Říkáš, že platbu z našeho účtu si obchod odečte sám. Jak?
Prvním krokem by mohlo být nahrazení platební karty za snímek tváře nebo jiný biometrický prvek. Pak by v obchodech fungovalo podobně, jako doteď, ale rychleji a pravděpodobně taky bezpečněji. Druhým krokem by pak mohla být zmíněná neviditelná platba, kde byste jen pobrali to, co potřebujete a obchod by platbu po průchodu dveřmi odečetl sám. Dřív by to možná znělo střeleně, ale potřebné technologie dnes už existují a celá myšlenka je tak výrazně reálnější, než se mohlo zdát před pár lety.
To by vlastně mohlo docela zatočit se zloději, když se bude platit obličejem.
Do určité míry ano. Ale mluvíme pořád o relativně vzdálené budoucnosti. Největším limitem přijímání těchto technologií a jejich zavádění do praxe je hlavně míra akceptace ze strany zákazníků. Dokud většina Čechů platí své běžné výdaje v hotovosti, musíme se nejdřív soustředit na jejich motivaci k přechodu na bezhotovostní platby, než se vydáme kamkoliv dál. Věřím ale, že rozdíl mezi tím, jak lidé pracují se svými financemi dnes a jak se k nim budou stavět v budoucnu, bude jednou stejně úsměvný, jako porovnání prvního mobilního telefonu v kufříku s dnešními smartphony.
A ty budeš u toho? Respektive, chtěl jsi být vždycky?
Ideálně. (smích) Moje láska k technologiím začala už v dětství přes tátu, který je velkým technologickým fanouškem. Když jsem pak v patnácti dostal první iPhone, začal jsem si uvědomovat intuitivnost zacházení s ním, i změnu toho, k čemu telefon používám. To mě začalo dost fascinovat. Nikdy jsem ale nechtěl sednout k počítači a kódovat, spíš se zaměřit na to, jaký zážitek by měl uživatel z technologie mít, jak by mu měla ulehčit život a co všechno s ní dokáže.
Juraj Pilka
Juraje by ve škole ani nenapadlo, že skončí v bankovnictví. Bakaláře z City University of Seattle má totiž z business administrace a magistra z La Salle University zase ze strategické komunikace. Technologie ho ale zajímaly už odmalička a právě banky podle něj momentálně procházejí velmi zajímavými globálními změnami.
Chcete pracovat na stejně zajímavých projektech, jako Juraj? Koukněte na web velkemoznosti.cz.
To se ti splnilo.
Naprosto. Náš tým v České se zabývá vytvářením co nejplynulejší zákaznické zkušenosti z oblasti plateb, ať už u obchodníka, na internetu nebo v mobilním bankovnictví. Staráme se o to, aby bylo placení maximálně jednoduché a aby si to klient co nejvíc užil. Já sám nejčastěji řeším věci spojené s platebními kartami, ale záběr týmu je daleko širší.
Proč ses rozhodl jít pracovat zrovna do banky?
Dřív by mě nikdy nenapadlo, že skončím v bankovnictví. Nakonec mě na tom ale lákalo hlavně to, že jde o jednu z částí běžného lidského života, která prochází érou hodně zajímavých a zásadních inovací, digitalizace, komodizace atd. Fascinovala mě služba ApplePay, u jehož uvedení na český trh jsem dokonce pak i byl, takže se mi splnil takový můj sen. Ale ani tam v žádném případě nekončíme.
A to v České spořitelně přitom nejsi zase tak dlouho, že?
Jsem tu teprve první rok. Měl jsem obrovské štěstí, že mě navzdory tomu, že jsem neměl zase tolik zkušeností z praxe, přijali na velmi zajímavou pozici kartového specialisty, kde jsem se spoustu věcí naučil. Zhruba po půl roce jsem se pak dostal do své současné pozice Customer Journey Experta.
To je docela rychlý kariérní posun.
Podle mě je to hlavně o přístupu. Pokud si to chcete v práci jen odsedět, nikam dál se nedostanete. Pokud ale chcete, makáte a nebojíte se říct svůj názor, máte šanci zajímavě růst. Bez debat je to ale týmová práce - bez spolupráce se správnými lidmi se člověk nikam neposune.
Práce v bance mnohdy nemá mezi námi studenty úplně sexy image. Proč myslíš, že to tak je?
Podle mě je to tím, že banky byly dlouho vnímány jako vážné, až sterilní společnosti, na čemž samozřejmě není nic špatného - starají se o finance milionů lidí a určitou vážnost mít musí. Díky technologiím se ale jejich tvář v poslední době hodně mění. Lidé mají také o práci v bance řadu předsudků, myslí si, že je to všechno jen o Excelu a grafech. U nás v týmu ale vymýšlíme opravdu zajímavé inovace a panuje tu spíš startupová atmosféra.