, kde jste tyto znalosti získala?
Přímo ve Starbucks. Každý, kdo půjde na nějakou pozici, prochází speciálním tréninkem. Trénink na pozici Store Manager trvá tři až čtyři měsíce, na Assistant Store Manager dva měsíce, barista by se měl vytrénovat za 1 měsíc. Prostřednictvím různých školení s profesionály tak lidi naučíme vše, co po nich chceme.
Jaká zajímavá školení jste například absolvovala?
Napadají mě teď dvě. Zákazníkům chceme vydávat naprosto profesionální nápoje, a proto děláme latte art. Pamatuji si právě na školení, kdy jsem se mohla latte art učit s baristou, který ho uměl moc dobře. A moje asi nejsilnější vzpomínka je, když jsme v manažerské části měli velmi zajímavé školení na leadership a koučink s Alanem Polanskym, který patří v této oblasti mezi jednoho z nejznámějších učitelů.
Když jste do Starbucks nastupovala, jaký byl váš kariérní cíl?
Tenkrát jsem potřebovala práci, protože jsem se chtěla v posledním roce bakalářského studia osamostatnit. Studovala jsem humanitní vědy se zaměřením na vzdělávání, proto bych teď mohla učit občanku a dějepis, což jsem vždycky chtěla dělat. Byly to moje oblíbené předměty a chtěla jsem směřovat k pedagogice a věnovat se lidem. Když jsem proto ve Starbucks začínala jako barista, tak jsem upřímně zpočátku nevěřila, že tady zůstanu. Podařilo se mi ale dělat něco, co mě baví, i když jsem to nevystudovala, a zároveň lidi dál vzdělávám. Starbucks má totiž v současné době hodně kaváren a na každé z nich se rozvíjí spousta lidí, se kterými mám školení a pomáhám jim, aby se dostali tam, kde jsem já, nebo i ještě mnohem dál.
Proč podle vás Starbucks dává mladým lidem možnost, aby v poměrně krátké době postupovali na kariérním žebříčku výš?
Určitě to souvisí se sílou naší značky. Neustále se rozvíjíme a otvíráme nové kavárny, a proto lidi potřebujeme. Vše je sami naučíme, čímž mají ke značce silnější vztah, a navíc máme lidský přístup, protože lidskost je jedna z našich firemních hodnot. Pokud se jim u nás líbí a pracují tak, jak od nich očekáváme, můžeme je rozvíjet dál. Tím pádem ale zase potřebujeme nové lidi.
Na jaké pozice v současné době lidi hledáte?
Za sebe si myslím, že hledáme úplně na všechny pozice. Starbucks už nemá kavárny pouze v Praze, ale i v Ostravě, Brně, Hatích, Hradci Králové a plánujeme se rozšiřovat dál. Každá kavárna potřebuje obsadit pozice Store Manager, Assistant Store Manager, Product Manager, Facility Manager, vedoucí směny a hlavně mít svůj baristický tým.
Co od uchazečů požadujete?
Důležitá je pozitivní energie. Nemyslím tím, že musí mít pořád pusu od ucha k uchu, protože pro každého je přirozené něco jiného. Mělo by ale z něj vyzařovat, že ho práce baví. Dále je pro nás zásadní komunikace se zákazníkem. Angličtina nebo jiný cizí jazyk je výhodou, ale ne podmínkou. Znám spoustu baristů, kteří na svém začátku neuměli obsloužit zákazníka v anglickém jazyce. Časem ale komunikaci od ostatních odposlouchali a jsou šťastní, že se něco naučili. Spíš než znalosti cizího jazyka, proto tou komunikací myslím nebát se jít zákazníkům naproti. A potom musí být týmovými hráči. Jednak všechny úspěchy kavárny slavíme společně, ale také se umíme podržet. Někdy je například strašně dlouhá fronta a jednomu z baristů právě skončila směna, takže může jít domů. Srdcař ale třeba zůstane o chvilku déle a pomůže nám.
A co se u vás například naučí?
Noví uchazeči nemusí o kávě nic vědět, protože je vše během rozsáhlého a zajímavého tréninku naučíme. Zmínila bych například práci na espresso přístroji, přípravu kávy pomocí french pressu, ale i jiné metody jako chemex a aeropress. Naučí se také latte art. Baristické kurzy na latte art jsou drahé a já jsem se ho naučila ve Starbucks během pracovní doby.
Co byste z vlastní zkušenosti doporučila baristům, kteří se chtějí časem vypracovat?
Důležité je zodpovědně plnit naše očekávání. Měli by krásně obsloužit zákazníka a připravit mu kvalitní nápoj. Máme totiž poslání inspirovat a povznášet lidského ducha, zvlášť s každým šálkem v prostředí, ve kterém žijeme. Člověk by také měl na kavárně opravdu strávit čas, na kterém jsme se předem domluvili. Nejde jen o to, že máme dohodu, kterou musí plnit, protože ho tady potřebujeme. Díky času strávenému na kavárně se bude v týmu cítit mnohem líp, bude si ve své práci jistější a začne kavárnu vnímat víc jako svoji a naváže vztah se svými stálými zákazníky.. Pokud se tohle stane, má otevřené dveře jít dál.
Jaké je ve Starbucks pracovní prostředí?
Atmosféra je opravdu hodně přátelská. Nenazýváme se zaměstnanci a neříkáme, že někdo je náš podřízený a my jeho nadřízení. Nazýváme se partnery a všichni si ve firmě tykáme. Když jsem pracovala na pozici baristy, oceňovala jsem zpětnou vazbu, která je také jednou z našich klíčových hodnot. Kdykoliv se proto někomu něco povede, společně to oslavíme a pochválíme se nahlas přede všemi. Pokud někdo naopak něco nedělá dobře, včas se to od nás adekvátní formou dozví.
Zmínila jste už dvě klíčové hodnoty, lidskost a zpětnou vazbu, jaké další hodnoty Starbucks má?
Naše úvodní věta je, že naši partneři, naši zákazníci a naše káva jsou základem našich hodnot, kterými žijeme. První z těch klíčových hodnot je, že vytváříme kulturu sounáležitosti, vřelosti, kde každý je vítán. Každý partner, ať už cizinec, student, nebo maminka na mateřské dovolené, u nás má své místo. Stejnou hodnotou se řídíme i u zákazníků. Ať už je člověk turista, nebo Čech a Starbucks má rád, a proto si u nás chce dát kávu, nebo k nám jde poprvé, zážitek z naší kavárny musí být pokaždé stejně dobrý. Další hodnotou je, že společně měníme zažité, rozvíjíme sami sebe a společnost navzájem.
Sleduj Starbucks na:
- blogu, kde se dozvíš nejžhavější novinky
- Facebooku
- Instagramu
- profilu kariérního showroomu Proudly
Líbí se ti Veroniky příběh? Chceš zažít podobný? Mrkni, koho hledají.
Co zažitého například měníte?
V současné době pracujeme na tom, abychom šli víc naproti našemu zákazníkovi na celé ploše kavárny. Starbucks je vnímán tak, že stojíme za barem, ale mezi lidi moc nechodíme a tohle chceme do budoucna změnit.