Když se řekne, že je něco chytré, hned vás určitě napadne, že je to technologicky nadřazené tomu standardnímu. Máme chytré telefony, chytrá auta, ledničky a zanedlouho můžeme mít i chytré křižovatky. "Tato technologie byla poprvé představena teprve na přelomu roku a už teď řešíme její reálnou implementaci s celou řadou měst," říká Sören Pinkow ze společnosti Continental, která koncept chytrých křižovatek vyvíjí. "Prvním městem, kde bude technologie implementována, bude Columbus v americkém Ohiu, který zvítězil v loňské Smart City Challenge pořádané tamním ministerstvem dopravy."
Tyto křižovatky by měly - kromě snížení počtu kolizí a nehod - také výrazně ulehčit provozu ve městech nebo řidičům pomoci snížit spotřebu paliva. Budou totiž reagovat na aktuální situaci vozu a dopravy v reálném čase.
Continental
Společnost Continental AG patří se svými více než 230 000 zaměstnanci v 56 zemích světa k předním globálním dodavatelům automobilového průmyslu. V České republice zaměstnává více než 16 000 zaměstnanců a působí ve výrobních závodech v Adršpachu, Brandýse nad Labem, Frenštátě pod Radhoštěm, Jičíně, Meclově, Ostravě, Otrokovicích, Trutnově a od dubna 2014 také ve výzkumném a vývojovém centru s celosvětovou působností v Ostravě. Uplatnění v celé škále oborů a specializací ráda nabízí i studentům a čerstvým absolventům.
Pro víc informací nalaďte kariérní stránky společnosti Continental.
Inteligentní semafory, radary a senzory
Jak to bude fungovat? Z pohledu řidiče naprosto jednoduše - auto vám zkrátka řekne, co ve které situaci dělat. Křižovatky totiž budou vybaveny detailními senzory, kamerami, radary a dalšími systémy, které budou snímat všechny prostory, vozidla, řidiče, chodce a další účastníky provozu v okolí. Na základě těchto údajů se speciálním algoritmem vygeneruje 360° model křižovatky v reálném čase, a technologie vám tak bude moct prozradit, jestli jedete příliš rychle, jestli je před vámi jiné vozidlo, chodec apod.
Chytré křižovatky logicky nemohou fungovat bez chytrých automobilů, které všechny tyto signály dokážou přijmout a vyhodnotit. Pokud systém automobilu zpracuje informace od křižovatky a vyhodnotí danou situaci jako nebezpečnou či krizovou, vyšle k řidiči signál a dá mu doporučení, co dělat. V budoucnosti autonomních aut pak vozidlo rovnou i samo zareaguje, např. zpomalí či zastaví. Samozřejmostí je upozorňování na pohyby chodců nebo cyklistů ve směru jízdy vozidla a v současné době navíc vznikají také chytré systémy, které dokážou předvídat a upozorňovat na potenciální možné scénáře vývoje dopravy ve vašem okolí.
Co je na tom důležité - křižovatka vyhodnotí i situace, které řidič, ani pokud je skutečně pozorný a provozu se věnuje, odhalit nemůže až do doby, než se s nimi bezprostředně setká. Například z hlavní silnice doleva odbočující automobily na nerovném povrchu, pohyb za překážkou, chodec či cyklista za rohem, mrtvý úhel apod. "Vozidla budou samozřejmě potřebovat speciální přijímače, náš koncept je ale postaven na standardizovaných technologiích, a proto by neměl být pro žádného výrobce problém jej implementovat," dodává Sören. "Výhody musejí ale samozřejmě vždy převyšovat náklady. Chytré křižovatky jsou proto primárně určeny pro místa s vysokým rizikem nehod."
Řešení V2X pro chytré křižovatky tak může - a s největší pravděpodobností bude - zachraňovat životy a zabraňovat škodám na majetku, což je koneckonců něco, o co se společnost Continental dlouhodobě zasazuje.