Slušovický TNS SERVIS patří mezi firmy, o kterých běžně neslyšíte, ale spolehlivé produkty její práce můžete vídat ve stíracích systémech osobních vozů všech značek, ostřikovacích systémech světlometů nebo třeba na kapotách zemědělských či stavebních vozů. Dnes tato rodinná firma intenzivně soustředí svou pozornost na inovace a výzkum. Konkurence v oboru je velmi ostrá a v minulosti se mnoho firem snažilo kvůli snížení mzdových nákladů přesunout montáže svých výrobků do východních zemí. Naštěstí dnes pozorujeme opačný trend návratu projektů zpět do České republiky a tradiční společnosti jako TNS SERVIS jsou schopné těmto státům konkurovat nejen cenou, ale především kvalitou služeb a potenciálem se dále rozvíjet.
Slušovický zázrak podruhé
Slušovice u Zlína se již dávno vymanily ze škatulky, do níž ji za minulého režimu zařadilo místní „zázračné“ JZD, oplývající na tu dobu nezvykle moderním vybavením, které ho přibližovalo svobodnému Západu. V dnešní době se toto město opět dostává do povědomí v byznysu, také díky firmě TNS SERVIS. „Jedním ze stěžejních plánů rozvoje naší společnosti je pokračování v automatizaci výrobních procesů a s tím spojenou potřebou zavádění moderních technologií v rámci našich výrobních linek. V minulém roce se zrealizovalo např. 5 robotizovaných pracovišť a v tomto roce bychom chtěli postupovat minimálně obdobným tempem,“ popisuje ambiciózní plány do budoucna ředitel společnosti Jiří Klouda.
Protože je neustále co zlepšovat, firma se soustředí na inovace ve výrobních technologiích a ve výrobním i logistickém procesu. O tom, že snaha je skutečně velká, svědčí i investice přes patnáct milionů korun, která byla do vývoje v posledních dvou letech vložena. Prim přitom hrají investice do automatizace, robotizace, vývoje prototypových pracovišť, ale také školení a vzdělávání pracovníků.
Zaváháš a nejedeš
Více než sedmdesát procent obratu společnosti obstarávají zakázky ze sektoru automotive. „Je to specifická branže s extrémními tlaky na kvalitu a cenu,“ upozorňuje Klouda. A právě tyto extrémně vysoké požadavky motivují TNS SERVIS k neustálému posouvání technologických možností až do vývoje nových univerzálních pracovišť, kde budou spolupracovat lidé a inteligentní roboti. Při jeho realizaci navíc firma sází na mladé talentované studenty a absolventy, které do celého procesu plnohodnotně zapojuje.
„Témata, vize a mladí talentovaní lidé se v TNS SERVIS spojují v jeden celek. Snažíme se propojovat zkušenosti dlouholetých zaměstnanců s nápady a odvahou absolventů. Takto kombinované týmy nám umožňují předávat zkušenosti a současně zlepšovat procesy. Výsledkem je přínos pro obě strany,“ dodává Klouda.
Tradice s puncem modernity
TNS SERVIS, s. r. o., byl založen v roce 1991 a jeho obrat v současnosti činí dvacet milionů eur. Firma zaměstnává přes 370 lidí, kteří se ročně podílejí na výrobě dvaceti milionů výrobků pěti set druhů pro automobilový, spotřební, strojní a elektronický průmysl. Jedním z jejích významných zákazníků je např. firma Bosch, Automotive Lighting nebo Tridonic. Až 85 procent obratu přitom představuje vývoz do zahraničí. Největší objem směruje do Německa a Belgie, ale například držáky uhlíků dodává TNS SERVIS také do USA, Mexika, Brazílie nebo Číny. Za zmínku stojí i úzká spolupráce s fakultami Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.
ROZHOVOR: „Neustále hledáme mladé talenty!“
Na možnosti uplatnění studujících talentů či absolventů v oblasti automotive jsme se ptali ředitele společnosti TNS SERVIS Ing. Jiřího Kloudy: „Očekáváme především zapálení, pracovitost a samostatnost. Student už musí vědět, co chce v životě dělat. Projekty, které nabízíme, jsou různé a ne vždy jednoduché,“ popisuje.
Spolupracujete se studenty – kolik jich u vás na stáži momentálně je?
Se studenty spolupracujeme už řadu let, ročně jich je pět nebo šest, kteří u nás pracují na nějakém zajímavém tématu. Nejčastěji jde o různé bakalářské nebo diplomové práce. Aktuální témata ve firmě se každým rokem rozšiřují, stejně tak obory, které u nás najdou uplatnění. Studenti technických oborů přicházejí především ze strojních a technologických fakult a často řeší různé konstrukční práce, automatizaci apod. V poslední době také často spolupracujeme s ekonomickou fakultou, oborem průmyslového inženýrství. Tito studenti se u nás podílejí na projektech racionalizace výroby, optimalizace pracovišť či ergonomie. Před dvěma lety jsme například začali s budováním oddělení průmyslového inženýrství. K jednomu profesionálovi s praxí v loňském roce přibyla absolventka. Zabývají se například zaváděním metod TPM a 5S do praxe.
Je velká šance, že si je u vás v budoucnu necháte na hlavní pracovní poměr? Jaká jsou kritéria pro toto rozhodnutí?
Pokud se jedná o šikovného studenta nebo studentku, šance je velká. Asi jako každá firma, která se chce i nadále rozvíjet, hledáme neustále talenty. Jsme česká rodinná společnost s relativně úzkým vedením, u nás se nikdo neschová za nějaké formuláře či výmluvy. Dobře odvedená práce, iniciativa a samostatnost jsou dobře viditelné jak pro vrcholový management, tak i pro majitele společnosti.
Co můžete studentům nebo absolventům nabídnout na oplátku vy?
Kromě smysluplného tématu pro diplomovou nebo bakalářskou práci se naši vedoucí snaží studentům opravdu věnovat čas. Co se další motivace týče, u diplomových prací se například lze dohodnout i na finanční odměně, která kompenzuje některé náklady, např. na dojíždění, literaturu a specifické pomůcky nebo školení. Výhoda rodinné firmy je v tomto případě především v přístupu a rychlosti, s jakou jsme schopni jít v projektu vpřed.
Plánujete tuto spolupráci dále rozšiřovat?
Spolupráci se studenty a vzdělávacími institucemi se budeme snažit dále udržovat a dle potřeb rozšiřovat. Přichází nám další projekty a to je příležitost pro studenty a nové lidi. Složitost některých našich témat začíná přesahovat rozsah diplomových prací, takže nyní pracujeme i na zadání pro disertační práci.
V automotive je budoucnost
Automobilový průmysl představuje zhruba dvacet procent celkových tržeb z průmyslové výroby ČR. Přes osmdesát procent veškeré vyrobené produkce od nás putuje za hranice, především do zemí EU. V roce 2012 činil export firem SAP (Sdružení automobilového průmyslu) téměř 600 miliard korun.
Významný je také počet lidí zaměstnaných v tomto odvětví, celkem jich je kolem 110 tisíc. Jejich průměrná měsíční mzda se loni vyšplhala historicky na nejvyšší příčky s více než 31 tisíci korunami, což je zhruba o čtyři tisíce více, než činí státní průměr. Podle průzkumu švédské firmy UNIVERSUM, který vznikl ve spolupráci se Studenta Media, touží po práci v automobilovém průmyslu asi 16,5 % studentů technických oborů a atraktivita této branže je globálně na výrazném vzestupu.
Novodobá historie tohoto průmyslového odvětví se může kromě samotné výroby automobilů pyšnit také mnohými úspěchy v oblasti výroby automobilových součástek či samotného výzkumu a vývoje. Díky vysoké úrovni technického vzdělání se na našem trhu prosadily i společnosti zabývající se právě výzkumem. V pozadí nezůstávají ani technické univerzity a jejich vývojová centra, jako je například Centrum vozidel udržitelné mobility na Českém vysokém učení technickém v Praze či jiná pracoviště technických vysokých škol v Plzni, Liberci, Pardubicích, Brně, Zlíně a Ostravě.
Text: Markéta Bajerová