Pořád slýcháme, jak se Italové vkusně oblékají a Češi to neumějí. Čím se tedy móda vlastně řídí?
Italové to mají v krvi. Musíte se narodit v milánské porodnici. U nás není tradice. Schopnost českých chlapů vkusně se obléci takovou tou formální, klasickou cestou zanikla se začátkem války. Trendy v módě pro chlapy se vlastně neustále opakují. Jednou řešíme širší klopy, pak zase užší kravaty. Ale základ zůstává stále stejný. Je to krásně vidět u starých značek, jako je třeba Burberry. Jejich trenčkot jste koupili před deseti lety a koupíte ho i za dvacet let. Klasika nestárne.
Jakub Lohniský
Jakub Lohniský pracoval v PR agentuře, později si založil vlastní agenturu, až přišel jeho klíčový krok, vznik módní značky LePremier. Ta už se přes rok stará v Česku o bysnys pánskou módu, tzv. krejčovství na míru. „Naším marketingem je dokonalé poradenství. Zákazníci si nemají odnést jen oblek, ale dobrý pocit a oblečení přesně na míru,“ vysvětluje Lohniský.
Jsou země, kde se dá v módě inspirovat nejlépe?
Určitě Itálie, Francie, Anglie. Tam najdete velmi různé a zajímavé styly. Například v Anglii vlastně neexistují hranice, co je a není vkusné. Teď myslím volnočasovou módu. Ta formální móda je všude podobná, a i když budete totálně bez vkusu, můžete vypadat skvěle. Jen potřebujete poradit. Koupit pár košil, obleky, nějaké sportovní sako, dobré boty, pár kapesníčků a můžete kombinovat donekonečna.
K ČEMU JE KVALITNÍ OBLEK, KDYŽ JE VÁM O ČÍSLO VĚTŠÍ?
Čím se tedy inspirujete vy v LePremier?
Snažíme se přiblížit všeobecnému vkusu, který se nosí právě v zemích s tradicí, jako je Anglie nebo Itálie, a doplnit ho o naše originální řešení. Hodně cestujeme, díváme se kolem sebe. Košile a obleky si vyrábíme v naší dílně, experimentujeme se střihy, zavádíme novinky. Na doplňky používáme dodavatele z Anglie, Itálie, Španělska. Jezdíme po veletrzích a tam vidíme, co se nosí a co se bude nosit.
Takže pak své zkušenosti sdělujete svým zákazníkům?
Určitě se o tom s nimi bavíme. Lidé jsou rádi, když jim někdo poradí. V českých obchodech nejsou úplně špatné produkty, ale nenabízejí zákazníkům poradenství. K čemu je kvalitní oblek, když vám je o číslo větší nebo když máte zbytečně dlouhé či široké kalhoty? Máte hezkou košili, ale k tomu polyesterovou kravatu. Pěkné kalhoty, ale levné boty z druhojakostní kůže. Bůh je v detailech.
Co když s vámi zákazník nebude souhlasit?
Tak si asi u nás nic nekoupí, ale to se stává jen ve výjimečných případech. Spíš poradíme, že když chtějí červený kapesník, modrý pásek i zelenou kravatu, že už je to moc, že se to k sobě nehodí. Ano, sice neprodáme třeba pásek a utržíme o dva tisíce méně, ale zákazník to nakonec ocení.
U jaké části oblečení se debatuje nejčastěji?
Délka rukávů u saka a košile, délka kalhot. Tety prodavačky měly, a vlastně hlavně v menších městech stále mají, ve zvyku tvrdit, že rukáv u saka by si měl chlap chytit do dlaně. Hloupost. Pod sakem musí být vidět košile. Lidem to někdy těžce vysvětlujeme.
Jak probíhal rozhovor
Seděli jsme v kavárně na Příkopech a zrovna si vyprávěli o tom, v čem jsou lidé schopni chodit do divadla. „Džíny, rifle, sportovní čepice, to nechápu,“ stěžoval si Jakub Lohniský, když vtom k nám přistoupila neznámá paní: „Jsem strašně ráda, pánové, že to říkáte. Kéž by to takhle vidělo víc mužů.“ Holt móda je stále více otázkou žen a právě ony prý mohou situaci zachránit. „Často jsou to právě naše protějšky, kdo chlapa postrčí a donutí ho používat deodorant nebo správnou velikost saka,“ přiznal v rozhovoru Lohniský.
MARKETING NENÍ JADERNÁ FYZIKA, ZÁKAZNICKÝ SERVIS JE TO NEJDŮLEŽITĚJŠÍ.
Takže byste nikomu neprodal delší rukáv?
Ne, šel bych sám proti sobě. Byla by to cesta do pekel. Vezměte si, že ten oblek není nejlevnější, a tak ho ti lidé nosí rádi a často. A někdo jim pak řekne: ‚Moc pěkné sako, ale máš dlouhé rukávy.‘ Myslíte si, že přiznají, že to tak chtěli? Ne, oni jen řeknou, že ho takhle koupili u nás. A když šijete na míru a zakládáte si na poradenství, je vaše značka mnohem více na očích než u prodejce konfekce.
Jaká část zákazníků je u vás stálou klientelou?
Osmdesát procent obratu je od těch stálých. K tomu se ale úspěšně přibalují další. Je to díky našemu marketingu. Byl tu zákazník, který si koupil ponožky. Později je reklamoval, že jsou roztržené. My neřešili, jak se to stalo. Prostě jsme mu dali nové. Nemáme žádné reklamační formuláře. Nyní u nás nakupuje pravidelně a ne za malé částky. No a k němu se samozřejmě díky jeho spokojenosti přibalují další jeho známí. Marketing není žádná jaderná fyzika. Zákaznický servis je to nejdůležitější.
Richard Valoušek