Continental_úvod
poweredbyexperts

Chytré pneumatiky. Poradí si s akvaplaningem dřív, než si ho všimnete

Pokud nevíte, co je akvaplaning, patříte buď mezi neřidiče, nebo mezi ty šťastnější z řidičů, kterým ještě tenhle jev nezpůsobil žádné větší problémy. Buďte rádi. Smyk a následná ztráta kontroly vozidla na silnici je jednou z těch nejděsivějších situací, které můžete za volantem zažít. Blýská se ale na lepší časy. Společnost Continental totiž vyvíjí unikátní systém, díky němuž už na vás nevyzraje ani ta sebemokřejší vozovka.

K jevu s názvem akvaplaning dochází, když je silnice, po které jedete, mokrá. Učebnicovým příkladem je, jedete-li přímo skrze vodu, stát se vám to ale může i při nebo po relativně mírném dešti. A čím méně dramaticky vypadá, tím hůře, protože kolikrát neodhadnete situaci vozovky správně. Máte dojem, že je poměrně suchá, a ejhle, už se kloužete.

Pokud se pneumatika dostatečně nedotýká vozovky - a když je mezi ní a povrchem silnice voda, tak se to děje - nemusí být vozidlo dobře ovladatelné a pak stačí už jen relativně málo a máte nehodu, kterou jste nezavinili a na kterou jste ani nepomysleli, dokud jste se v ní neocitli. Akvaplaning je zkrátka hodně nebezpečný a velmi špatně odhalitelný jev. "I s těmi nejlepšími pneumatikami vyvolává náhlý akvaplaning u řidiče leknutí, což už samotné může znamenat nebezpečí nehody," říká Frank Jourdan, člen představenstva společnosti Continental a vedoucí divize Chassis & Safety. "Proto vyvíjíme vysoce výkonnou technologii založenou na informacích z čidel a na softwaru, který dokáže odhalit potenciální nebezpečí vzniku akvaplaningu. Díky tomu dostane řidič varování včas."

Foto: archiv Continental

Chytré pneumatiky

O chytrých telefonech, lednicích i autech se už nějakou dobu hovoří, chytré pneumatiky tu ale ještě nebyly. Jak vypadají? Úplně stejně jako ty běžné, v plášti ale mají zabudovaná čidla, která odesílají informace o stavu vozovky do palubního počítače. Kromě údajů o silnici je systém eTIS (electronic-Tire Information System) schopen zjistit i zbývající hloubku dezénu pneumatiky, díky čemuž může stanovit bezpečnou rychlost pro dané jízdní podmínky a předat tuto informaci řidiči.

Dalším velice důležitým faktorem při detekci akvaplaningu v řešení navrženém společností Continental jsou širokoúhlé kamery nainstalované ve zpětných zrcátkách, masce chladiče a na zádi vozidel. "V okamžiku, kdy je na silnici opravdu hodně vody, záběry z kamer zaznamenávají specifické vzory rozstřiku vody, které mají díky vytlačování pneumatikou odlišnou charakteristiku. Díky tomu můžeme odhalit akvaplaning v jeho rané fázi," vysvětluje Bernd Hartmann, projektový manažer z frankfurtské pobočky společnosti Continental, kde se momentálně pro toto řešení vyvíjí hardware i software.

Systém by tak díky analýze dat z pneumatik a kamer vyhodnotil situaci vozovky a jízdy auta a upozornil řidiče na to, jaká rychlost je v jeho stávajících podmínkách ještě bezpečná. O krok dál by pak šel ještě systém propojení automobilů - na kterém se také pracuje - který by situaci vozovky mohl sdílet i mezi auty kilometry od sebe. Dostali byste tak jako řidič varování, že se blíží mokrá silnice, pěkný kus od toho, než byste na ni skutečně vjeli.

Foto: archiv Continental

Systém detekce akvaplaningu je momentálně ve výzkumné fázi, ale usilovně se na něm pracuje a odborníci ze společnosti plánují, že by ho měla mít nainstalovaný už příští generace nových modelů produkčních vozidel. Silniční provoz by tak v relativně dohledné době mohl být výrazně bezpečnější, což je i dlouhodobým záměrem společnosti Continental.

Vyvíjejte i vy

 Chytré pneumatiky jsou jen zlomkem z novinek této společnosti, která se v poslední době silně zaměřuje na vývoj technologií, o kterých se nám dříve ani nesnilo, a to i v Česku, kde má celkem šest výrobních závodů a jedno výzkumné a vývojové centrum v Ostravě, které se věnuje mimo jiné teplotním a kapalinovým senzorům. Celkem u nás společnost zaměstnává více než 16 000 lidí, nejsme tedy jen nějaká malá lokální pobočka, ale právoplatný člen jejich globální rodiny.

"Největší fokus technologického vývoje v naší společnosti je oblast automatizace řízení, elektrifikace vozidel a konektivita," vyjmenovává Milan Souček, Country Employer Branding Specialist ve společnosti Continental. "To jsou nové technologie, které nabízíme našim zákazníkům z řad automobilek a právě zde můžeme nabídnout celou řadu výjimečných projektů i našim zaměstnancům."

Continental

Asi každý z nás si pod názvem Continental vybaví kvalitní pneumatiky, tato prestižní mezinárodní společnost se ale už zdaleka nezabývá jen jimi. Kromě brzdových systémů vyvíjí a vyrábí také vstřikovací systémy spalovacích motorů a do praxe zavádí celou řadu chytrých řešení pro bezpečnější provoz, např. chytré křižovatky nebo právě detekci akvaplaningu.

V Česku sídlí celkem na osmi místech, zejména ve východních Čechách, na Moravě a ve Slezku, a nabízí celou řadu zajímavých uplatnění. Podívejte se, jestli se v některé z nabídek nezhlédnete taky

A co musíte splňovat, abyste se jejich zaměstnanci mohli stát? "Nejvíce u nás najdou uplatnění studenti technických škol," říká Milan. "Ti se tu mohou seznámit s celou řadou unikátních přístrojů a přímo na nich testovat nové technologie po boku našich odborníků. Studentům a absolventům v naší společnosti nabízíme jak odborné praxe v rámci studia, tak stáže či trainee programy. Již při těchto formách spolupráce se navíc účastní projektů s mezinárodním přesahem."

Kromě angličtiny jsou pro ně u kandidáta důležité i dobré analytické a komunikační dovednosti. "Opravdu zásadní jsou pak vnitřní hodnoty kandidáta, které by se měly potkávat s hodnotami naší společnosti," podotýká Milan. "Continental je německá společnost typická svou štábní kulturou, což vyhovuje především těm, kteří mají rádi jasně daná pravidla a procesy." Poznáváte se? Výborně! Mrkněte na jejich stránky a zjistěte, jak můžete začít.

Mohlo by tě zajímat

Nejnovější