"Před čtrnácti lety firma využila vládní pobídky na podporu technologických center a vývojové centrum výrazně rozšířila. V současné době zde v nově zrekonstruovaných prostorách pracuje více než 120 inženýrů a techniků na projektech pro všechny nejvýznamnější automobilové výrobce. Vývojové centrum sestává z pěti výrobkových skupin - Actuation, Foundation Brakes, Slip Control System, CASE a CAE," říká Martin Skalický, vedoucí jabloneckého vývojového centra. A pokračuje výčtem konkrétních činností jednotlivých oddělení.
Oddělení Actuation se zabývá konstrukcí a testováním Duplex jednotky, která obsahuje podtlakový posilovač brzd, hlavní brzdový válec a nádržku na brzdovou kapalinu, která se používá v brzdových systémech osobních a lehkých užitkových automobilech. "Funkce této jednotky ve voze je posílení síly působící na brzdový pedál a vytvoření hydraulického tlaku v brzdovém okruhu. Zásobník brzdové kapaliny je standardně umístěn na hlavním brzdovém válci a zajišťuje zásobu brzdové kapaliny při všech jízdních režimech," vysvětluje Martin Skalický a dodává, že hlavní brzdový válec v sobě může mít integrovaný spínač brzdových světel nebo dráhový senzor, který se potom využívá ve vozidlech s hybridními brzdovými systémy.
Oddělení Foundation Brakes pak řeší úlohy týkající se vývoje předních brzd, zadních brzd s mechanickou parkovací brzdou (IPB) a zadních brzd s elektrickou parkovací brzdou (EPB). Nedílnou součástí tohoto vývoje je i vývoj software a testovacího prostředí pro testování parkovacích systémů automobilů. Další významnou aktivitou tohoto oddělení je návrh a realizace speciálních zkušebních zařízení včetně hardwaru a softwaru.
"Oddělení Slip Control System se zabývá konstrukcí a zkoušením ABS, ESC jednotek. Tyto jednotky umí mimo jiné spolupracovat s aktivním tempomatem, parkovacím pilotem, kontrolovat tlak v pneumatikách, regulovat EPB, předcházet kolizím s chodci a také spolupracovat při rekuperaci brzdné energie v hybridních vozidlech," pokračuje Martin Skalický.
Oddělení CA&SE má na starosti technickou podporu pro zákazníka a zabývá se přípravou předprojektové dokumentace, vedením projektů, prováděním jízdních zkoušek a přípravou vozidel na testy. Příprava vozidel na testy obnáší výrobu kabelových svazků určených pro spojení měřící techniky, která slouží k záznamu dat. Data jsou požita k hodnocení brzdového systému a k porovnání s požadavky zákazníka, které jsou kladeny na vyvíjený produkt.
Oddělení CAE (Computer Aided Engineering) Jablonec má na starosti počítačové simulace. Výzkumné a vývojové úlohy řešené v tomto týmu se týkají výpočetní podpory prováděné pro ostatní vývojové týmy i pro ostatní organizační jednotky ZF v zahraničí. Výpočty a související návrh komponent, materiálů a uspořádání zahrnuje strukturální, teplotní a dynamické analýzy prováděné metodami FEA (metodou konečných prvků). Výpočty metodou FEA umožňují simulovat chování komponentu nebo jeho části v jednotlivých scénářích tepelného nebo mechanického namáhání ve fázi virtuálního prototypu.
ZF Group
ZF je světovým lídrem v oblasti technologie pohonů a podvozku, jakož i technologie aktivní a pasivní bezpečnosti. Společnost má celosvětovou pracovní sílu 146 000 zaměstnanců s přibližně 230 pobočkami ve více než 40 zemích. V roce 2017 dosáhla společnost ZF prodeje ve výši 36,4 miliard eur a jako takový je jedním z největších světových dodavatelů automobilů.
ZF umožňuje vozidlům vidět, myslet a jednat. Společnost investuje více než 6% svého prodeje do výzkumu a vývoje ročně - zejména pro vývoj efektivních a elektrických pohonů a také pro usilování o svět bez nehod. Díky svému širokému portfoliu zvyšuje ZF mobilitu a služby pro osobní automobily, užitková vozidla a průmyslové aplikace.
Přidej se k nim také:
TRW součástí koncernu ZF
V areálu závodu státního podniku Autobrzdy v ulici Na Roli 26, kde dodnes sídlí vývojové centrum, byla výroba brzd zahájena 1. ledna 1953. V roce 1992 byl státní podnik Autobrzdy transformován na akciovou společnost Ateso. Jablonecký závod se stává dceřinou společností a.s. Ateso a navazuje úzkou spolupráci se zahraničním partnerem Lucas Automotive. V roce 1996 pak získává Lucas Automotive majoritní podíl. Následně se Lucas Automotive spojuje s americkou firmou Varity Kelsey Hayes, aby o pár let později byl koupen americkou nadnárodní firmou TRW Automotive. Se změnou vlastnické struktury se mění i jméno firmy z Autobrzd na Lucas Autobrzdy, později na Lucas Varity, až k dnešnímu jménu TRW Automotive Czech s.r.o. V roce 2015 pak dochází ke strategickému spojení firem ZF a TRW. TRW se stává pátou divizí koncernu ZF s názvem Active & Passive Safety Technology.