Možná jste to už sami zažili nebo o tom alespoň slyšeli - mluvíme o situaci, kdy chcete koupit třeba lístky na koncert v Berlíně, ale mezinárodní e-shop vás automaticky vrací na vaši národní verzi webu, kde jsou vstupenky výrazně dražší. Odborně se tomu říká "geoblocking". Před třemi lety nediskriminovalo svou klientelu na bázi zeměpisné polohy nebo země původu jen alarmujících 37 procent evropských e-shopů. Systém vás tak znevýhodňoval jen proto, že IP adresa vašeho počítače se nacházela třeba v Brně.
Podobný princip fungoval i v případě českých platebních karet a i ten možná znáte - po zdlouhavém hledání produktu, porovnávání cen a kvality, zvažování, jestli je to to pravé, kliknete zpocení a vyčerpaní na "zaplatit". V tu chvíli vám systém ukáže dlouhý nos v podobě hlášky "vaše karta není akceptována".
Všem těmto e-shopovým manýrům se souhrnně říká geoblocking. Proces, kdy vám někdo odmítne přijmout kartu na základě místa vydání nebo nedovolí zaslat balík do země, ve které žijete, je už ale v EU minulostí. Legislativa všechny formy geoblockingu od 3. prosince zakazuje.
Špatné dárky, žádné dárky
Naše národní kontrolní úřady sice boj proti "online šmejdům" znají už dlouho. Nyní ale může Česká obchodní inspekce zasáhnout i proti e-shopu ve Francii, který si od českého zákazníka nechá zaslat nepadnoucí zboží k výměně, ale správnou velikost už nikdy zpátky nepošle. To se hodí speciálně při výměně nepovedených vánočních dárků, které nám naši blízcí koupili přes internet u zahraničních obchodníků.
Tip:
Buďte zdravě obezřetní a používejte selský rozum. Evropa toho dělá v oblasti tzv. e-commerce a bezpečnosti na internetu poměrně hodně. Přesto je potřeba se chovat zodpovědně. Při objednávání se podívejte na popis zboží i recenze, a pokud žádné nemá, produkt nekupujte. Když volíte typ doručení, myslete na to, že např. před Vánoci stejným způsobem nakupuje několik desítek milionů lidí po celé Evropě - zásilky se tak oproti itineráři uvedenému v e-shopu pravidelně opožďují.
Při platbě zkontrolujte, zda je připojení zabezpečené - když není, svítí u adresy červený vykřičník. Pokud jste u plateb ještě nenajeli na systém dvoufázového ověření, zajděte si do banky. Kartu s funkcí 3D Secure, která ověření při platbě na internetu vyžaduje, už dnes banky vydávají automaticky.
Podobná situace nastává, pokud vám zboží z e-shopu dorazí poškozené nebo pokud neodpovídá původnímu popisu. Jestliže obchod sídlí v zemi Evropské unie, můžete na provozovatele podat stížnost přes Českou obchodní inspekci. Ta sice kontroluje e-shopy pomocí tzv. mystery shoppingu už delší dobu, od loňska však není vázána národními hranicemi, takže může operovat po celé Evropě. V případě odhalení podvodu může omezit k danému e-shopu přístup, udělit vysoké pokuty nebo dokonce zablokovat či smazat celou doménu.
Bezpečnost především
Bezpečnost na internetu je pro evropské instituce priorita už delší dobu a postupně ji vštěpují i jednotlivým obchodníkům a uživatelům. Čas od času se ale může i těm nejobezřetnějším z nás stát, že vynalézaví internetoví zlodějíčci získají data o naší kartě, často skrz e-shop s nezabezpečeným platebním portálem. Jen Česká obchodní inspekce jich odhalila za poslední rok 131.
Nezabezpečený portál ještě ale automaticky neznamená vybrakovaný účet. Od konce roku 2017 díky evropské legislativě nezaplatíte kartou na internetu bez toho, abyste použili další bezpečnostní prvek: druhé heslo, dvoufázové telefonické ověření nebo třeba otisk prstu, nakupujete-li přes smartphone. Při úniku karetních dat je tento prvek pro váš účet a vaše peníze nepostradatelný - podle studie kyberbezpečnostní společnosti Symantec zabrání až 80 % potenciálních krádeží.
Nevyžádaná pošta je minulostí
Byly doby, kdy se váš email po nákupu v eshopu začal hemžit spamy a marketingovými nabídkami. I tohle je už díky legislativě EU minulost. Díky GDPR máte jistotu, že s vašimi osobními údaji nebude nikdo nakládat jinak, než si sami přejete. Bez souhlasu proto například vaše údaje nikdo nesmí přeprodat dalším obchodníkům.