K jevu s názvem akvaplaning dochází, když je silnice, po které jedete, mokrá. Učebnicovým příkladem je, jedete-li přímo skrze vodu, stát se vám to ale může i při nebo po relativně mírném dešti. A čím méně dramaticky vypadá, tím hůře, protože kolikrát neodhadnete situaci vozovky správně. Máte dojem, že je poměrně suchá, a ejhle, už se kloužete.
Pokud se pneumatika dostatečně nedotýká vozovky - a když je mezi ní a povrchem silnice voda, tak se to děje - nemusí být vozidlo dobře ovladatelné a pak stačí už jen relativně málo a máte nehodu, kterou jste nezavinili a na kterou jste ani nepomysleli, dokud jste se v ní neocitli. Akvaplaning je zkrátka hodně nebezpečný a velmi špatně odhalitelný jev. "I s těmi nejlepšími pneumatikami vyvolává náhlý akvaplaning u řidiče leknutí, což už samotné může znamenat nebezpečí nehody," říká Frank Jourdan, člen představenstva společnosti Continental a vedoucí divize Chassis & Safety. "Proto vyvíjíme vysoce výkonnou technologii založenou na informacích z čidel a na softwaru, který dokáže odhalit potenciální nebezpečí vzniku akvaplaningu. Díky tomu dostane řidič varování včas."
Chytré pneumatiky
O chytrých telefonech, lednicích i autech se už nějakou dobu hovoří, chytré pneumatiky tu ale ještě nebyly. Jak vypadají? Úplně stejně jako ty běžné, v plášti ale mají zabudovaná čidla, která odesílají informace o stavu vozovky do palubního počítače. Kromě údajů o silnici je systém eTIS (electronic-Tire Information System) schopen zjistit i zbývající hloubku dezénu pneumatiky, díky čemuž může stanovit bezpečnou rychlost pro dané jízdní podmínky a předat tuto informaci řidiči.
Dalším velice důležitým faktorem při detekci akvaplaningu v řešení navrženém společností Continental jsou širokoúhlé kamery nainstalované ve zpětných zrcátkách, masce chladiče a na zádi vozidel. "V okamžiku, kdy je na silnici opravdu hodně vody, záběry z kamer zaznamenávají specifické vzory rozstřiku vody, které mají díky vytlačování pneumatikou odlišnou charakteristiku. Díky tomu můžeme odhalit akvaplaning v jeho rané fázi," vysvětluje Bernd Hartmann, projektový manažer z frankfurtské pobočky společnosti Continental, kde se momentálně pro toto řešení vyvíjí hardware i software.
Systém by tak díky analýze dat z pneumatik a kamer vyhodnotil situaci vozovky a jízdy auta a upozornil řidiče na to, jaká rychlost je v jeho stávajících podmínkách ještě bezpečná. O krok dál by pak šel ještě systém propojení automobilů - na kterém se také pracuje - který by situaci vozovky mohl sdílet i mezi auty kilometry od sebe. Dostali byste tak jako řidič varování, že se blíží mokrá silnice, pěkný kus od toho, než byste na ni skutečně vjeli.
Systém detekce akvaplaningu je momentálně ve výzkumné fázi, ale usilovně se na něm pracuje a odborníci ze společnosti plánují, že by ho měla mít nainstalovaný už příští generace nových modelů produkčních vozidel. Silniční provoz by tak v relativně dohledné době mohl být výrazně bezpečnější, což je i dlouhodobým záměrem společnosti Continental.
Vyvíjejte i vy
Chytré pneumatiky jsou jen zlomkem z novinek této společnosti, která se v poslední době silně zaměřuje na vývoj technologií, o kterých se nám dříve ani nesnilo, a to i v Česku, kde má celkem šest výrobních závodů a jedno výzkumné a vývojové centrum v Ostravě, které se věnuje mimo jiné teplotním a kapalinovým senzorům. Celkem u nás společnost zaměstnává více než 16 000 lidí, nejsme tedy jen nějaká malá lokální pobočka, ale právoplatný člen jejich globální rodiny.
"Největší fokus technologického vývoje v naší společnosti je oblast automatizace řízení, elektrifikace vozidel a konektivita," vyjmenovává Milan Souček, Country Employer Branding Specialist ve společnosti Continental. "To jsou nové technologie, které nabízíme našim zákazníkům z řad automobilek a právě zde můžeme nabídnout celou řadu výjimečných projektů i našim zaměstnancům."
Continental
Asi každý z nás si pod názvem Continental vybaví kvalitní pneumatiky, tato prestižní mezinárodní společnost se ale už zdaleka nezabývá jen jimi. Kromě brzdových systémů vyvíjí a vyrábí také vstřikovací systémy spalovacích motorů a do praxe zavádí celou řadu chytrých řešení pro bezpečnější provoz, např. chytré křižovatky nebo právě detekci akvaplaningu.
V Česku sídlí celkem na osmi místech, zejména ve východních Čechách, na Moravě a ve Slezku, a nabízí celou řadu zajímavých uplatnění. Podívejte se, jestli se v některé z nabídek nezhlédnete taky!
A co musíte splňovat, abyste se jejich zaměstnanci mohli stát? "Nejvíce u nás najdou uplatnění studenti technických škol," říká Milan. "Ti se tu mohou seznámit s celou řadou unikátních přístrojů a přímo na nich testovat nové technologie po boku našich odborníků. Studentům a absolventům v naší společnosti nabízíme jak odborné praxe v rámci studia, tak stáže či trainee programy. Již při těchto formách spolupráce se navíc účastní projektů s mezinárodním přesahem."
Kromě angličtiny jsou pro ně u kandidáta důležité i dobré analytické a komunikační dovednosti. "Opravdu zásadní jsou pak vnitřní hodnoty kandidáta, které by se měly potkávat s hodnotami naší společnosti," podotýká Milan. "Continental je německá společnost typická svou štábní kulturou, což vyhovuje především těm, kteří mají rádi jasně daná pravidla a procesy." Poznáváte se? Výborně! Mrkněte na jejich stránky a zjistěte, jak můžete začít.